Misiunea noastră, la Monterra, este aceea de a construi un mediu fertil de creștere și împlinire pentru fiecare Copil în parte. Monterra a pornit de la creșă și grădiniță, a continuat cu școala primară și apoi, tot la cererea și cu sprijinul părinților, am inaugurat un nou nivel de învățământ: Școala Gimnazială Monterra.
Școala primară a început la Monterra la inițiativa și cu sprijinul direct al părinților, 8 la număr la acel moment, care și-au dorit o altfel de educație pentru copiii lor.
Primul obiectiv propus atunci a fost o școală în care copiii să vină cu bucurie, care să păstreze luminița din ochii lor și bucuria de a descoperi pe tot parcursul ciclului primar.
Ne-am întrebat atunci: se poate așa ceva? Sincer, a fost probabil unul dintre cele mai simple obiective de atins, pentru că s-a întâmplat … pur și simplu natural, ca o continuare firească a mediului Montessori din clasele de creșă și grădiniță.
Al doilea obiectiv a fost legat de auto-disciplină și auto-reglare emoțională.
Este posibil ca într-un mediu cu libertate mare de alegere, copilul să devină responsabil de propriul comportament și auto-disciplinat, fără pedepse și fără recompense exterioare? Pentru cei obișnuiți din mediul tradițional cu poziția atotputernică a adultului, părea imposibil. În cazul în care copiii fac tot ce vor, nu vor crește răsfățați și atot-suficienți? Răspunsul este că, bineînțeles, în mediul Montessori copiii nu fac tot ce vor, există un echilibru între libertate și responsabilitate; și din munca de zi cu zi la clasă a echipei, legată de gestionarea conflictelor și integrarea regulilor, printr-o șlefuire constantă și îndelungată se naște: capacitatea interioară a copilului de a lua decizii bune, alături de gândirea critică, independența, capacitatea de auto-organizare și multe alte funcții executive care nu se pot dezvolta într-un mediu în care copiii sunt doar executanți.
Un al treilea obiectiv a fost legat de dezvoltarea academică
Copiii vin cu bucurie la școală, au o inteligență emoțională și socială crescută, dar învață ei suficient? Au rezultate academice înalte sau rămân într-o zonă de confort? Rezultatele obținute pe ciclul 9-12 ani (ca urmare a efortului din toate celelalte planuri, evident) măsurate prin rezultate la testele de engleză Cambridge și testele COMPER pe matematică și limba română vorbesc de la sine: calificative bine și foarte bine în peste 80% din cazuri.
Toată munca de șlefuire interioară a copiilor, de la un an și jumătate în mediul de creșă, prinde o formă concretă și emoționantă chiar dincolo de școala primară, în comunitatea de gimnaziu: un grup unit de copii care gestionează ei înșiși un sediu întreg, participă cu drag la procesul de învățare și vor în continuare să vină la școală 😊. Cu un nivel academic peste medie și o capacitate ridicată de colaborare cu adulții, comunitatea de gimnaziu Monterra se transformă instant în clasa preferată a profesorilor, mai ales pentru cei care predau în mai multe școli.
Rezultate academice foarte bune se obțin în multe alte școli. La Monterra le considerăm firești pentru că sunt în acord cu potențialul imens al copilului. Dar ce primește cu adevărat prețios copilul în mediul Montessori la Monterra este ceva nu foarte vizibil, dar foarte rar și prețios: viziunea pe care adultul o are față de copil. Dacă în mediul tradițional se consideră de la sine înțeles că fiecare copil are nevoie să fie stimulat, scos din zona de confort, manipulat în tot felul de direcții (pentru că dacă ar fi după voința lui, sigur nu ar vrea să se dezvolte corespunzător), în mediul Monterra fiecare copil este privit dintr-o poziție de încredere și acceptare:
-Am încredere că atunci când nu ai respectat regula a fost o neînțelegere și, în timp, vei putea să o respecți.
-Văd interesul tău de învățare în acest domeniu și sunt aici să îți fac prezentări.
-Da, cred în potențialul tău și sunt aici să te ghidez în cel mai bun mod posibil pentru a ajunge acolo.
-Văd că îți este greu și sunt alături de tine.
Această poziție de încredere și acceptare se întâlnește cu valorile părinților care aleg educația Montessori la Monterra și din această întâlnire se naște pentru fiecare copil o creștere interioară armonioasă, ca întreg: partea academică, dar și cea emoțională, socială și morală.
Echipa Monterra