Profilul copilului montessorian

Aici cresc Montessori

De cand am luat contact cu pedagogia Montessori (recunosc faptul ca acest fapt nu s-a produs de foarte multa vreme, dar intensitatea intamplarii sper sa reiasa din ceea ce am inceput sa va impartasesc) mi-a fost dat sa particip la multe discutii pe teme montesoriene in calitate de student, pedagog, parinte sau prieten.

Am auzit adesea parinti intrebandu-se care sunt beneficiile palpabile de a trimite un copil la o gradinita Montessori. Ei cauta asigurari ca pregatirea pe care copiii lor o primesc le va fi indeajunsa pentru a reusi in lumea reala.

In primul rand trebuie sa ne intrebam ce vrem sa spunem cand facem referire la aceasta “lume reala”. Majoritatea celor cu care am intrat in contact pe aceasta tema mi-au descris lumea reala ca fiind lumea celor care conduc si a celor care sunt condusi. Evident ca aspiratia fiecaruia dintre ei face parte din primul segment enuntat. Si asta nu ar fi deloc deranjant cata vreme povestile de succes ar fi centrate pe parteneriate, mai degraba decat pe concurenta. In scoala traditionala, sistemul de evaluare te invata ca poti deveni mai bun decat colegul tau care a obtinut cea mai buna nota la un anumit obiect. Intrecerile in acest sens consuma foarte multa energie de viata. Cred ca am trecut cu totii, macar o data, printr-o astfel de experienta. Viitorii adulti formati in acest sistem au tendinta de a fi un pic egoisti, materialisti, dar nu intotdeauna fericiti si echilibati.

In gradinitele si scolile Montessori, educatia se axeaza, in general, pe o abordare mai echilibrata si mai spirituala a vietii. Sistemul Montessori nu invata copiii ca nu ar trebui sa aspire la o casa frumoasa sau la o cariera de succes. Ceea ce spune este ca exista si alte lucruri care au, poate, o valoare mai profunda. Pregatirea pe care o primesc copiii aici este de a gandi, de a crea, de a proiecta, de a colabora cu ceilalti, de a fi echilibrati in ceea ce intreprind.

In gradinitele si scolile Montessori copiii au un simt incredibil de autoevaluare si de independenta. Ei au incredere in ei insisi si primesc cu placere sa invete lucruri noi. Inteleg sa analizeze si sa gaseasca solutii optime in situatii de conflict, devenind astfel interesati de partea spirituala a vietii.

Intalnirea cu mediul Montessori ofera copiilor un sentiment de bucurie, de sarbatoare, de veneratie si mirare, de constientizare a faptului ca fac parte dintr-un intreg care functioneaza perfect- Universul, responsabilizandu-se personal pentru bunul mers al lucrurilor.

Pedagogia Montessori le releva copiilor ca fiecare viata are valoare si sens. Copiii invata sa respecte si sa fie respectati, invata ca ideile si deciziile lor sunt importante. Ei invata ca oamenii fac greseli din care pot trage invataminte. Invata sa-si asume responsabilitatea pentru actiunile lor, prin asumarea consecintelor. Invata sa conduca, dar si sa conlucreze in cadrul unei echipe.

Toate aceste invataminte ii ajuta, practic, sa fie membri activi ai comunitatii din care fac parte. Aceste invataminte repezinta lectii foarte puternice de viata care nu pot fi masurate decat in timp.

Copiii Montessori au un foarte fin simt al umorului si tendinta de a nu fi impresionati de autoritatea celor care vor sa le-o impuna. Au tendinta de a pune uneori intrebari care te fac sa rosesti. Circula o cugetare, printre cunoscatori, cum ca “este nevoie de parinti curajosi pentru a creste un copil Montessori”. Acesti copii gandesc si vorbesc liber.

Exista din ce in ce mai multe institutii pedagogice Montessori, la care parintii sunt invitati sa creasca impreuna cu copiii lor. Exista feluri diferite de aplicabilitatea a filosofiei montessoriene. Ceea ce cu siguranta ar trebui sa aiba in comun toate aceste institutii ar fi profilul absolventilor pe care l-am descris mai sus.

Va invit sa crestem Montessori!

Magda Crihan, Profesor Montessori 3-6 ani și 6-12 ani, diplomă AMI

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn