De câți adulți e nevoie într-o comunitate Montessori?

Aici cresc Montessori

Toate clasele Montessori par la fel, nu crezi? O atmosferă de calm, în care copiii lucrează la măsuțe. Fiecare copil are materialul lui și pare concentrat și absorbit de propria activitate. Poate într-un colț al camerei doi copii povestesc. Poate altul citește la colțul de lectură. Un sentiment de pace, o imagine în care fiecare copil știe ce are de făcut. Un zgomot general plăcut, ca un zumzet. De câți adulți e nevoie într-o comunitate Montessori pentru acest tablou ireal?

Dr. Maria Montessori a căutat multă vreme raportul optim de adulți la clasă. A ajuns la o concluzie după foarte multe ore de observare, în numeroase medii în care a observat nevoia pentru siguranța și progresul de învățare al copiilor. Totodată ea s-a asigurat că acesta nu reprezintă un obstacol, nu pune piedici și frâne în dezvoltarea naturală a copilului.

De câți adulți este nevoie într-o comunitate Montessori?

Conform standardului AMI, pentru o comunitate de grădiniță cu 25-35 de copii sunt necesari 2 adulți. Este vorba de un adult special pregătit – cursuri de foarte înaltă calitate, cu peste 800 de ore de pregătire teoretică, observare și practică în alternativa Montessori și un adult de sprijin pentru care nu este specificată o pregătire anume.

În atmosfera ireală despre care spuneam, un adult poate fi undeva acolo, pe un covoraș făcând o prezentare unui grup de doi-trei copii. Un altul poate fi aplecat la nivelul copilului cu care vorbește. Adulții sunt întotdeauna acolo ca ghizi, ca sprijin. Adulții modelează, observă și ghidează copiii, ei construiesc și întrețin un mediu sigur, ei creează atmosfera  hrănitoare, de învățare. Ei pun aripi.

Ce se întâmplă cu mai mulți adulți în comunitate?

Dr. Maria Montessori atrage în multe rânduri atenția asupra pericolului de a avea mai mulți adulți în mediu. Fiecare adult în plus înseamnă o intervenție mai mare în capacitatea de alegere liberă și relaționare a copilului. Fiecare adult vine cu propria optică de intervenție și control.

Pentru adultul din ziua de azi, părinte, preocupat de siguranță și control, aceasta este o mare provocare: să accepte felul în care se întâmplă ziua copilului, să aibă suficientă încredere că fără un adult dedicat în mod special copilului său, acesta se descurcă să navigheze printre pericolele și frustrările inerente într-o viață socială activă, face față jocului afară, în curte și traiului în comunitate.

Ce înseamnă pentru părinte? 

Dincolo de exersarea propriei capacități de gestionare a stresului, urmează o creștere normală, firească în capacitățile copilului și încrederea în puterile sale. Nu ca un slogan gol, ci ca mărturie a propriilor experiențe: Pot să fac eu însumi/însămi!

Găsirea punctului de echilibru este în sine o mare artă.

Echipa Monterra 

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn