Perioadele minții absorbante

Aici cresc Montessori

Într-un articol anterior detaliam conceptul de ”minte absorbantă”, așa cum a fost introdus el de Maria Montessori. Practic, un adult își propune în mod conștient să acumuleze noi informații într-un domeniu și acesta este un proces controlat, un copil însă absoarbe direct cunoștințele. Adultul este separat de informațiile pe care le primește și le înmagazinează (se poate spune că le privește cumva ”din exterior”),  în timp ce copilul le integrează direct în viața lui psihică și impresiile respective nu doar se acumulează în mintea lui, ci o formează. De exemplu, el învață să vorbească prin simplul fapt că trăiește într-un mediu în care se vorbește o anumită limbă – în timp ce se joacă, mănâncă, se plimbă, explorează etc. el învață, iar cunoștințele îi pătrund în minte ca rezultat direct faptului că trăiește și se dezvoltă într-un anumit mediu.

Perioada din viața copilului în care acesta este înzestrat cu o ”minte absorbantă” este de la 0 la 6 ani, perioadă pe care Maria Montessori a împărțit-o în două etape, considerând că este esențial să se folosească la maximum cele două intervaluri pentru a permite copilului să se dezvolte la adevăratul său potențial:

  • Perioada minții absorbante inconștiente (0-3 ani) – este intervalul în care cel mic absoarbe inconștient toate informațiile din mediul înconjurător, formându-se structura de bază a creierului, rețeaua utilizată pentru a procesa toate informațiile primite ulterior.

În acest interval nu există o modalitate de a îl învăța direct, adultul nu poate influența major acest proces de dezvoltare. Un exemplu este abilitatea de a merge: evoluând de la un nou născut incapabil să se miște, copilul capătă control asupra mușchilor, aceștia devin mai puternici, el reușeste treptat să își miște membrele, să stea în fund, să se ridice și în cele din urmă să pășească, fără ca vreuna dintre aceste mișcări să îi fie ”predată” cumva. Acest lucru ne dovedește că cei mici nu sunt vase goale ce trebuie umplute cu informații (cunoaștere), ci, dimpotrivă, sunt indivizi capabili să se dezvolte singuri iar rolul nostru, ca adulți, nu este de a îi învăța ci de a îi susține, respectând ritmul lor de dezvoltare. Cel mai bun mod de a îi ajuta nu sunt instrucțiunile verbale sau explicațiile detaliate, ci experiențele pe care  le trăiesc în mediul pe care li-l oferim.

Copilul își construiește independența în ceea ce privește funcțiile de bază ale corpului (abilitatea de a merge, vorbi, îmbrăca, mânca etc.) și, încetul cu încetul apar memoria, puterea de a înțelege și de a face conexiuni logice, astfel încât, în jurul vârstei de 3 ani, rețeaua de bază a creierului s-a stabilit, area perioadă fiind una de dezvoltare. În acest interval legatura cu familia este cea mai importantă iar nevoile de bază ale copilului sunt: iubire, siguranță, ordine, rutină, posibilitatea de a explora, stimularea simturilor printr-un mediu interesant, atractiv. Cel mic încă nu este capabil să se concentreze cu adevărat și este atras de tot ceea ce îl înconjoară, trecând de la o activitate la alta si putând fi ușor distras de la ceea ce face – mintea evoluează de la ”inconștient” la ”conștient”, apariția abilității de a se concentra  marcând începutul următoarei perioade.

  • Perioada minții absorbante conștiente (3-6 ani) – este intervalul în care creierul copilului începe să clasifice informațiile absorbite, organizându-le. Acțiunile sale devin conștiente, copilul și-a dezvoltat o voință proprie  iar scopul său în această perioadă este de a obține libertatea de mișcare, de a alege și de a se concentra în funcție de nevoile sale interioare, conform principiului: ”ajută-mă să fac singur”.

În această perioadă copilul învață cu ușurință noțiuni de matematică, să scrie și să citească, iar când este întrebat cine l-a învățat, răspunsul va fi mereu ”nimeni, am învățat singur!”. Chiar așa și este, învață singur iar rolul adultului este doar de a îl susține… Este un interval în care cel mic are nevoie de interacțiune socială cu experiențe pozitive, să contribuie activ în cadrul mediului în care se află și al grupului din care face parte.

Fiecare din aceste perioade este diferită. De aceea, ținându-se cont de ele și dorind să folosească la maxim perioada formativă a minții absorbante, în pedagogia Montessori grupele sunt mixte, acoperind câte trei ani. Asociate cu perioadele senzitive o altă contribuție valoroasă a Mariei Montessori, clasele Montessori astfel formate oferă fiecărei grupe de vârstă mediul pregătitit și sprijinul necesar în funcție de necesitățile sale specifice.

Alina F.

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn