Casa copiilor este o ”cameră de zi” pentru copii, cu mobilier proiectat pe măsura lor și rafturi deschise de pe care aceștia își pot lua materialele cu care doresc să lucreze, oferindu-le libertatea de a se gestiona singuri. Rolul educatorului este foarte important, însă secundar: cel de a observa, susține și îndruma, intervenind doar atunci când este nevoie. Aceasta deoarece scopul final al pedagogie Montessori nu este de a preda lecții copiilor și de a crește cantitatea de informații, ci:
– de a le insufla un sentiment de încântare, admirație și respect în fața minunilor lumii în care ne aflăm, însoțit de dorința și bucuria de a le descoperi
– de a îi învăța să respecte și să fie respectați, să își asume responsabilitatea și să fie capabili să acționeze conform propriei voințe (dar și să funcționeze în cadrul unei echipe)
– de a le dezvolta pasiunea pentru precizie, ordine și acuratețe în tot ceea ce întreprind, încurajând apariția disciplinei interioare și păstrarea echilibrului în tot ce fac
– de a le revela faptul că fiecare viață are valoare și sens, arâtându-le că fiecare persoană aduce ceva diferit umanității și ajutându-i să înteleagă că prin colaborarea pașnică vom fi mai bogați cu toții
– de a le încuraja și dezvolta curiozitatea, creativitatea și imaginația
– de a îi ajuta să conștientizeze că suntem cu toții participanți la cursul major al vieții, parte dintr-un Univers în care totul se află în conexiune și interdependență și că suntem responsabili în mod egal pentru pentru bunăstarea lumii în care trăim
Alina F.