Dezvoltarea academică
Mediul Montessori pregătit de profesor asigură copilului hrana academică, îi satisface nevoile şi interesele de cunoaștere. Prin observare atentă, profesorul Montessori, poate identifica nevoile fiecărui copil și îmbogățește permanent mediul de învățare pentru a-i oferi posibilitatea de a-și atinge propriul potențial. Prin ghidare constantă, profesorul se asigură că fiecare copil are cunoștințele necesare nivelului lui de vârstă, pentru a-i oferi o bază solidă pentru viitorul academic.
Dezvoltarea socială și emoțională
Copiii nu învață pentru a face bine la teste, ci învață prin urmărirea interesului, nu din obligație, ci hrănind pasiunile și dorința naturală de a învăța, care vine din interior. Adesea copiii aleg să lucreze împreună în funcție de afinități personale, iar profesorul Montessori moderează relațiile între ei pentru a încerca să le asigure o viață socială variată, susținând interacțiunea dintre copiii din diverse grupuri.
Clasa este un mediu în care copiii capătă încredere și se simt confortabil în interacțiunile cu ceilalți, sunt încurajați să învețe unul de la celălalt, să își ofere sprijin, contribuția fiecăruia fiind considerată valoroasă. La această vârstă învățarea academică este strâns legată de cea socială și profund influențată de dinamica grupului și a comunității din care face parte copilul.
Modul în care este organizată o zi de școală susține toate aceste obiective. Programul alternează momentele de relaxare și masă cu cele de concentrare și învățare: copiii lucrează cu materiale Montessori, lucrează în grupuri la proiecte și participă la prezentări, organizează ieșiri la bibliotecă. Când simt nevoia, pot lua o pauză pentru gustarea de fructe sau lectură, continuând apoi lucrul. La prânz, copiii sunt implicați în așezarea și pregătirea mesei, apoi strângerea acesteia, aerisirea clasei și pregătirea mediului pentru al doilea ciclu de lucru Montessori.
Copiii au zilnic pauză de mișcare pe care o petrec în aer liber fie în curtea școlii, fie în unul dintre parcurile din apropiere, însoțiți de adulți. Ziua continuă cu activități Montessori, proiecte, activități complementare, limba engleză, educație fizică, lectură la colțul special amenajat, după care urmează gustarea de după amiază. La finalul zilei de școală copiii au grijă de mediu: mătură, pun vasele la spălat, aerisesc sala de clasă. Este spațiul de la care își iau la revedere și în care se vor întoarce cu bucurie a doua zi.
La Monterra considerăm că fiecare conflict este o oportunitate. Conflictele nu sunt îngropate și nu fugim de ele, ci învățăm împreună – adulți și copii – cum să le gestionăm constructiv și cum să trecem prin ele având această abordare mentală: conflictul este o ocazie de creștere personală și dezvoltare care are nevoie de atenție pentru a-și atinge scopul.
Creăm zi de zi un mediu sigur în care, în cazul unui conflict, copiii merg spre un adult de încredere – fie părinte, fie profesor, fie asistent la clasă, fie toate 3 pentru a povesti ce li se întâmplă și a cere ajutorul, atunci când e cazul. Ne putem bucura de rezultate: o comunitate de copii care încep să-și gestioneze în mod natural conflictele, de multe ori fără medierea adultului, pur și simplu din propria lor inițiativă. A fost și este uimitor în continuare.
Dezvoltarea morală
Dezvoltarea morală este una dintre sarcinile de dezvoltare cele mai importante în acest interval de vârstă. Copilul din planul doi de dezvoltare își va acorda, sau nu, respectul în funcție de valorile morale pe care cei din jur le promovează prin comportamentul lor. El apreciază adevărul, fidelitatea, încrederea pe care o poate avea în cuvântul celui din fața lui, justețea. Conștiința și simțul dreptății, echilibrul bine-rău sunt în plină dezvoltare.
De aceea, poveștile, parabolele, dilemele, discuțiile și dezbaterile sunt foarte prezente în clasele noastre. Gândirea critică, explorarea perspectivelor diferite, căutarea surselor diferite de informații și validarea lor, fac parte intrinsecă din procesul de învățare într-o clasă Montessori.
Echipa Monterra