Maria Montessori a observat că perioada minimă de lucru necesară unui copil pentru a ajunge la starea de concentrare și a evolua cu adevărat este de 3 ore. În cazul în care timpul de lucru disponibil este mai mic de trei ore, copilul nu beneficiază de timpul necesar pentru a parcurge toate etapele și de a atinge perioada de concentrare maximă.
Educatorul Montessori observă, încurajează și protejează aceste momente prețioase, având grijă ca lucrul concentrat al copilului să nu fie deranjat. Protejarea concentrării, pe lângă ajutorul oferit pentru dezvoltare, înseamnă respect pentru munca și interesele copilului.
Concentrarea este cheia dezvoltării naturale a copilului
Maria Montessori a înțeles că momentele de concentrare reprezintă semnul implicării complete a copilului în activitatea pe care o face și, implicit, în actul de învățare. Concentrarea este cheia dezvoltării naturale: având libertatea de a-și alege singuri activitatea și de a lucra pentru cât timp doresc, copiii descoperă singuri conceptele cu ajutorul materialelor auto-corective, fiind absorbiți de ceea ce fac. Se ajunge la o perioadă de intensă concentrare în care copilul poate acumula la potențial maxim un anumit tip de abilități sau cunoștințe, la finalul căreia radiază de bucuria descoperirii, satisfacția activității duse la bun sfârșit și încredere în forțele proprii.
Ce este ciclul de lucru neîntrerupt?
Maria Montessori a realizat că perioada minimă de lucru necesară unui copil pentru a ajunge la starea de concentrare și a evolua cu adevărat este de 3 ore. În acest interval de 3 ore de lucru copilul trece prin mai multe etape și este important ca ele să fie ”neîntrerupte”: să reprezinte un interval orar liber, în care activitățile să se desfășoare cu o intervenție minimă din exterior și fără un plan prestabilit. Această perioadă se mai numește ciclu de lucru și este intervalul zilnic în care copilul lucrează cu materiale Montessori.
În clasa Montessori, de îndată ce copilul se adaptează rutinei zilnice devine capabil să treacă de la un material la altul și să își gestioneze activitățile pe principiul ”auto-educării”, nevoia educatorului de a interveni fiind redusă (atunci când copilul lucrează cu materiale deja prezentate). Ciclul de lucru presupune și prezentările realizate de pedagogul Montessori. În primă fază se fac mai multe prezentări, apoi copilul va putea alege ce dorește să aprofundeze și abia atunci va lucra singur, oferindu-i-se timp să lucreze și să integreze informațiile primite. Având posibilitatea de a face acest lucru, de a răspunde propriilor dorințe, fiecare copil beneficiază de educația de care are nevoie: uneori decide să lucreze în grup sau va dori să își implice și educatorul, alteori va lucra cu mai multe materiale, în alte momente atenția sa va fi acaparată doar de un singur material. Fiecare alegere va corespunde unei nevoi interioare și îi va permite pedagogului să observe, să înțeleagă și să poată susține fiecare copil în parte în dezvoltarea sa.
De ce sunt momentele de concentrare atât de prețioase?
Pe durata celor 3 ore copilul își va lua singur pauzele necesare, conform propriilor nevoi. Lucrul neîntrerupt cu un material (perioada de concentrare maximă) în sine variază ca durată și poate cuprinde câteva minute sau chiar ore (depinzând de diferiți factori externi ce îl pot influența pe copil în acea zi). Atingerea perioadei de concentrare maximă a copilului este principalul obiectiv al acestui interval de 3 ore. Lucrând absorbit, copilul descoperă principiile și informațiile aferente materialului Montessori; iar atunci când descoperi singur ceva, acel lucru devine al tău pe viață, este interiorizat și îți oferă o satisfacție pe care simpla prezentare a informației nu o poate egala. Din acest motiv educatorul Montessori observă, încurajează și protejează aceste momente prețioase (având grijă ca lucrul concentrat al copilului să nu fie deranjat).
Maria Montessori a observat că ciclul de lucru zilnic, de 3 ore, reprezintă trecerea prin mai multe etape sau stări. Acestea pot fi prezente în segmentul de trei ore de lucru, fără a fi însă obligatorii sau fără ca derularea lor să aibă loc neapărat într-o ordine anume (pe unele dintre ele le înțelegem foarte bine, fiind similare modului în care ne gestionăm ziua ca adulți: de exemplu, nu începem lucrul imediat ce ajungem la birou :D).
La intrarea în clasă copilul petrece puțin timp interacționând cu colegii (o etapă importantă de socializare), după care, de obicei, își va alege câteva materiale mai ușoare, lucrând cu acestea pentru scurte perioade de timp, atenția sa nefiind încă stabilizată. Este timpul ”adâncirii în lucru”, urmat adesea de ceea ce Maria Montessori a numit ”falsa oboseală”, echivalentul pauzei luate de adulți la birou. Aceasta reprezintă o perioadă de tranziție în care este important ca educatorul să nu intervină întrerupând ritmul firesc al ciclului de concentrare maximă. În general, abia după această perioadă copilul va începe lucrul cu materialul cu care va ajunge să lucreze absorbit, acumulând informații, învățând. Durata acestui interval de maximă concentrare crește treptat, în fiecare zi copilul exersând abilitatea de a se concentra pe perioade tot mai lungi de timp. Finalul acestei activități este de obicei finalul ciclului de lucru, iar copilul este relaxat, senin, mulțumit, bucuros de noile descoperiri și având satisfacția lucrului dus la bun sfârșit.
În cazul în care timpul de lucru disponibil este mai mic de trei ore, copilul nu beneficiază de timpul necesar pentru a parcurge toate etapele și de a atinge perioada de concentrare maximă, elementul cheie în învățarea Montessori. Nereușind să parcurgă etapele de mai sus, el va păstra un sentiment de frustrare și dezamăgire pentru că nu a dus la bun sfârșit ceea ce îi dicta nevoia sa interioară. Uneori, realizând că nu îi va ajunge timpul, după perioada de falsă oboseală, copilul decide să păstreze ritmul de lucru din prima parte a zilei și ezită să aleagă materiale mai solicitante, rămânând astfel în zona concentrării ”superficiale”. La nivel de școală programa include o nouă sesiune de lucru Montessori și după amiaza, o perioadă similară, de intensă concentrare.
Pedagogia Montessori susține apariția perioadei în care copilul este angajat deplin și toate simțurile sale sunt concentrate selectiv pe o singură zonă de interes, considerându-l cel mai important segment de timp din mediul pregătit. Prin toate acțiunile sale, educatorul Montessori încurajează apariția acestor momente prețioase și le protejează. Este o responsabilitate și un parteneriat cu părinții, în care esențială este și ora de sosire a copilului în clasă. În funcție de aceasta, el va beneficia sau nu de cele trei ore de lucru individual neîntrerupt recomandate de Maria Montessori.
Echipa Monterra