Montessori
Maria Montessori a pus bazele metodei care îi poartă numele acum aproximativ 100 de ani, fiind un pionier al educației timpurii. Ea a observat copiii: ce îi atrage, cum reacționează la diverși stimuli, care sunt condițiile care îi fac să se dezvolte favorabil și s-a lăsat îndrumată de ei. Așadar, principiile pe care le-a enunțat Maria Montessori nu sunt teorii abstracte, ci rezultatul direct al unei bogate experiențe concrete. Strategiile ei de predare și descoperirile legate de psihologia copiilor au revoluționat educația copiilor din întreaga lume.
Metoda Montessori s-a răspândit rapid pe tot globul și este considerată astăzi un reper în ceea ce privește principiile educației moderne. Sistemul de educație a fost testat și îmbunătățit peste 100 de ani, pe toate continentele.
Știai că fondatorii Google, Larry Page și Sergey Brin, fondatorul Amazon, Jeff Bezos, membrii casei regale din Marea Britanie, scriitorul Gabriel Garcia Marquez, chef Julia Child, scriitoarea Anne Frank sunt doar câteva dintre personalitățile care au fost educate în sistem Montessori?
Un element fundamental al acestei metode este că abordează copilul în totalitatea sa şi îl vede ca pe o persoană care învață în mod natural şi e interesată de progresul său. Abordarea este holistică și urmărește dezvoltarea pe toate planurile: este o metodă pedagogică profund umană, se preocupă în mod esențial, pe lângă transmiterea unor informații academice, de bunăstarea emoțională a copilului și integrarea acestuia în societate.
Grupele Montessori sunt formate din copii cu niveluri de vârstă diferite pe o plajă de 3 ani pentru a permite copiilor o experiență socială variată.
În pedagogia Montessori există un proces continuu de adaptare a mediului la copil. Un aspect cheie al acestei pedagogii este activitatea cu sfârșit deschis care permite copilului să exploreze şi dezvoltă gândirea creativă. Munca devine direcționată din interior şi se bazează pe interesul propriu.
La începutul anilor 2000, numărul estimativ de școli Montessori la nivel global era de 22.000 (sursa https://montessori-ami.org/news/2021-annual-report ).
Esențialul in Montessori
Principii şi concepte inovatoare
- • Mintea absorbantă
- • Perioadele senzitive
- • Planurile de dezvoltare
- • Munca copilului
- • Motivatia intrinseca
- • Miscarea si gandirea se dezvolta impreuna
- • Libertati si limite
- • Calea spre disciplina interioara
- • Fiecare copil se dezvolta in ritmul propriu
- • Implicarea activa in propria invatare
- • Învățarea în context este esențială
- • Învățarea de la colegi este esențială
- • Educația are scopul de a asigura integrarea armonioasă în societate şi dezvoltarea copilului în întregul său
Inovații în practica pedagogică
- • Clase organizate pe intervale de vârste de 3 ani (0-3, 3-6, etc)
- • Mobilier proiectat pe măsura copiilor
- • Clasa organizată după logica unei case
- • Fiecare lucru e pus în ordine şi are locul său bine definit
- • Materiale educative special concepute
- • 5 arii curiculare: viaţa practică, senzorial, matematică, limbaj, știință şi cultură
- • Lecţii de grație şi curtoazie despre regulile de comportament în societate
- • Lucru individual sau în grupuri mici cu materiale educative, în funcție de vârstă
Principii Montessori validate științific
- • Mișcarea şi gândirea sunt strâns legate, ele se dezvoltă împreună. Mișcarea liberă stimulează cunoașterea, mai ales în cazul primilor ani de viață.
- • Capacitatea de învățare şi starea de bine sunt îmbunătățite atunci când oamenii au control asupra vieţii lor.
- • Oamenii învață mai bine atunci când sunt interesați de ceea ce învaţă.
- • Colaborarea este benefică pentru învățare.
- • Învățarea în context cu sens este superioară celei în context abstract.
- • Ordinea din clasă şi din mediu este benefică pentru copii.
- • Anumite forme de interacțiuni adult-copil sunt mai eficiente pentru educația copilului; relația bazată pe încredere oferă copilului un sentiment de siguranță.