De ce gradiniță Montessori
Maria Montessori a pus bazele metodei care îi poartă numele acum aproximativ 100 de ani, fiind un pionier al educației timpurii. Ea a observat copiii: ce îi atrage, cum reacționează la diverși stimuli, care sunt condițiile care îi fac să se dezvolte favorabil și s-a lăsat îndrumată de ei. Așadar, principiile pe care le-a enunțat Maria Montessori nu sunt teorii abstracte, ci rezultatul direct al unei bogate experiențe concrete. Strategiile ei de predare și descoperirile legate de psihologia copiilor au revoluționat educația copiilor din întreaga lume.
Un element fundamental al acestei metode este că abordează copilul în totalitatea sa şi îl vede ca pe o persoană care învaţă în mod natural şi e interesată de progresul său. Abordarea este holistică și urmărește dezvoltarea pe toate planurile: este o metodă pedagogică profund umană, se preocupă în mod esențial (pe lângă transmiterea unor informații academice) de bunăstarea emoțională a copilului și integrarea acestuia în societate.
Metoda Montessori s-a răspândit rapid pe tot globul și este considerată astăzi un reper în ceea ce privește principiile educației moderne.
Sistemul de educație a fost testat și îmbunătățit peste 100 de ani, pe toate continentele.
Știai că fondatorii Google, Larry Page și Sergey Brin, fondatorul Amazon, Jeff Bezos, membrii casei regale din Marea Britanie, scriitorul Gabriel Garcia Marquez, chef Julia Child, scriitoarea Anne Frank sunt doar câteva dintre personalitățile care au fost educate în sistem Montessori?
Grupele Montessori sunt formate din copii cu niveluri de vârstă diferite pe o plajă de 3 ani pentru a permite copiilor o experienţă socială variată.
În pedagogia Montessori există un proces continuu de adaptare a mediului la copil, începând de la creșă. Un aspect cheie al acestei pedagogii este activitatea cu sfârşit deschis care permite copilului să exploreze şi dezvoltă gândirea creativă. Munca devine direcţionată din interior şi se bazează pe interesul propriu.
Rutina unei clase Montessori este foarte bine cunoscută de copii; fiecare lucru are locul lui, fiecare activitate are timpul său. Copiii se simt în clasa Montessori ca într-o casă, fapt ce le permite să lucreze singuri şi cu minimă implicare din partea adulţilor timp de trei ore în programul de dimineaţă; ei sunt capabili să aleagă singuri: materialele cu care vor să lucreze, dacă doresc să îi observe pe ceilalţi copii, dacă doresc să se alăture şi să lucreze împreună cu alţi copii, dacă vor ca pur şi simplu să ia o pauză după o perioada de concentrare.
Educatoarea ghidează şi urmăreşte tot acest proces, asemeni unui dirijor invizibil, rezultatul fiind imaginea unei clase de 25-30 de copii de vârste variate lucrând în linişte, folosind voce de interior, mişcându-se liber, graţios şi siguri prin clasă, fiecare în ritmul său, ca un stup de albine zumzăind mulţumit.
Studiile științifice recente asupra capacităţilor cognitive, sociale şi emoţionale ale copiilor validează principiile şi vin în completarea viziunii Montessori asupra copilului. Astăzi, munca Mariei Montessori este continuată de Asociația Internațională Montessori (AMI), înființată chiar de ea în 1929, pentru a continua tradiţia şi a urmări implementarea corectă a principiilor Montessori.
La începutul anilor 2000, numărul estimativ de școli Montessori la nivel global era de 22.000 (sursa https://montessori-ami.org/news/2021-annual-report ).
De ce Monterra?
- • Oferim pedagogie Montessori autentică pentru copii cu vârste între 1 si 6 ani și posibilitatea de a continua educația Montessori la Școala Monterra, până la 12 ani.
- • Asigurăm acomodare lină, care îi vor oferi copilului încrederea și siguranța necesare pentru a intra natural în noul mediu.
- • Oferim abordare personalizată pentru fiecare copil în parte, în funcţie de nevoile şi interesele sale.
- • Respectăm autenticitatea metodei prin educatori special pregătiți în pedagogia Montessori, cu calificare la standarde internaționale, de regulă AMI sau AMS: cursuri de foarte înaltă calitate, cu peste 800 de ore de pregătire teoretică, observare și practică în alternativa Montessori.
- • Comunicăm asertiv, întreaga echipă fiind instruită în metoda de comunicare ESPERE pentru a construi relaţii sănătoase cu cei din jur.
- • Creștem Montessori din 2010, urmărind achizițiile academice, dezvoltarea emoțională, socială și educația morală a copiilor.
De ce Montessori?
- • Este în acord cu principiile moderne de creștere și educare a copiilor: educație cu blândețe, fără pedepse, fără recompense.
- • Hrănește mintea absorbantă a copiilor punându-le la dispoziție un mediu pregătit: materiale special create pentru a le facilita accesul la cunoașterea lumii.
- • Construiește abilități pentru viață: grija pentru propria persoană, pentru mediu și pentru ceilalți.
- • Oferă experiența autentică a traiului într-o comunitate: clasele au copii de vârste diferite, până la 35 de membri.
- • Copiii sunt ghidați de profesioniști în educație, cu formare în educația Montessori: minim 800 de ore de studiu, practică și observare.
Ce este Montessori?
- • O metodă de educație alternativă construită pe baza observării științifice a copilului de la naștere până la maturitate.
- • O metodă pedagogică care urmărește dezvoltarea academică, bunăstarea emoțională a copilului și integrarea acestuia în societate.
- • Un program de educație menit să păstreze motivația intrinsecă pentru învățare și atracția naturală a copilului pentru noi descoperiri.
- • Un mediu pregătit alcătuit cu mare grijă pentru a stimula la maxim concentrarea copilului: ordine, simplitate, curățenie și frumusețe, mobilier proiectat pentru înălțimea copiilor, spațiu suficient pentru a permite mișcarea liberă.
- • O bază materială cu materiale didactice specifice, elaborate de Maria Montessori; materialele ajută copilul la învățarea conceptelor abstracte prin manipularea obiectelor concrete și susțin abordarea integrată a disciplinelor.
Principii Montessori validate științific
- • Mişcarea şi gândirea sunt strâns legate, ele se dezvoltă împreună. Mișcarea liberă stimulează cunoașterea, mai ales în cazul primilor ani de viață.
- • Capacitatea de învăţare şi starea de bine sunt îmbunătăţite atunci când oamenii au control asupra vieţii lor.
- • Oamenii învaţă mai bine atunci când sunt interesaţi de ceea ce învaţă.
- • Colaborarea este benefică pentru învăţare.
- • Învăţarea în context cu sens este superioară celei în context abstract.
- • Ordinea din clasă şi din mediu este benefică pentru copii.
- • Anumite forme de interacţiuni adult-copil sunt mai eficiente pentru educația copilului; relația bazată pe încredere oferă copilului un sentiment de siguranță.