Disciplina si ascultarea sunt cuvinte care suna destul de dur cand vine vorba de copii. Ca pedagog Montessori am copii langa care chiar nu pot sa “asez” aceste cuvinte. In acelasi timp, intalnesc copii foarte rabdatori, manierati, iar aceste calitati par sa vina de la sine. Maria Montessori vorbeste despre cele trei niveluri de ascultare, iar intelegerea acestora m-a ajutat sa-i cunosc mult mai bine pe acei dintre copiii mei care parca se straduiau sa faca lucrurile mai pe dos decat adultii din preajma lor s-ar fi asteptat.
Maria Montessori spune ca “ascultarea la cel mai inalt nivel este o ascultare care rezulta din evolutia naturala a copilului”. ( Maria Montessori- Drumul spre disciplina)
“Ascultarea poate fi vazuta in copil ca ceva care se dezvolta la fel de mult ca si alte aspecte ale caracterului sau. La inceput ea este dictata doar de impulsuri vitale, apoi se ridica la nivelul de constiinta, iar apoi ajunge sub controlul vointei constiente.” (Maria Montessori- Minte Absorbanta)
Primul nivel de ascultare
Pana la varsta de trei ani putem observa ca micutii sunt intr-o perioada combinata de ascultare si neascultare. Ei sunt dominati de porniri naturale.
“Inainte de trei ani copilul nu poate implini o cerere care i se face decat in cazul in care cererea corespunde cu una dintre pornirile lui vitale.” (Maria Montessori- Minte Absorbanta)
Capacitatea de a asculta ete adesea dictata de pornirile/ capacitatile lui fizice.
“In scopul de a se supune trebuie nu doar sa vrea, ci, de asemenea, sa fie capabil sa se supuna. Pentru a asculta si a indeplini o cerere trebuie sa aiba deja un anumit grad de maturitate si de aptitudini speciale. Prin urmare, pentru a sti daca un copil poate sa asculte, trebuie sa stim la ce nivel de dezvoltare a ajuns. In cazul in care nu este inca stapan pe actiunile lui, ii este greu sa asculte de propria lui vointa, cu atat mai putin va fi capabil sa se supuna vointei altcuiva.”(Maria Montessori- Minte Absorbanta)
Cuvintele Mariei Montessori au fost un argument convingator pentru incetinirea asteptarilor mele de la unii dintre copiii cu care ma intalnesc la gradinita.
“Viata copiilor este condusa de legi speciale, cu totul diferite de ale adultilor. Ei fac cu mare placere si in mod deliberat multe actiuni complexe, de exemplu se imbraca si se dezbraca, muta obiecte prin camera, matura, spala, aranjeaza masa, manaca etc. In toate aceste activitati ei fac eforturi laborioase in ritm propriu. “ (Maria Montessori- Descoperirea copilului)
E drept ca ritmul copilului nu coincide cu al nostru, de cele mai multe ori. Nici macar scopurile activitatilor nu sunt aceleasi. Si atunci ne grabim sa le sarim “in ajutor”, ii imbracam, ii dezbracam, ii hranim si apoi nu suntem destul de multumiti cand le cerem sa faca ei insisi unele dintre treburile pentru care noi i-am invatat ca ne grabim…
Al doilea nivel de ascultare
Acest nivel este descris de Maria Montessori ca fiind“o perioada in care copilul poate asculta intotdeauna atunci cand nu exista obstacole care decurg din lipsa lui de control. Puterile lui sunt acum consolidate si pot fi indreptate nu doar de propria vointa, ci si de vointa altora. Copilul poate absorbi dorintele altei persoane si poate sa le exprime in propria lui conduita.” (Minte Absorbanta)
Al treilea nivel de ascultare
Al treile nivel de ascultare se ridica peste cel precedent prin faptul ca ascultarea devine placere si bucurie, indiferent de cerere.
“El se supune cu disponibilitate uimitoare si pare nerabdator sa faca acest lucru.” (Minte Absorbanta)
Puterea de a asculta este ultima etapa in dezvoltarea vointei care, la randul ei, a facut ascultarea posibila. Maria Montessori considera ca ascultarea apare ca o etapa finala in dezvoltarea vointei.
Aceasta intelegere pe care a dat-o Maria Montessori ascultarii a rezonat foarte special pentru mine. Probabil ca mamelor li se raspunde doar la o cincime dintre cererile pe care le fac copiilor zilnic. Atunci cand copilul este strigat, el trebuie sa vina, fara exceptie, doar in felul acesta majoritatea dintre mame se simt ascultate, nu? Daca ii este ingaduit sa faca o exceptie si sa nu fie disponibil la cererea mamei, “oamenii mari” considera ca drumul spre rezistenta e deschis pentru totdeauna.
Insa…
Nu intrerupeti un copil daca el este profund cufundat in jocul sau munca lui. Tineti cont de faptul ca lucrul cel mai dorit la un copil este ca acesta sa se concentreze, nu sa fie receptiv la comenzi neincetate.
Magda Crihan, Profesor Montessori 3-6 ani și 6-12 ani, diplomă AMI