Educație pentru pace la grădiniță și școală

Aici cresc Montessori

Are rost să vorbim despre educație pentru pace la grădiniță și școală? O statistică recentă arată că, din anul 1800 și până în prezent, peste 37 de milioane de oameni din întreaga lume au murit în timp ce luptau activ în războaie. Trăim într-un conflict aproape permanent la nivel mondial. Educația pentru pace este un subiect la fel de actual ca în toate perioadele precedente.

Comportamentele etice nu sunt înnăscute. Moralitatea, respectul față de semeni nu sunt pur și simplu termeni învățați prin conversație sau prin transmiterea cunoștințelor de la adult la copil. Este nevoie de o educație în care moralitatea să fie experimentată de copii zilnic, prin interacțiunile lor unii cu alții și cu mediul lor. O educație care se concentrează pe conștientizarea interdependențelor existente în interiorul și între lucrurile vii și cele nevii, copiii învață să aprecieze echilibrul delicat necesar pentru a menține armonia.

Toate poveștile spuse ca parte a prezentărilor Montessori la Monterra oferă recunoaștere oamenilor care au venit înaintea noastră și recunoștință pentru munca și descoperirile lor. Prezentările alcătuiesc curriculumul Montessori, pentru fiecare domeniu de studiu, concepute pentru a stârni interesul copiilor și pentru a-i conecta cu o activitate semnificativă. Pe măsură ce copiilor li se oferă libertatea de a-și exercita voința și de a lua decizii în mediul școlar, li se oferă o experiență directă a rezultatelor sau consecințelor naturale ale alegerilor lor.

 

Educație pentru pace la grădiniță și școală în clasa Montessori

După ce a supraviețuit ororilor a două războaie mondiale și a petrecut o viață observând dezvoltarea copiilor, Maria Montessori, medic și pedagog, a pus bazele unei educații dincolo de succesul academic, cu impact asupra întregii omeniri. “Educație pentru pace” nu este o materie de predat sau un curriculum de adăugat, educația pentru pace este parte din mediul de învățare Montessori la orice vârstă.

La Monterra copiii cresc într-un mediu de concentrare, libertate cu limite, coeziune socială, rezolvare non-violentă a conflictelor, muncă în colaborare și disciplină pozitivă. Acestea sunt elementele de bază ale revoluției pașnice pe care Maria Montessori a imaginat-o.

 

O educație capabilă să salveze omenirea nu este o îndeletnicire mică; ea implică dezvoltarea spirituală a omului, sporirea valorii sale ca individ și pregătirea tinerilor pentru a înțelege vremurile în care trăiesc.” Maria Montessori

 

Maria Montessori a inclus în activitatea ei conferințe de pace în multe țări europene între anii 1932-1939. A fost nominalizată la Premiul Nobel pentru Pace în 1949, 1950 și 1951.

În „Educație pentru o lume nouă” (1947), Maria Montessori a scris:

Ideile nobile, sentimentele mari s-au rostit întotdeauna, dar războaiele nu au încetat! Dacă educația ar continua pe linia simplei transmiteri a cunoștințelor, problema ar fi insolubilă și nu ar mai exista speranță pentru lume. Dacă urmează să vină mântuirea și ajutorul, este de la copil, căci copilul este constructorul omului și deci al societății. Copilul este înzestrat cu o putere interioară care ne poate ghida către un viitor mai luminos. Educația nu ar trebui să mai vizeze în principal transmiterea de cunoștințe, ci trebuie să urmeze o nouă cale, căutând eliberarea potențialităților umane.”

 

Educație pentru pace la grădiniță și școală

Maria Montessori vedea copiii ca factor reparator în evoluția omenirii. Pentru a crea o lume a păcii și toleranței, în care războiul este o absurditate, este important să ne concentrăm și să învățăm pacea devreme. A avea un curriculum pentru pace, săli de clasă care să încurajeze comunicarea sunt modalități sigure pentru a menține buna comuniune și respectul reciproc. Fie că ne dăm seama sau nu, predăm pacea în sălile noastre de clasă în timp ce luptăm pentru pace și în viețile noastre, în casele noastre și la locul nostru de muncă. Suntem cu toții modele de pace. Cu toții îi învățăm și îi hrănim pe cei care păstrează pacea din viitor.

 

Cum arată educația pentru pace la grădiniță și școală?

În sălile de clasă există câte un singur exemplar din fiecare material de lucru. Astfel, copiii exersează pe rând, așteptând cu răbdare sau alegând să lucreze cu un alt material până când primul devine disponibil. Copiii învață răbdarea, grija pentru mediu, abilitățile sociale și respectul față de ceilalți.

Grația și curtoazia intră în curriculumul Montessori de bază. Profesorii și educatorii modelează un limbaj adecvat, oferă prezentări pe acest subiect de-a lungul zilei, oferă sfaturi pentru rezolvarea conflictelor și îndrumări pentru a ajuta copiii să navigheze în mediul lor social. Practicarea cuvintelor amabile precum „te rog” și „mulțumesc”, ajutarea altor copii, pregătirea mediului de clasă, organizarea mediului pentru ziua următoare sunt toate modalități simple prin care copiii contribuie la menținerea păcii.

Îngrijirea mediului este o componentă cheie a „Exercițiilor de viață practică”. Copiii au sarcini potrivite vârstei, ca udarea plantelor, măturarea și curățarea, lustruirea frunzelor, hrănirea animalelor de companie etc., ceea ce îi ajută să aibă un sentiment de apartenență la comunitate și implicare la menținerea unui mediu „curat și calm” care se traduce prin pace între diferitele componente ale mediului pregătit.

Colțul păcii (sau masa păcii) este o parte integrantă a mai tuturor claselor Montessori. Aici copiii vin să-și rezolve conflictele și problemele care apar între ei. Este un loc în care își pot invita colegul să li se alăture, vorbind pe rând despre sentimentele lor și găsind împreună soluții la problema care a apărut. Trandafirul Păcii este folosit atunci când doi sau mai mulți copii au un conflict. Copiii învață să țină pe rând Trandafirul Păcii în timp ce vorbesc și împărtășesc ceea ce simt.

Maria Montessori a subliniat importanța studiului lumii în care trăim. Copiii lucrează cu hărțile țării de origine, a continentului, cu steagurile lumii, citesc despre obiceiuri specifice ale diverselor zone, oameni, mâncare, forme de relief etc. Sălile de clasă Montessori studiază și celebrează, de asemenea, diferite sărbători care insuflă toleranța și respectul față de alte culturi.

În sălile de clasă Montessori se practică pacea interioară. Un joc descoperit de Maria Montessori care să ajute conectarea copiilor cu sine si pacea interioară este Jocul Tăcerii. Unii profesori aleg să țină un cartonaș în timpul perioadei de lucru pe care scrie „Tăcere” și apoi așteaptă. Unul câte unul, copiii observă, încetează să lucreze și devin nemișcați și tăcuți. Unii profesori îi încurajează pe copii să închidă ochii. Apoi profesorul merge într-un colț îndepărtat pentru a șopti numele copiilor. Când un copil își aude numele, se duce la profesor, lângă el. Când toți copiii și-au auzit numele șoptite jocul se termină. Trăim într-o lume zgomotoasă. Mulți dintre noi au rare ocazii de a experimenta liniștea sau de a savura sunetele mai liniștite, de exemplu bâzâiturilor albinelor, foșnetul frunzelor. Jocul Tăcerii poate oferi copiilor un cadou prețios care ar putea dura toată viața: capacitatea de a cultiva și aprecia liniștea interioară.

Echipa Monterra

 

 

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn