Este important sa intelegem ca pentru a fructifica acest potential uimitor, primit de la natura, copilul are nevoie sa fie lasat sa se miste liber in mediul inconjurator. Numai asa poate experimenta si integra impresii.
Importanta miscarii este cruciala in primii ani de viata. Copiii invata folosindu-si simturile si numai prin miscare libera, neingradita reusesc sa aiba experiente active si sa actioneze asupra mediului, ducand in final la cunoastere. Sau altfel spus: miscarea face copilul mai destept.
O alta trasatura speciala a acestei grupe de varsta este necesitatea de a prezenta copiilor lumea reala, asa cum este ea, nu o macheta fantezista. Mediul pe care il exploreaza trebuie sa fie bazat pe fapte reale, concrete, nu imaginare sau distorsionate. Oare nu invata mai multe si nu e mai placut sa-i arati copilului cum sa taie o banana adevarata decat una de plastic? Acea minte absorbanta despre care am vorbit mai devreme nu discerne intre bine si rau, nu are suficienta cunoastere pentru a face distinctia intre real si imaginar, ea absoarbe ca un burete orice informatie ii iese in cale, fara a emite prejudecati.
Mai mult, copiii au incredere totala in noi, adultii, si ne cred pe cuvant orice le-am zice. Din acest motiv avem responsabilitatea de a le oferi mereu adevarul, realitatea. Ei au o sarcina insemnata pe care trebuie sa o indeplineasca in copilarie: sa creeze adultul si sa se adapteze locului si vremurilor in care traiesc. Cum se pot adapta cu succes daca nu cunosc lumea reala?
Adultii reprezinta puntea dintre copii si lume, iar copiii ajung sa cunoasca lumea explorand liberi si increzatori un mediu pregatit.
Monica Ciobotaru, Educator Montessori 0-3 ani, diplomă AMI
Save