În fața unui volum mare de proiecte la muncă energia noastră scade și nu mai avem rezultate, iar reacția firească atunci când simțim că suntem copleșiți de lucru este de a lua o pauză pentru a lăsa timp să se așeze puțin lucrurile și a ne elibera mintea. Adulții prețuiesc și chiar cer adesea aceste momente de pauză (nici nu am concepe o zi de muncă fără oprire), argumentând că este nevoie de ele pentru a funcționa mai bine. Adesea ne oprim singuri când simțim că mergem în gol (ne ridicăm de la birou, facem câțiva pași, vorbim cu un coleg)… pentru a reveni apoi cu forțe proaspete.
Copiii însă nu au aceasă opțiune. Deși sunt la fel ca adulții – atunci când execută o sarcină complicată au nevoie de timp să proceseze informația – la școală ei nu au libertatea de a decide că au nevoie de o pauză, să iasă puțin. Opțiunea care li se oferă lor sunt recreațiile, incluse regulametar în program. Rolul lor este esențial, reprezențând mai mult decât intervalul de timp necesar profesorului pentru a ajunge la clasă sau copiilor pentru a merge dintr-o clasă în alta (în cazul unor cursuri care se țin în săli diferite), ori momentul pentru o gustare.
Din păcate însă adesea pauza este scurtată, ba chiar anulată (ca pedeapsă) sau înlocuită cu activități alese de un cadru didactic. În urma realizării unei cercetări pe acest subiect, American Adademy of Pediatrics trage un semnal de alarmă legat de faptul că se renunță tot mai mult la pauze, subliniind faptul că aceste activități libere și nestructurate contribuie la dezvoltarea cognitivă a copiilor, la dobândirea abilităților social-emoționale și la menținerea sănătății. De asemenea, un studiu efectual la Albert Einstein College of Medicine din New York, incluzând peste 11 000 de copii cu vârste cuprinse între 8 și 9 ani, arată faptul că atunci când au parte de cel puțin 15 minute de pauză pe zi, copiii sunt mai atenți și au rezultate mai bune în clasă.
Chiar dacă în cadrul instituțiilor de învățământ accentul este normal să cadă pe educație și transmiterea de informații, studiile indică faptul că pauza, un timp dedicat activităților nestructurate, este o perioadă esențială în programa școlară, similară ca importantă cu orele de curs, cu numeroase beneficii:
- Oamenii învață mai repede și mai bine dacă eforturile sunt distribuite pe parcursul unei perioade de timp și nu concentrate – activitățile care includ momente de relaxare sunt mai productive decât munca de durată, fără pauze. Copiii de vârste mici beneficiază cel mai mult de momentele de activități nestructurate, deoarece sistemul lor nervos nu este complet format și nu reușesc să proceseze informațiile la fel de bine ca adulții sau copiii mai mari. Lucrând cu o școală unde nu existau recreații și obținând permisiunea ca două dintre clase să aibă pauză o dată pe săptămână, dr. Olga Jarrett (de la Georgia State University) a putut compara comportamentul copiilor în zille cu recreație și în cele fără. A observat astfel că 60% dintre copii (incluzând cinci diagnosticați cu ADHD) se concentrau mai bine în zilele cu pauză, având rezultate mai bune. Concluzia este că perioadele de relaxare cresc puterea de concentrare: când copiii au parte de pauze învață mai bine.
- Lumina naturală este esențială pentru sănătate, fiind vitală pentru sistemul nostru imunitar și contribuind la starea generală de bine. Lumina soarelui stimulează glanda pineală, responsabilă cu reglarea ceasului nostru biologic și crește producţia de vitamina D (care, pe lângă multe alte beneficii, mărește productivitatea și capacitatea de a absorbi informații) – de aceea sunt încurajate pauzele ”afară”.
- Momentele de relaxare reduc stresul – acesta este un beneficiu major, stresul având un efect negativ asupra sănătății și abilității de a învăța. Pentru mulți copii, în special cei hiperactivi, pauzele reprezintă modalitatea perfectă de a consuma energie – afară cei mici pot face lucruri ce nu sunt permise în clasă (gălăgie, mizerie etc.) și au ocazia să preia controlul asupra propriilor acțiuni.
- Recreațiile sunt ocazia perfectă pentru a exersarea abilităților sociale. În special în prezent, când copiii se joacă tot mai puțin ”în fața blocului”, școala reprezintă locul în care pot comunica și interacționa cu cu cei de o vârstă cu ei. Însă acest lucru nu se poate întâmpla în cadrul orelor de curs, unde li se cere să asculte și să păstreze liniștea. Prin joaca liberă din timpul pauzelor copii învață să negocieze, să coopereze, să împartă și să își rezolve problemele, dezvoltându-și și numeroase abilități (de exemplu perseverența și autocontrolul).
- Mișcarea este sănătoasă. Așa cum arătam într-un articol anterior, copiii petrec prea mult timp stând jos. Activitățile în aer liber sunt perfecte pentru arderea caloriilor, îmbunătățirea motricității și oferă bucuria mișcării. Activitatea fizică hrănește creierul: cea mai mare parte a acestuia este activată în timpul mișcării (mult mai mult decât atunci când stăm jos). Mișcarea crește capacitatea vaselor de sânge, ceea ce duce la creșterea vitezei de transport pentru oxigen, apă și glucoză (”hrana creierului”), optimizând performanța acestuia.
A reduce sau anula complet pauzele este similar cu a îi reduce unei persoane timpul de somn – este un timp personal al copilului, esențial pentru dezvoltarea sa într-un adult împlinit – are nevoie de joacă liberă, fără intervenția directă a unui adult, fără reguli impuse din exterior.
În mediul Montessori (incluzând și școala) mișcarea este integrată în orele de curs, la fel și interacțiunea socială. De altfel Maria Montessori a observat că în special în perioada 6-12 ani copiii simt nevoia să sociaizeze – de aceea la această vârstă ei lucrează în echipe formate chiar de ei iar lecțiile se oferă unor grupuri de 4-6 elevi. De asemenea, Montessori este o pedagogie ce promovează libertatea mișcării, astfel încât ea este inclusă în majoritatea activităților propuse. La toate acestea se adaugă pauzele între diferitele momente ale zilei – timp petrecut de cei mici afară, cu activități liber alese.
Alina Fekete
–––––––––
The Crucial Role of Recess in School – American Academy of Pediatrics
Daily School Recess Improves Classroom Behavior – Albert Einstein College of Medicine
Recess in Elementary School: What Does the Research Say? – Jarrett, Olga S.
Galup Poll 2009