Grupe de vârstă
Grupele mixte de copii sunt un element specific extrem de important în pedagogia Montessori. Comunitățile sunt formate din copii de vârste diferite, acoperind un interval de trei ani, de exemplu 1,5 – 3 ani, 3 – 6 ani, 6 – 9 ani, 6 – 12 ani, 12 – 15 ani. O astfel de grupă se formează treptat, pe parcursul mai multor ani, crescând organic de la 10-15 până la 30-35 de copii.
Dincolo de aritmetică, cei 30-35 de copii formează o comunitate, în care copiii nu mai sunt simpli observatori, ei devin parte din lume, așa cum o vor găsi când vor crește mari. În grupele mixte, copiii învață unii de la alții, interacționează și formează o comunitate similară celor în care vor funcționa ca adulți: în societate nu suntem împărțiți pe vârstă, ci interacționăm constant cu oameni mai tineri sau mai în vârstă. O clasă Montessori este o societate la o scară mai mică.
La vârsta de 1,6 – 3 ani (etapa de creșă) copilul face primul pas către comunitate. Mediul pregătit Montessori se concentrează pe nevoile copilului la această vârstă: mișcare, limbaj şi dobândirea independenței fizice funcționale– capacitatea copilului de a duce singur la bun sfârșit acțiuni cotidiene și dezvoltarea abilităților potrivite vârstei. Cadrul de libertăți și limite constructive oferă experiențe şi oportunități de creștere, dar și ocazii din care copilul învață că este un membru valoros al comunității.
Comunitatea 3 – 6 ani este un un spațiu care preia la o scară mai mică situațiile concrete din viața de zi cu zi. Copiii sunt familiarizați cu libertățile şi limitele care le oferă experiențe şi oportunități de creștere.
Copiii experimentează situații de viață reale și învață să le gestioneze într-un mediu sigur, având aproape adulți pregătiți pentru a-i sprijini și îndruma la nevoie.
Mediul pregătit încurajează independența -luarea deciziilor și asumarea consecințelor, iar materialele didactice Montessori susțin dezvoltarea academică a copilului.
Copiii pot continua educația în sistem Montessori, la Școala Monterra.
De ce grupe mixte?
- • Clasa devine o comunitate de învățare, în care copiii învață de la adulți, dar și unii de la alții, atât academic, dar și emoțional și social: cum să gestioneze conflictele, să îngrijească spațiul clasei pe care îl împart împreună.
- • Copiii interacționează și formează o comunitate similară celei în care vor funcționa ca adulți, socializează, învață cum să se raporteze la cei mai mari sau mai mici.
- • Copiii mai mari devin modele de urmat - liderii clasei, având prilejul de a exersa, în mod natural, răbdarea și toleranța, de a face prezentări colegilor mai mici, aprofundând astfel lucrul cu materialul respectiv.
- • Colaborarea și experiențele sociale în comunitate susțin dezvoltarea copilului în plan social, intelectual și emoțional.
Educatorul
- • Asigură acomodarea lină a copilului la noul mediu, în parteneriat cu părinții, respectând nevoile emoționale ale copilului.
- • Construiește un mediu hrănitor, prezentând fiecărui copil materialele potrivite în funcție de ritmul și evoluția lui.
- • Direcționează și ghidează cu blândețe activitatea copilului, plecând de la observarea atentă a nevoilor și abilităților lui.
- • Urmărește respectarea regulilor comunității care au un rol determinant pentru împlinirea sănătoasă a nevoilor emoționale şi academice ale copilului.
- • Dezvoltă o relație de încredere cu fiecare copil, inspirând respectul pentru sine și pentru ceilalți, blândețea și grija, ideea că fiecare copil este diferit şi important în mod egal.
Câți adulți în clasă?
- • Standardul AMI prevede 2 adulți pentru o comunitate de grădiniță de 25-35 de copii: un adult special pregătit Montessori și un adult de sprijin.
- • Educatorul special pregătit în pedagogia Montessori are calificare la standarde internaționale, de regulă AMI sau AMS: cursuri de foarte înaltă calitate, cu peste 800 de ore de pregătire teoretică, observare și practică în alternativa Montessori.
- • Adultul are rol de ghid: în metoda Montessori educatorul nu se așază în fața copiilor să le ofere informații, are mai curând rolul unui intermediar între copil și mediu, iar atenția se concentrează pe copii, pe interacțiunea și colaborarea dintre ei.
- • Raportul optim de adulți la clasă, transformat în standard, a fost stabilit de Maria Montessori după foarte multe ore de observare, în numeroase medii, în care a urmărit nevoia pentru siguranța și progresul în învățare al copiilor; totodată a identificat un pericol: fiecare adult în plus înseamnă o intervenție mai mare în capacitatea de alegere liberă și relaționare a copilului.
Mediul Montessori
- • Clasa este special pregătită astfel încât să faciliteze dezvoltarea fiecărui copil: un ambient primitor, elegant, simplu, ordonat, frumos, care invită la învățare. Se pune accent pe simplitate și materiale naturale, care contribuie la cultivarea simțului estetic al copilului.
- • Mediul pregătit Montessori este alcătuit cu mare grijă: ordinea, atmosfera calmă, materialele care trezesc un interes profund, ciclul de lucru de trei ore fără întrerupere în activități alese conform dorinței interioare, lucrul cu mâinile, libertatea oferită în acest spațiu, amplasarea materialelor pe rafturi joase și deschise, ghidarea oferită de pedagog, toate facilitează concentrarea intensă ce duce la învățare și stimulează independența copilului.
- • Mediul este diferit pentru fiecare grupă de vârstă pentru a răspunde nevoilor diferite ale fiecărei etape, însă este ghidat de aceleași principii.
- • Libertatea de a interacționa și prezența grupelor mixte oferă o gamă variată de interacțiuni sociale care duc la dezvoltarea empatiei, a cooperării și respectului față de ceilalți. Citește mai multe ...