Profesorul Montessori

Aici cresc Montessori

Profesorul Montessori are, în primul rând, o pasiune autentică pentru educație și dezvoltare și un spirit blând. Apoi, îi este caracteristică înțelegerea și împărtășirea la nivel profesional, dar și personal, a filosofiei și a principiilor dezvoltate de Dr. Maria Montessori. Educația Montessori este centrată în jurul ideii că toți copiii sunt în mod natural curioși, pot lucra independent și își pot atinge potențialul maxim într-un mediu care încurajează auto descoperirea și experiențele practice.

Formarea profesorilor Montessori se aseamănă cu procesul convențional de formare a profesorilor și educatorilor. Dar, în același timp, există multe diferențe. Lucrul ca profesor necesită studii de specialitate, formări specifice, un dosar academic consistent: calificare la standarde internaționale, cursuri de foarte înaltă calitate, cu peste 800 de ore de pregătire teoretică, observare și practică în alternativa Montessori. De cele mai multe ori, profesorii Montessori au calificările educaționale necesare, studii pedagogice, psihologice, sociologice înainte de a începe formarea Montessori dedicată. Mulți profesori Montessori au diplome de licență sau postuniversitare și, ulterior, au obținut calificarea de lider Montessori de la centrele de formare acreditate.

Cursurile de formare Montessori sunt finanțate de către candidat sau de către instituția școlară din partea căreia acesta candidează. Astfel, este important ca formarea să se facă într-un centru pe deplin acreditat și de renume. De exemplu, AMI – Asociația Internațională Montessori a fost înființată de către Maria Montessori în 1929 pentru a își putea comunica mai clar și structurat propria teorie asupra psihologiei copilului. În plus, ea a dorit să se asigure că munca ei va fi continuată și că se vor respecta în continuare principiile ei pedagogice – ceea ce constituie o educație Montessori veritabilă.

Deși în România majoritatea instituțiilor de învățământ Montessori oferă educație copiilor mai mici (1,5 – 6 ani), unele oferă și educație școlară (+6 ani). Este important ca formarea să se aplice segmentului de vârstă potrivit. Iată principalele tipuri de certificări Montessori disponibile:

Diploma Montessori 0 – 3 ani

Diploma Montessori 3 – 6 ani

Diploma Montessori 0 – 6 ani

Diploma Montessori 6 – 12 ani

Diploma Montessori 12 – 18 ani

Certificat de fundație Montessori 6 – 12 ani

Certificat de principii de bază Montessori

Formarea profesorilor Montessori este continuă și necesită un proces intens de dezvoltare și studiu la nivel atât profesional, cât și personal. La baza pregătirii profesionale stau sute de ore de practică didactică supravegheată, prelegeri, sesiuni de lectură, schimburi de experiență, toate susținute de filosofia, metodele și materialele Montessori. Pregătirea personală pentru rolul de profesor Montessori presupune, pe lângă procesul de dezvoltare si formare de la cursuri, deschiderea față de observare, învățare și schimbare, de consecvență și de implicare în construirea și adaptarea permanentă a unui spațiu de învățare care urmează cu adevărat copilul și nevoile sale.

 

Profesorul Montessori și mediul pregătit

Profesorii Montessori creează o atmosferă în care învățarea este un proces facil și natural. Scopul metodei este de a insufla o dragoste pentru învățare și curiozitate care să se extindă dincolo de sala de clasă și să se mențină și după anii de formare educațională.

O mare parte din ceea ce face un profesor Montessori este să pregătească în mod intenționat un mediu de clasă care este adecvat pentru dezvoltare, care este atractiv pentru copii și care îi sprijină în călătoria lor spre a lucra independent. Acest mediu se schimbă în mod constant, pe măsură ce profesorul observă nevoi noi, potrivit evoluției elevilor.

În metodologia Montessori profesorii sunt numiți „ghizi”. Ghizii dintr-o clasă Montessori sunt instruiți să acționeze mai mult ca un facilitator decât ca un profesor din mediul tradițional. Ei oferă copiilor instrumentele și resursele de care au nevoie pentru a învăța, explora și experimenta.

 

Profesorul Montessori și provocările

Ce se întâmplă dacă unui elev de clasa a doua, de exemplu, îi place și alege să citească, să scrie, dar are tendința să evite matematica? 

Adulții de la clasă observă și notează progresul fiecărui copil în fiecare zi. Prin instrumente specifice, ghidul va găsi modalități de a se asigura că matematica face parte din activitățile tuturor copiilor, conform programei. Uneori ghidul inițiază o discuție blândă cu acel copil despre abilitățile de gestionare a timpului, priorități sau stabilirea obiectivelor. Alteori, profesorul va găsi o modalitate de a integra interesele copilului în munca mai puțin dorită, matematica în exemplul de față. Alteori este nevoie doar de o schimbare minoră a mediului pentru ca matematica să revină în zona de interes real a copilului. Profesorii Montessori sunt anume instruiți să le ofere copiilor libertate cu limite clare, susținere și ghidaj atunci când este necesar. Astfel copilul reușind să își găsească propria formulă către succes în mediul pregătit și în afara lui.

 

Profesorul Montessori și colaborarea cu părinții

Profesorii Montessori lucrează adesea îndeaproape cu părinții, oferind informații despre progresul fiecărui copil și oferind îndrumări despre cum să susțină învățarea copilului lor acasă.

Când vine vorba de evaluări, profesorii Montessori se bazează pe puterea lor de observație. Au caiete cu notițe despre progresul elevilor, ariile de studiu unde copiii au nevoie de mai mult sprijin sau ariile în care aceștia sunt curioși. Ei înregistrează în mod constant ceea ce observă că lucrează copiii, cum este executată acea muncă și ideile pe care le au în vederea următorilor pași în evoluția școlară a unui copil. Toate aceste date ajung la părinți și se coroborează cu informațiile pe care și părinții, la rândul lor, le transmit profesorilor.

Profesorii Montessori nu se limitează la observarea evoluției academice a copiilor. Ei urmăresc de asemenea evoluția socială, emoțională și morală a copiilor. Multe dintre interacțiunile de la clasă sunt ocazii care devin reale lecții: cum ne comportăm atunci când nu suntem de acord cu un coleg, cum facem să atragem un coleg în proiectul nostru.

Datorită ciclurilor de trei ani (comunități 3-6 ani, 6-9 ani, 9-12 ani etc.), profesorii au cu adevărat o imagine de ansamblu, solidă despre fiecare copil. În educația Montessori fiecare copil învață în propriul ritm, astfel încât este esențială buna cunoaștere a fiecărui copil și a familiei sale pe parcursul a câțiva ani. Astfel, relația profesor – copii – părinți este important să fie strânsă și consecventă.

 

Echipa Monterra

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn