Educația Cosmică ghidează copilul
Educația Cosmică ghidează copilul în a afla răspunsul la întrebarea „Cine sunt?” și, subsecvent, „De unde vin?” și a-și căuta identitatea și rolul său ca individ și ca membru al umanității. Maria Montessori spunea în 1948 în cartea sa „To Educate the Human Potential”:
„Să îi dăm copilului o viziune a întregului univers… Dacă ideea de univers îi este prezentată copilului în mod adecvat, acest lucru va face mai mult decât să îi trezească interesul, pentru că va crea în el un sentiment de admirație și uimire… Cunoașterea pe care copilul o va acumula va fi astfel organizată și sistematică; inteligența lui devine întreagă și completă pentru că i-a fost prezentată viziunea întregului… Nu contează ce subiecte atingem – atomul, celula, nu le putem explica fără cunoașterea modului în care întreg universul funcționează.“
Marile Povești Montessori
Modul principal prin care copilul este adus în contact cu Educația Cosmică este prin intermediul poveștilor . Poveștile, care conțin atât elemente care apelează la imaginația copilului, cât și date științifice, au darul de a apela atât la imaginația cât și la curiozitatea copilului, încep să răspundă la un „De ce?” profund, specific vârstei. Invită mai departe la studiu individual, pentru care copilul este pregătit în acest nou plan de dezvoltare, în care face trecerea de la concret la abstract.
Până recent, curriculumul de Educație Cosmică se transmitea strict prin intermediul trainerilor din cadrul Cursurilor Montessori de formare a ghizilor Montessori 6-12 ani. Nu existau texte publicate, cu excepția principiilor Educației Cosmice ce se regăsesc în scrierile Mariei Montessori. Nucleul Educației Cosmice pornește de la cele 5 Mari Povești create de Maria Montessori:
– Povestea apariției Universului
– Povestea apariției vieții
– Povestea apariției omului
– Povestea limbajului
– Povestea numerelor
Acestea sunt lecții impresionistice, destinate să aprindă imaginația copilului și să îl stimuleze să meargă în direcția propriului interes pentru a studia mai departe.
“Rezultatul Educației Cosmice este o încercare creativă ce duce la un fel diferit de viață, cu o participare responsabilă în toate fenomenele umane și naturale. […] Lumea devine o casă a copiilor sau o gospodărie unde fiecare are o sarcină cosmică.” (Camillo Grazzini, 24th International Montessori Congress 2001.)
“[…] Cosmic înseamnă ordine, lumea ca univers și unitate, frumusețea ordinii universale, ca opus al dezordinii haosului. “(Camillo Grazzini, “Maria Montessori’s Cosmic Vision Cosmic Plan and Cosmic Educationa, The NAMTA Journal, vol.38, no.1, Winter 2013, reprinted from the 2001 Congress Communication)
“Putem face umanitatea mai bună prin ghidarea copilului în a-și construi propriul caracter și a-și dobândi libertatea morală.” (Camillo Grazzini, “Maria Montessori’s Cosmic Vision Cosmic Plan and Cosmic Educationa, The NAMTA Journal, vol.38, no.1, Winter 2013, reprinted fromthe 2001 Congress Communication)
Două cărți recente au pus în cuvinte scrise și publicate, pornind de la lecțiile originale ale Mariei Montessori, un întreg Curriculum de Educație Cosmică. Create de profesori Montessori cu mare experiență, aceste cărți sunt un material valoros și un adevărat ghid despre cum poate fi adusă în clasă Educația Montessori, pe întreg ciclul 6-12 ani. Povești actualizate științific, povești imaginare inventate de autori, povești bazate pe experiența lor personală, un exemplu concret de plan de lecții, sugestii pedagogice extrem de prețioase, cât și un ghid despre cum spunem în mod atractiv o poveste, cum ne pregătim pentru ea, cum ținem audiența angajată – sunt doar câteva exemple de resurse bogate și unice care pot fi regăsite în aceste 2 cărți.
- Michael Duffy, D’Neil Duffy, Children of the Universe: Cosmic Education in the Montessori Elementary Classroom, publicată întâi în 2002 și apoi în 2014. Nu este tradusă în limba română.
“Cosmic Education is intended to help each of us search for our cosmic task as a species and as individuals. To do this, we must understand ourselves in context. It is only against the background of our place in the universe, our relationships with other living organisms, and our understanding of human unity within cultural diversity, that we can attempt to answer the question, ‘Who am I?’” (Michael Duffy, D’Neil Duffy, Children of the Universe: Cosmic Education in the Montessori Elementary Classroom.)
Traducere: Educația Cosmică are scopul de a ajuta pe fiecare dintre noi în cautarea propriei sarcini cosmice, atat ca aparținători ai speciei umane cât și ca indivizi. Pentru a face asta, e nevoie să ne înțelegem pe noi înșine în context. Doar pe fundalul locului nostru în univers, al relațiilor noastre cu celelalte organisme vii, și al înțelegerii unității umanității în cadrul diversității culturale putem încerca să răspundem la întrebarea: „Cine sunt eu?”
- Michael L. Dorer, The Deep Well of Time: The Transformative Power Of Storytelling In The Classroom, publicată în 2016. Nu este tradusă în limba română.
În anul 2019 a apărut și cartea The Red Corolla: Montessori Cosmic Education de Stephenson Susan Mayclin, pentru intervalul de vârstă 3-6 ani.
Ramona Oros, Consilier școlar, Psiholog și Psihoterapeut, Profesor Montessori 6-12 ani – diplomă AMS