Normalizarea este un element-cheie în pedagogia Montessori, momentul în care copilul devine cu adevărat independent, responsabil, capabil de concentrare și auto-disciplină – trăsăturile de bază pentru un viitor adult împlinit, echilibrat.
Maria Montessori a observat că un mediu bine gândit susține copilul în acest proces de normalizare. În opinia ei, clasa Montessori poate fi special pregătită astfel încât să faciliteze dezvoltarea fiecărui copil. Un mediu pregătit bine alcătuit centrează totul pe copil (pedagogul aflându-se în plan secundar), devenind un loc în care copilul învață să își gestioneze propria viață, capătănd încredere în forțele proprii. Aici activitatea independentă reprezină aproximativ 80% din lucrul în clasă, restul de 20% fiind activități conduse de profesor.
Spre deosebire de spațiile oferite de alte tipuri de educație, pline de culoare, zgomot și prea multe elemente, mediul pregatit Montessori este alcătuit cu mare grijă, totul fiind ales pentru a stimula la maxim concentrarea copilului. Clasa Montessori este un ambient primitor, elegant, simplu, ordonat, frumos, care invită la învățare. Ordinea (ilustrarea exterioară a ordinii mentale dorite), atmosfera calmă, materialele care trezesc un interes profund, ciclul de lucru de trei ore fără întrerupere (în activități alese conform dorinței interioare), lucrul cu mâinile, libertatea oferită în acest spațiu, amplasarea materialelor pe rafturi joase și deschise, ghidarea oferită de pedagog… toate facilitează concentrarea intensă ce duce la învățare și stimulează independența copilului.
Mediul pregătit este diferit pentru fiecare grupă de vârstă Montessori, pentru a răspunde nevoilor diferite ale fiecărei etape, însă este ghidat de aceleași principii (cel mai cunoscut exemplu de mediu pregătit este cel pentru orizontul 3-6 ani – Casa Copiilor). El se bazează foarte mult pe materialele specifice Montessori, îndrumarea educatorului și amenajarea spațiului conform principiilor Montessori (înglobând și conceptul de ”control al erorii”). Și deși fiecare educator are contribuția proprie la amenajarea clasei în care își desfășoară activitatea, toate spațiile Montessori au o serie de trăsături comune:
- ordine, simplitate, curățenie și frumusețe
- culori neutre, materiale naturale, varietate a texturilor și culorilor
- rafturi joase, deschise
- mobilier proiectat pe dimensiunile copiilor
- plante, elemente din natură
- spațiu suficient pentru a permite mișcarea liberă
Alina F.