Un început de zi liniștit

Creștem împreună copii împliniți

Problema majorității părinților sunt diminețile din zilele lucrătoare, când adulții se grăbesc către serviciu iar cei mici se pregătesc pentru grădiniță, adesea pe fugă, cu stres și haos. Iar o zi bună se cunoaște de dimineață, stabilind starea de spirit pentru tot ce urmează :D… Din experiența noastră, diminețile fericite  se construiesc în timp cu multă consecvență și rutine bine stabilite, așa că vă propunem câteva soluții pentru a avea un început de zi mai liniștit, bazate pe elemente de bază din pedagogia Montessori:

Pregătiri din timp

Pregătiți cu o seară înainte tot ce puteți, planificați meniul pentru dimineață, preparați ce se poate, alegeți hainele pentru a doua zi împreună cu copiii (negocierile se poartă mai ușor când nu sunteți în întîrziere :D) și puneți în rucsac tot ce este necesar. Pentru a evita schimbările de ultim moment (nu mai vreau tricoul galben, îl vreau pe cel cu dinozaur) o regulă bună ar putea fi să nu se mai revină asupra deciziilor luate cu o seară înainte. O altă idee utilă este un loc fix pentru haine, un spațiu bine stabilit unde cei mici să știe că pot găsi lucrurile pentru ziua respectivă.

Discuțiile de seară, relaxate le oferă copiilor posibilitatea de a face propriile alegeri și de a își exercita voința, învățând să respecte și să fie respectați (deși există o serie de limitări: se poate alege între a purta tricoul galben sau pe cel cu dinozauri însă nu să nu poarte deloc tricou, de exemplu).

Responsabilități pentru cei mici

Copiii pot fi implicați la rândul lor și, oricât de mici sunt, există acțiuni care li se potrivesc și pe care le pot face pentru ca lucrurile să se desfășoare mai rapid dimineața: pun masa sau duc vasele murdare la chiuvetă, hrănesc pisica, își setează alarma pentru dimineață, se îmbracă sau se spală pe dinți singuri etc. Accentul cade pe conlucrare și spirit de echipă și este încurajată apariția disciplinei (nu cea generată de frică și impusă din exterior, ci cea interioară, parte integrantă a libertății). În metoda Montessori libertatea înseamnă și responsabilitate – copiii descoperă că ideile și acțiunile lor sunt importante dar că au și consecințe.

Rutină

O ordine fixă a desfășurării acțiunilor simplifică mult lucrurile. Copilul va ști ce urmează iar discuțiile legate de subiect vor fi mult diminuate dacă se fixează din timp o rutină (de exemplu, spălat pe dinți și apoi îmbrăcat). O parte dintre aceste lucruri le puteți stabili împreună, ba chiar puteți face o listă (pentru copiii care nu știu să citească este suficientă una cu desene-simbol pe care să le urmărească singuri în fiecare dimineață). Rutina, ca parte integrantă a ordinii mentale și spațiale, asigură predictibilitate și siguranță, eliminând haosul și simplificând lucrurile, construind astfel un mediu propice dezvoltării copiilor. Ei capătă astfel posibilitatea de a se autocorecta și, in plus, îi ajutăm să îşi dezvolte încrederea în a propriile decizii.

Așteptări și consecințe naturale

Pentru buna desfășurarea a rutinei de dimineață este necesar un cadru bine stabilit și fixarea unor limite clare, cu ajutorul câtorva reguli simple dar esențiale. De exemplu, idealul este fără televizor sau alte echipamente similare dimineața, însă dacă aveți nevoie de acele 5 minute de liniște în care să vă adunați gândurile (deși ați putea lua în considerare trezirea cu 15 minute mai devreme pentru a vă putea bucura de cafea în tihnă :D), cel puțin fixați câteva reguli (nu înainte de a vă spăla pe dinți, doar în mașină sau doar un episod etc.). Consecințele naturale (mers la grădiniță în pijama în cazul în care nu este gata la timp ș.a.m.d.) stabilesc limitele și previn repetarea comportamentului nedorit (despre pedepse și limite am publicat un articol aici).

Somn suficient

Inutil de explicat această regulă, esențială de altfel. Atunci când copiii nu dorm suficient, nu se vor trezi la timp și nu vor fi binedispuși. Orele de somn fac parte din rutină iar excepțiile, prezentate insistent ca atare (ba chiar planificate și ele din timp), vor accentua faptul că în restul zilelor (cele ”normale”) există un orar și reguli de respectat.

Locuri fixe

Stabiliți din timp locurile clare în care se vor găsi lucrurile esențiale pentru a pleca de acasă dimineața. De la hainele pentru a doua zi până la rucsac, cheile de la casă, pantofi, telefon… toate să pot avea locul lor, să fie ”gata de plecare” :D. În mediul Motessori fiecare lucru își are locul său bine stabilit și este de fiecare dată pus la loc după utilizare iar ordinea este un concept fundamental. Așa cum precizam și mai sus, ea oferă un sentiment de siguranță copiilor și este reflectarea exterioară a unei minți eliberate de haos.

Zâmbete și relaxare

Dimineața bună începe cu fețe fericite iar părinții sunt cei care dau tonul. Zâmbetele, glumele și mai ales ”vocea de interior” sunt soluția perfectă pentru a avea o dimineață relaxată și lipsită de tensiuni. Clasele Montessori au un număr mare de copii și totuși vizitatorii sunt uimiți de lipsa de zgomot și agitație – atmosfera este plină de armonie și calm. Pentru aceasta este nevoie însă de efortul susținut al adultului, care devine un model de comportament dezirabil pentru copil.

Echipa Monterra

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn