Adultul pregătit Montessori și excelența în educație

Aici cresc Montessori

Adultul Montessori ”urmează copilul” urmărind cu atenție caracteristicile acestuia, identificând nevoile copilului și asigurându-se că îi oferă un mediu în care acesta să poată învăța conform impulsurilor sale interioare. Este responsabilitatea adultului de a asigura cadrul pentru ca etapele firești în dezvoltarea copilului să fie atinse și pentru ca acesta, în momentul în care este pregătit pentru următoarea etapă, să aibă la îndemână materialele necesare care să-i satisfacă curiozitatea.

Nou născutul fragil și gingaș este un viitor adult aflat la începutul dezvoltării sale. La acest moment este complet lipsit de abilitatea de a se gestiona singur. Dar dorința lui de a se descurca prin forțe proprii reprezintă cel mai important motor pentru toate achizițiile sale în primii ani de viață, de exemplu, mersul sau învățarea limbajului.

Întreg sistemul de educație construit de Maria Montessori urmărește protejarea, susținerea și încurajarea acestei dorințe interioare a copilului. Filosofia centrală a acestei metode pleacă de la ideea că fiecare copil are o dorință naturală de a învăța, nu pentru a performa, ci pur și simplu din curiozitate și din bucuria descoperirii.

În Montessori adultul ”urmează copilul”

Copilul poate fi interesat la un moment dat de elemente de matematică: identifică cifrele de pe panourile de afișaj din magazin, încearcă să numere merele din coșul de cumpărături sau umbrelele într-o zi ploioasă. Această informație poate fi utilă educatorului care poate face copilului prezentări din aria curriculară Matematică.

Termenul de ghid, folosit pentru Educatorul sau Profesorul Montessori, are menirea de a reda atitudinea specifică unui adult din mediul Montessori: acesta nu vine în fața copiilor să le ofere informații, indicații și interdicții, ci are rolul unui intermediar:

  • între copil și resursele sale pe care încă nu știe cum să le folosească,
  • între curiozitatea copilului și sursele de satisfacere a ei,
  • între dorința copilului de a se asocia cu alții și competențele de care are nevoie pentru a o putea face constructiv.

Pare ușor să cunoști fiecare copil, să știi ce îl preocupă la un moment dat și să poți veni în întâmpinarea lui, astfel încât să valorifici aceste impulsuri interioare, atât de prețioase? Nu chiar.

Adultul pregătit – cursuri recunoscute internațional

Educatorul sau Profesorul special pregătit are calificare în pedagogia Montessori prin cursuri la standarde foarte înalte de calitate, recunoscute internațional, de exemplu : AMI , AMS . Cursul de formare în pedagogia Montessori presupune peste 800 de ore de pregătire teoretică, observare și practică. Cursurile de calificare recunoscute internațional sunt dezvoltate din primele cursuri susținute de însăși Maria Montessori și de fiul său, Mario.

Pregătirea riguroasă a adultului îi oferă astfel competențe care se traduc în știința de a-i sprijini pe copii să-și valorifice întregul potențial:

  • Alcătuiește un mediu hrănitor care să ofere fiecărui copil spațiul sigur pentru învățare, în ritm propriu
  • Direcționează și ghidează cu blândețe activitatea fiecărui copil, plecând de la observarea atentă a nevoilor și abilităților lui
  • Dezvoltă o relație de încredere cu fiecare copil, inspirând respectul pentru sine și pentru ceilalți, blândețea și grija, ideea că fiecare copil este diferit şi important în mod egal
  • Urmărește respectarea regulilor comunității care au un rol determinant pentru împlinirea sănătoasă a nevoilor emoționale şi academice ale fiecărui copil
  • Observă cu atenție atât evoluția în plan academic a fiecărui copil, în fiecare domeniu în parte, cât și dezvoltarea socio-afectivă care are loc în comunitatea căreia îi aparține.

Adultul pregătit Montessori se preocupă, pe lângă transmiterea unor informații academice, de bunăstarea emoțională a copilului și integrarea acestuia în societate.

O astfel de poziție necesită un proces intens de dezvoltare și formare ca om și ca profesionist. În plus, este nevoie de o atitudine de deschidere spre observare, învățare și schimbare pe care profesorul Montessori o aduce în fiecare zi în interacțiunea cu clasa și elevii, pentru a putea construi împreună acest spațiu de învățare care urmează cu adevărat copilul și nevoile sale.

Echipa Monterra

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn