Biscuit 😀
Am pornit astfel o tradiție, un proiect în care copiii se implică plini de entuziasm și pe care și l-au însușit pe deplin. Este modul lor de a își valorifica munca, ingeniozitatea și creativitatea, de a implica timp și efort susțiunt pentru a își concretiza dorințele.
Ei lucrează mai bine de două luni la realizarea lucrurilor expuse spre vânzare şi se pregătesc intens pentru exerciţiul de organizare a standului şi mai ales de prezentare şi vânzare a produselor muncii lor.
Credem că este o oportunitate valoroasă pentru elevii Şcolii, aceea de a organiza ca o comunitate un proiect atât de complex, în fapt o adevărată întreprindere de producţie şi vânzare, cu obiectivul bine stabilit de învestire a banilor într un mod în care să beneficieze toţi elevii claselor de școală. Considerăm că este o minunată ocazie de învățare. Școlarii văd cum munca lor este valorificată și desoperă ce înseamă să câștigi bani muncind (primele noțiuni de anteprenoriat :D). Învață că stă în puterea lor să își îndeplinească dorințele și că este nevoie de un efort dedicat pentru a avea rezultate.
De asemenea, este un adevărat exercițiu de Viață Practică la nivel școlar – copii sunt cei care vând, calculând ce sume trebuie să primească (prețurile sunt anume alese pentru a exersa calcule ceva mai complexe – 3, 5, 8, 10, 12 lei) și exersându-și astfel noțiunile de matematică. Am descoperit cu încântare cum duc chiar mai departe elementele de viață practică, oferind discounturi la achiziții mai mari, negociind sau prezentându-și marfa plini de pasiune (mai ales când declară, mândri, că este realizată chiar de ei).
Și deși târgul durează mai multe zile, în fiecare seară ei calculează sumele adunate și estimează cât de aproape sunt de obiectivul lor, entuziasmându-se pentru fiecare pas înainte (unul dintre elevi chiar și-a adus de acasă banii din pușculită, pentru a contibui la suma totală :D). Toate aceste momente, de la pregătire la vânzare și punerea în pracică a obiectivului final, reprezintă pentru copii o experienţă concretă şi palpabilă, în care ceva la care au muncit cu pasiune şi perseverenţă este valorizat de către comunitatea extinsă Monterra şi roadele muncii lor se întorc apoi înmulţit înspre folosul comunităţii mai restrânse a elevilor şcolii Monterra.
La Monterra privim cu încântare obiectele expuse în cadrul Târgului de Crăciun (cu toate imperfecţiunile, stângăciile sau naivitatea execuţiei), ca pe rezultatul unor ore de muncă pasionată şi intensă, soluţii inginereşti ingenioase, imaginaţie şi creativitate în acţiune. Și ne bucurăm de entuziasmul cu care elevii prezintă „marfa”, negociază, socotesc şi strâng banii. Admirăm mândria şi sclipirea din ochii lor, date de conştiinţa faptului că fac ceva important. Și susținem toate acestea prin mesajele noastre pozitive, deoarece ne dorim că elevii să îşi păstreze entuziasmul şi pasiunea de a face lucruri care contează şi să contribuie şi pe viitor la astfel de proiecte de antreprenoriat din cadrul şcolii, care sunt parte integrantă a filosofiei Montessori.
Echipa Monterra