Doresc să prezint zona de Viaţă Practică şi să va ofer o perspectivă mai largă asupra obiectivelor avute în vedere prin intermediul lor.
Exerciţiile Vieţii Practice sunt acele activităţi ale vieţii de zi cu zi pe care copilul a avut prilejul să le observe acasă şi la care probabil a şi participat deja într-o măsură mai mare sau mai mică: prepararea mâncării, curăţatul diferitelor obiecte, îmbrăcatul şi dezbrăcatul, spălatul, udatul florilor etc. Exerciţiile Vieţii Practice au multiple obiective:
- Canalizarea şi satisfacerea enormei nevoi de mişcare a copilului;
- Stimularea, coordonarea, perfecţionarea şi armonizarea mişcărilor copilului prin experimentarea unui ciclu complet al unei activităţi;
- Stimularea independenţei copilului faţă de adult, autonomia astfel câştigată dându-i siguranţă şi încredere în sine;
- Dezvoltarea conştiinţei responsabilităţii faţă de sine, faţă de mediu şi faţă de comunitatea în care trăieşte;
- Crearea unei ordini interioare personale şi a unei sensibilităţi faţă de specificul culturii în care trăieşte.
În funcţie de vârsta pe care o au, copiii sunt motivaţi în moduri diferite de activităţile Vieţii Practice:
- Copiii cu vârste între 2 ani şi jumătate şi 4 ani sunt orientaţi spre procesul în sine. De aceea ei nu au nici o problema să spele acelaşi geam şi de zece ori la rând.
- Activitatea copiilor mai mari de 5 ani este deja orientată spre scop, ei spălând un geam doar pentru a-l curată atunci când este murdar. De la această vârstă copiilor începe să le placă să-şi aleagă activităţi prin care să participe la viaţă comunităţii în care trăiesc.
Magda Crihan, Profesor Montessori 3-6 ani și 6-12 ani, diplomă AMI