Recent câteva dintre grupele noastre de grădiniță au mers în vizită la muzeu. Grupa Fluturașilor a vizitat Muzeul Național de Artă, participând la programul intitulat „Aromate, colorate, din tablouri adunate”, iar Grupa Buburuzelor a vizitat Muzeul Colecțiilor de Artă, unde copiii au participat la programul „În papuci și cu turban, povestim lângă divan” . Cele două vizite au avut parte de tururi ghidate organizate special pentru cei mici și recomandăm astfel de programe, însă pentru situațiile care nu implică astfel de tururi, dacă vă doriți să mergeți la muzeu alături de cei mici iată câteva idei pentru a transforma experiența în una pozitivă, o aventură amuzantă pentru întreaga famile (găsiți aici câteva sugestii de locuri din București interesante pentru o vizită alături de cei mici):
Referințe vizuale
Fie că alegeți să printați câteva reproduceri (după o cercetare pe internet) sau că vă începeți vizita cu magazinul de suveniruri al muzeului și achiziționați o serie de vederi cu cele mai interesante exponate, cu ajutorul imaginilor ținute în mână vizita se poate transforma într-o vânătoare de comori. Odată găsită lucrarea respectivă, o puteti comenta împreună cu cel mic, puteți face comparația cu reproducerea (culori, dimensiune), prezenta câteva detalii despre exponat și perioada în care a fost realizat etc.
Listă
O variantă care se poate adapta în funcție de vârstă este o listă cu exponate (în cazul în care este suficiente de mare și știe să citească) sau elemente (dacă este mai mic) pe care copilul să le găsească în muzeu. Elementele pot fi exponate sau doar detalii din acestea, de exemplu în cazul unui muzeu de artă poate fi vorba de obiecte aflată în operele de artă (o lumânare, un coș, o pălărie etc.).
Recuzită
Puteți aduce o lupă sau chiar un caleidoscop pentru a privi exponatele ”în alt mod”.
Ghicitoare
Un adult (sau unul dintre copii :D) alege un exponat dintr-o încăpere/ întreaga galerie iar ceilalți participanți încearcă să descopere prin diferite întrebări despre care este vorba. Cel care descoperă alege următoarea lucrare ”secretă” (din încăperea următoare).
Îl cumpăr!
Exercițiu de imaginație: ”ce exponat ai lua acasa?” și ”unde anume l-ai expune? unde crezi că s-ar potrivi? de ce?”. O variantă este alcătuirea unui top personal (top cinci sau top zece exponate preferate) – iar prima alegere poate fi orcând detaliată cu informații suplimentare acasă, ori, dacă dorește, copilul își poate cumpăra un afiș ori o vedere cu aceasta de la magazinul de suveniruri al muzeului (poate începe chiar o colecție).
Curcubeu
Să adunăm culorile curcubeului! O singură regulă, însă: câte o culoare de fiecare operă de artă, astfel încât căutarea să se prelungească prin toate sălile muzeului :-).
Echipa Monterra