Alături de beneficiile asociate ideii de grupe mixte, acest interval reprezintă o perioadă importantă în ceea ce privește dezvoltarea individuală iar recomandarea către părinți este de a oferi copiilor un ciclu de trei ani complet, pentru a beneficia de întreaga experiență Montessori. Educația Montessori este un proces gândit pe termen lung, bazat în special pe acumulare și învățare indirectă. Are numeroase beneficii și unele dintre ele se vor putea observa rapid (un copil care a avut oportunitatea de a petrece câțiva ani într-o comunitate Montessori este îmbogățit de acest mediu) însă pentru a consolida elementele dobândite în tot acest timp este nevoie de șansa de a duce la bun sfârșit un ciclu de trei ani (ținând cont și de cele trei ore de lucru neîntrerupt).
Cei trei ani Montessori se înlănțuiesc într-o evoluție firească și este uimitor de urmărit cum semințele plantate în primul an, din care pe parcursul celui de-al doilea ajung să iasă muguri firavi ce au nevoie de îngrijire și atenție, ajung să înflorească, ”explodând” în mii de culori și forme în ultimul an. Tot ceea ce se acumulează pe parcursul primilor ani este sintetizat, informațiile sunt conectate, cunoștințele academice și sociale sunt consolidate si internalizate iar copilul capătă o viziune clară asupra întregului univers. Folosind abilitățile dobândite și asumându-și poziția de lider, ajutându-i pe ceilalți să învețe, copilul capătă încredere în sine și singuranță – o atitiudine care îl va ajuta pe întreg parcursul vieții.
Materialele oferă numeroase oportunități de învățare pe parcursul acestui interval și de cele mai multe ori au dublu rol, incluzând și un scop indirect, punând baza pentru activitățile complexe de mai târziu. Din păcate toată această pregătire indirectă este irosită în momentul în care copilul nu rămâne în ciclul Montessori până la final. De asemenea, pe parcursul celor trei ani lecțiile se corelează și își urmează secvențialitatea, mărind complexitatea și gradul de abstractizare (de exemplu, copilul începe prin a învăța despre cifre, cum să numere, despre cantități, operații matematice… ajungând în cele din urmă să realizeze calcule, mai întâi cu ajutorul materialelor, apoi pe hârtie și în cele din urmă mental). Din punct de vedere academic informațiile se consolidează treptat, prin lucrul repetat cu materialele, până când copilul le va interioriza – neavând șansa să facă acest lucru, multe dintre cunoștințele dobândite se vor pierde, nefiind consolidate sau înțelese cu adevărat, interiorizate.
În plus există și o componentă socială: grupele mixte permit copiilor să experimenteze diverse roluri. Pornesc de la a fi cei mai mici, observând și admirându-i pe cei mai mari și materialele cu care lucrează aceștia, înțelegând că în timp vor ajunge și ei la nivelul acestora… și ajung cei mai mari din clasă, mentori pentru copiii mai mici ale căror trăiri le cunosc extrem de bine deoarece este o etapă pe care au parcurs-o deja. Se produce astfel ”construcție”, o acumulare către individul responsabil din ultimul an (care câștigă încredere în sine) și care își exersează abilitățile de lider. Rolul din acest ultim an îl ajută să își consolideze propriile informații, deoarece își folosește cunoștințele acumulate în tot acest timp în alt mod, creativ, în încercarea de a le explica diferite concepte colegilor săi.
Fiecare treaptă în dezvoltare, încă din momentul intrării într-un ciclu Montessori, reprezintă baza solidă pentru următoarea treaptă de urcat… iar copilul experimentează diverse roluri, responsabilități în interiorul comunității din care face parte și acumulează informații pe care în cele din urmă ajunge să le interiorizeze. Ultimul an este corolarul, fiind momentul de metamorfoză totală a copilului, trecerea către următoarea etapă a dezvoltării: de multe ori schimbarea este radicală și cu adevărat vizibilă abia în acest ultim an. Este momentul în care toate elementele se leagă și prind forma unui tot unitar, informațiile (rezultatele anilor anteriori de acumulări și învățare indirectă) se consilidează iar copilul poate trece astfel cu ușurință la următoarea etapă, beneficiind de baza solidă a intervalului deja parcurs.
Alina F.