Grădinița Montessori: prea mulți copii într-o clasă?

Aici cresc Montessori

În clasa Montessori de grădiniță, copiii interacționează și formează o comunitate similară celei în care vor funcționa ca adulți. Copiii experimentează situații de viață reale și învață să le gestioneze într-un mediu sigur, având aproape adulți pregătiți pentru a-i sprijini și îndruma la nevoie.

Adultul are rol de ghid: în metoda Montessori educatorul nu se așază în fața copiilor să le ofere informații, are mai curând rolul unui intermediar între copil și mediu, iar atenția se concentrează pe copii, pe interacțiunea și colaborarea dintre ei. În acest tablou, câți copii sunt prea mulți într-o clasă de grădiniță Montessori ? 

Ce este diferit într-o clasă Montessori de grădiniță?

Spre deosebire de mediul tradițional, unde într-o clasă sunt copii cu o diferența de maxim un an de zile, în Montessori comunitățile sunt mixte pe un interval de 3 ani de zile: la grădiniță între 3 și 6 ani, la școală între 6-9 ani și 9-12 ani sau chiar o singură comunitate 6-12 ani.

Grupele mixte sunt un element specific extrem de important în pedagogia Montessori, reprezentând unul dintre criteriile de bază în evaluarea făcută de către organizațiile internaționale în domeniu în vederea obținerii acreditărilor. De fapt, nu se poate vorbi de o veritabilă clasă Montessori fără acest sistem.

O comunitate de copii, nu doar o clasă de grădiniță

Clasele Montessori sunt gândite să fie mai mult decât o clasă. Clasa devine o comunitate de învățare, în care copiii învață de la adulți, dar și unii de la alții. Copiii socializează și învață în mod firesc atât academic, dar mai ales învață cum gestionează conflictele, cum se raportează la copiii mai mari și cei mai mici, cum îngrijesc spațiul clasei pe care îl împart împreună.

Cu cât numărul copiilor este mai mare, cu atât focusul se mută de pe adult pe copii, pe interacțiunile și pe colaborarea dintre ei.

Câți copii sunt într-o clasă de grădiniță Montessori?

Pentru că vorbim de o comunitate pe un orizont de 3 ani de zile, este nevoie de un număr suficient de copii pentru a avea reprezentativitate pe fiecare interval de vârstă. În concluzie, o comunitate Montessori optimă pornește de la un minim de 24 de copii. Comunitatea este formată din câte 8 copii pe fiecare interval de vârstă: 3-4 ani, 4-5 ani și 5-6 ani. Clasa poate ajunge la un număr de până la 35 de copii conform standardului AMI.

Copiii nu mai sunt simpli observatori, ei devin parte din lume, așa cum o vor găsi când vor crește mari. O clasă Montessori este o societate la o scară mai mică. În viața reală nu suntem împărțiți pe vârstă. În societate interacționăm constant cu oameni mai tineri sau mai în vârstă.

În loc de concluzie, reamintim că ideile pedagogiei Montessori sunt recunoscute în prezent de către specialiști în educație, psihologi și neurologi din întreaga lume. Ceea ce este cu adevărat impresionant este faptul că studiile moderne validează teoriile Mariei Montessori, cercetările asupra creierului oferind explicații științifice observațiilor făcute de ea și confirmând ceea ce ea a înțeles lucrând ani întregi cu copiii.

Echipa Monterra 

 

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn