În mediul Montessori ordinea este considerată o nevoie firească și pedagogul acordă o atenție sporită organizării resurselor materiale – fiecare obiect își are locul său bine stabilit în clasă. Acest lucru oferă un sentiment de siguranță copiilor și este reflectarea exterioară a unei minți eliberate de haos.
Acasă însă de multe ori situația este diferită – copiii primesc din diferite surse un număr mare de jucării (de diferite tipuri) și acestea se tot adună, fiind din ce în ce mai greu să fie organizate. De ce ar trebui ținut cont totuși atunci când este vorba de jucăriile de acasă și care ar fi o soluție pentru a ține lucrurile sub control?
Calitatea
Frumusețea mediului în care se află atrage copilul și îl inspiră. Expus fiind în copilărie unor obiecte plăcute din punct de vedere estetic, realizate din materiale naturale, bine finisate și în combinații cromatice plăcute, el va căuta să respecte aceleași standarde și ca adult. Atunci când încă din perioada în care i se formează gusturile învață să aprecieze frumusețea lucrurilor simple, naturale, el va interioriza acest lucru și ulterior va căuta și construi ”frumosul” în lumea care ne înconjoară.
În plus, jocurile cu personaje din plastic tind să fie agresive, să ducă la situații conflictuale, în timp ce personajele de lemn inspiră în general povești mult mai calde, cu dialoguri prietenoase, impunându-se astfel un anumit tip de joc și o anumită dezvoltare psihologică.
Depozitarea
Cutiile mari cu tot felul de jucării încurajează tratarea acestora fără considerație, aruncarea lor de-a valma și acest lucru duce la deteriorarea acestora în timp (jucăriile nu sunt manipulate cu grijă și copilul nu învață să le respecte).
Coșurile sau cutiile de mici dimensiuni și tăvile contribuie la menținerea unui aspect îngrijit. Rafturile deschise și obiectele puse la vedere îl ajută pe copil să aleagă mai ușor cu ce dorește să se joace, putându-și urma nevoile interioare. Se crează astfel un mediu ordonat și îngrijit în care și curățenia este mai ușor de făcut: limitând numărul jucăriilor și păstrând locuri fixe pentru acestea înseamnă și că atunci când termină poate pune obiectul cu ușurință la loc, unde îl va putea găsi data viitoare când dorește să se joace cu el.
Cantitatea
Acasă tendința este de a se aduna multe jucării. A îi cere însă unui copil să aibă grijă de ele este nedrept – atunci când numărul lor este prea mare devine o sarcină disproporționată. Gestionarea și organizarea lucrurilor se învață treptat, pornind de la un număr mic de obiecte, pe măsura vârstei copilului.
De asemenea, este interesant de observat o diferență clară în ceea ce privește calitatea jocului și timpul petrecut cu o jucărie în funcție de numărul și tipul acestora. Concret, în cazul în care un copil primește o cutie plină cu jucării entuziasmul este mare însă se plictisește rapid de fiecare în parte, pe când dacă are la dispoziție doar două sau trei jucării bine alese, timpul petrecut cu fiecare în parte și nivelul de concentrare este mult mai mare.
O regulă simplă care ajută la păstrarea numărului de jucării la un nivel acceptabil este rotirea jucăriilor. Pe scurt, rotirea jucăriilor înseamnă păstrarea pe rafturi a unui număr mic de jucării în timp ce restul sunt bine depozitate, așteptându-și rândul. Avantajul este că cel mic redescoperă jucăriile pe care nu le-a mai văzut de o vreme și le privește cu un interes nou. Este poate cea mai simplă metodă de a scăpa de haosul ”muntelui de jucării”, în doar câțiva pași:
- Nu păstrați piese disparate, bucăți rupte, resturi. De asemenea, nu păstrați decât jucăriile potrivite ca vârstă (dacă a depășit ca dezvoltare nivelul lor nu are sens să i le mai oferiți) și care îi aduc un beneficiu. Atunci când alegeți ce rămâne imaginați-vă la fiecare jucărie ce poate face cu ea: îl inspiră, îl îndrumă spre o activitate folositoare, îi stimulează imaginația, îl încurajează să exploreze mai departe? Și cât timp o va folosi concret?
- Organizați ceea ce rămâne în trei mari categorii : gândire, mișcare și jocuri de rol. Acestea corespund perfect celor cinci zone de dezvoltare (cognitiv/ social/ limbaj/ motricitate fină sau grosieră) și acoperă astfel toate necesitățile copilului.
- În funcție de câte jucării sunt, faceți două sau trei seturi. Fiecare să conțină cam 2-3 jucării din fiecare categorie, plus eventual una sau două jucării de mari dimensiuni, în total cam zece.
- Lăsați un set pe rafturi și restul depozitați-le, iar apoi rotiți-le cam la 2-3 săptămâni.
- O variantă suplimentară este ca atunci când este adusă o jucărie nouă copilul să fie invitat să aleagă o alta care să fie pusă deoparte o vreme, pentru a păstra lucrurile sub control.
Alina F.