Scara maro este unul dintre cele mai cunoscute materiale din aria curriculară senzorială, parte a unei serii menite să îl învețe pe copil despre variația în dimensiuni. Spre deosebire de turnul roz, acest material introduce variația pe doar două dimensiuni (înălțime și lățime).
Materialul este format din 10 prisme din lemn ce cresc în progresie exactă de la 1x1x20 cm. până la 10x10x20 cm., astfel încât lungimea (de 20 cm.) rămâne neschimbată și schimbarea se produce doar pe două dimensiuni. Pentru a realiza activitatea copilul trebuie să plaseze elementele după o gradare corectă, rezultând o structură similară unei scări, cu trepte din ce în ce mai înguste. Activitatea este autocorectivă (conform principiului ”controlul erorii” copilul poate determina singur dacă a lucrat corect), deoarece plasarea incorectă a unui element este flagrant vizibilă.
Zona senzorială pregătește copilul pentru observarea sistematică a mediului, materialele izolând și evidențiind anumite caracteristici. În cazul scării maro culoarea, forma și textura sunt identice tocmai pentru a sublinia variația în dimensiune, iar păstrând lungimea constantă copilul este ajutat să vizualizeze doar creșterea în înălțime și lățime. El învață astfel să compare și să creeze secvențe ritmice și își îmbogățește vocabularul cu termeni referitor la mărimi (mare-mic, greu-ușor, lat-îngust etc.). De asemenea, își dezvoltă coordonarea și motricitatea fină.
Posibilitatea de a manipula fizic obiectele asigură însă și introducerea unor concepte abstracte, trecând mai întâi prin etapa concretă. Scara maro este extrem de precisă din punct de vedere geometric și oferă indirect informații concrete despre legile fizicii și ale matematicii din lumea în care trăim (sunt 10 prisme deoarece sistemul nostru numeric este în baza 10, progresia în dimensiuni este de la 1 cm. la 10 cm. etc). Astfel copilul este pregătit indirect pentru materialele de aritmetică și geometrie (arie, volum, numere etc.) din aria curriculară matematică.
Alina F.