Libertatea de alegere și autonomia
Prin libertatea de alegere, copilul își poate dezvolta autonomia și încrederea în sine. El învață astfel să ia decizii și să-și asume responsabilitatea pentru propriile acțiuni.
Cel de-al doilea plan de dezvoltare este dominat de perioada sensibilă pentru imaginație și exersarea minții conștiente. Învățarea propusă la acest nivel provoacă imaginația și stârnește curiozitatea. Copilul școlar îşi pune întrebări cu privire la originea universului, natura vieţii, oameni şi diferenţele dintre oameni.
Libertatea de alegere a copilului este completată de ghidarea profesorului Montessori.
Ghidarea este necesară pentru dezvoltarea copilului într-un mod echilibrat. Profesorul este un adevărat intermediar între copil și resursele sale, între curiozitatea copilului și sursele de satisfacere a ei, între dorința copilului de a lucra în grup și competențele necesare pentru a o putea face constructiv.
Dezvoltarea academică a copilului în Mediul Montessori
Mediul Montessori pregătit de profesor asigură copilului hrana academică, îi satisface nevoile şi interesele de cunoaștere. Prin observare atentă, profesorul Montessori, poate identifica nevoile fiecărui copil și îmbogățește permanent mediul de învățare pentru a-i oferi posibilitatea de a-și atinge propriul potențial. Prin ghidare constantă, profesorul se asigură că fiecare copil are cunoștințele necesare nivelului lui de vârstă, pentru a-i oferi o bază solidă pentru viitorul academic.
În mediul Montessori:
- Elevii își aleg o activitate dintre cele prezentate. ȘI își planifică activitățile prin intermediul jurnalului, urmăresc finalizarea sarcinilor de lucru.
- Elevii pot alege să se concentreze pe un domeniu care le stârnește interesul. ȘI ghidați de profesorul Montessori, au obligația de a participa la prezentări și de a-și însuși cunoștințele de bază, exercitându-și în același timp libera alegere și responsabilitatea.
- Elevii își aleg un proiect pe un subiect de interes. ȘI realizarea acestuia îi conduce prin cunoștințe de limbaj (scrierea proiectului), logică și matematică (stabilirea resurselor, planificarea etapelor), vorbitul în public (copiii își prezintă munca în fața colegilor la Circle Time), cooperarea (implicarea colegilor, specialiștilor).
- Elevii își aleg activitățile de lucru. ȘI au sesiuni de evaluare individuală împreună cu profesorul Montessori, care observă cu atenție atât evoluția în plan academic a fiecărui elev în parte, în fiecare domeniu, cât și dezvoltarea socială, emoțională, morală în comunitatea căreia îi aparține.
Echipa Monterra