Au Școala și Succesul aceeași definiție ca acum 30 de ani? Înseamnă succesul o slujbă bine plătită, o casă mare și o mașină de ultimă generație? Înseamnă școala locul unde copiii învață doar să scrie și să citească, unde descoperă matematica, istoria și geografia?
Părinții secolului XXI se preocupă ca cei mici să aibă pregătirea academică, emoțională și socială care să le permită să fie fericiți, concentrați pe interesele și pasiunile lor. Cercetările ultimilor ani au identificat câteva dintre abilitățile specifice care îi pot ajuta pe copii să devină adulți împliniți, care își urmează propriul drum către succes, indiferent ce înseamnă „succes” pentru fiecare dintre ei. Cei patru mari C sunt: gândire Critică, Colaborare, Creativitate și Comunicare.
Cum arată acești patru C concret, în sala de clasă? Cum se traduce acest concept abstract în mediul clasei și cum susține concret, copilul?
Gândirea Critică, Școala, Succesul în școala privată
Educația Montessori la Monterra încurajează copiii să dezvolte abilități de gândire critică, oferindu-le contextele necesare de acțiune și materiale de învățare practice. Fiecare material Montessori este conceput special pentru a izola un concept sau abilitate și are un control încorporat al erorii, care permite copilului să „descopere” rezultatul exercițiului, independent de adulții prezenți la clasă. Capacitatea autocorectivă a materialelor îi încurajează pe copii să-și organizeze gândirea, să rezolve problemele într-un mod clar și să absoarbă conceptul sau domeniul de abilități în ritmul lor.
Rolul profesorului este de a facilita acest proces de învățare și de a-și încuraja elevii să înțeleagă și să-și gestioneze propriile erori. Aceste abilități de gândire critică pun bazele pentru rezolvarea problemelor, analiză și luarea deciziilor informate pe tot parcursul vieții.
În sălile de clasă Monterra, gândirea critică este cultivată prin accentul pus pe rezolvarea problemelor și pe învățarea bazată pe investigații, pe cercetare la prima mână. În loc să memoreze pur și simplu fapte, copiii sunt încurajați să exploreze conceptele în profunzime, să pună întrebări și să se angajeze în activități practice care necesită analiză și reflecție atentă. De exemplu, atunci când lucrează cu materiale Montessori, copiii învață să observe tipare, să facă predicții și să tragă concluzii, toate acestea fiind fundamentale pentru dezvoltarea abilităților de gândire critică.
Colaborarea, Școala, Succesul și Colaborarea
Programul gândit la Monterra încurajează copiii să dezvolte abilități sociale puternice, prin experiențe de învățare interactivă, joc și cooperare. Această structură a mediului Montessori duce la dezvoltarea unei comunități armonioase în clasă, lucru care creează mediul optim de învățare pentru copii.
Punem un accent puternic pe colaborare, recunoscând că învățarea este adesea cea mai eficientă atunci când este o experiență comună, împărtășită cu ceilalți. Comunitățile de copii cu vârste mixte (pe un palier de 3 ani), un semn distinctiv al modelului educațional Montessori, oferă un cadru natural pentru învățarea în colaborare. Copiii mai mici învață de la colegii lor mai mari. În același timp, copiii mai mari își întăresc cunoștințele prin predarea și îndrumarea celor mai mici. Această dinamică încurajează un sentiment de comunitate și respect reciproc, în care elevii învață să aprecieze diverse perspective și să lucreze împreună pentru obiective comune.
Activitățile și proiectele de grup sunt parte integrantă a abordării Montessori la Monterra. Elevii se angajează frecvent în sarcini de colaborare care le cer să negocieze roluri, să împărtășească idei și să rezolve probleme împreună. Acest lucru nu numai că le îmbunătățește învățarea academică, dar îi ajută și să dezvolte abilități sociale esențiale, cum ar fi empatia, munca în echipă și leadershipul.
Creativitatea, Școala, Succesul în școala privată
Creativitatea este o abilitate care se învață, evoluează printr-un proces de dezvoltare cognitivă. Acest proces începe atunci când copilul se naște și se dezvoltă direct proporțional cu inteligența acestuia și cu mediul în care trăiește.
Creativitatea este crucială în clasele Monterra, deoarece este privită ca o modalitate prin care copiii ajung să-și înțeleagă lumea și să se auto-construiască. Metoda Montessori stimulează creativitatea, oferind copiilor un mediu care permite libertatea cu limite.
Rolul de ghid al profesorului reduce anxietatea și teama de judecată, lăsând loc explorării, concentrării și învățării independente. Reguli clare, un puternic simț al comunității și îndrumări cu blândețe, oferă copiilor mediul necesar pentru a stimula creativitatea.
Creativitatea nu se limitează la activitățile artistice tradiționale; este un element omniprezent care încurajează gândirea inovatoare în toate domeniile de învățare. Sălile de clasă Montessori oferă o gamă bogată de materiale și resurse care stimulează imaginația și invită la explorare creativă. Copiii sunt liberi să-și aleagă activitățile și să-și urmărească interesele, ceea ce le hrănește capacitatea de a gândi out of the box și de a dezvolta idei originale.
Fie că lucrează cu materialele de calcul, creează artă sau efectuează experimente științifice, la Monterra elevii sunt încurajați să-și exploreze creativitatea într-un mod care este atât semnificativ, cu scop, cât și plăcut. Această libertate de a experimenta și de a crea nu numai că le îmbunătățește abilitățile cognitive și de rezolvare a problemelor, dar le insuflă și o dragoste pe tot parcursul vieții pentru învățare și descoperire.
Comunicarea, Școala, Succesul
La Monterra dezvoltarea abilităților de comunicare este întărită prin activități de viață practică, de grație și curtoazie. Prin lecțiile de viață practică, prin grația și curtoazia practicate zilnic, copiii învață să fie politicoși și respectuoși cu ceilalți. În fiecare zi de școală, elevii exersează saluturile adecvate, cuvintele de politețe și folosesc contactul vizual atunci când vorbesc.
Dezvoltarea abilităților de comunicare este, de asemenea, consolidată prin programa de limbi străine, care expune copiii la lumea limbajului vorbit, scris și citit din alte țări.
Materialele Montessori, cum ar fi literele din hârtie abrazivă, oferă copiilor bazele pentru identificarea și scrierea alfabetului. Materialele lingvistice cu dificultate progresivă ajută copiii pe măsură ce încep să învețe cuvintele și își dezvoltă abilitățile de urmărire vizuală și auditivă. Alfabetul mobil și cardurile fonetice îi ajută pe copii să-și dezvolte abilitățile de citire și scriere într-o manieră senzorială și antrenantă.
De la o vârstă fragedă, copiii sunt învățați să-și exprime gândurile, sentimentele și ideile în mod clar și respectuos. Profesorii susțin formarea unei comunități de copii care susține abilitățile de comunicare verbală, cât și non-verbală prin activități precum povestirea, discuțiile de grup și prezentările.
În plus, accentul pus pe interacțiunile sociale și pe munca în colaborare îi ajută pe copii să-și exerseze și să-și perfecționeze abilitățile de comunicare în contexte reale. Prin atelierele de comunicare asertivă ESPERE copiii învață să asculte activ, să-și articuleze ideile în mod eficient și să se angajeze într-un dialog semnificativ cu colegii lor, ceea ce îi pregătește pentru o comunicare eficientă în toate domeniile vieții.
Vorbim în acest articol despre educația Montessori așa cum se întâmplă ea în clasele Monterra. Vorbim despre dezvoltarea copiilor așa cum se întâmplă sub ochii noștri, sub ghidarea educatorilor și profesorilor Monterra special pregătiți – calificări recunoscute la nivel internațional.
Echipa Monterra