Lecția de trei perioade

Aici cresc Montessori

Ca părinte interesat de metoda Montessori, este posibil să fi auzit despre lecția de trei perioade, un semn distinctiv al educației Montessori, care ajută copiii mici să învețe vocabularul și conceptele.

În termeni simpli, cei trei pași sau perioadele sunt:

  • 1. Introduc/ Denumesc: „Acesta este un cerc.”
  • 2. Identific/ Recunosc: „Arată-mi cercul.”
  • 3. Evaluez/ Cunosc: „Ce este aceasta?”

Lecția de trei perioade a fost dezvoltată de Edouard Seguin, medic francez care a lucrat cu copii cu nevoi speciale în Franța și Statele Unite la sfârșitul secolului al XIX-lea. El a descoperit modalități de a spori abilitățile cognitive ale copiilor și a crezut în importanța dezvoltării independenței lor. Scrierile lui Seguin au fost o inspirație majoră pentru Maria Montessori și sursa multor idei practice.

Puteti folosi lecția in trei perioade pe măsură ce comunicați cu copilul. Folosirea acestei „lecții” este mult mai informală decât într-un cadru de clasă. Este un instrument care vă permite să vedeți cunoștințele copilului despre un anumit concept și o tehnică pe care să o aveți în minte pe tot parcursul copilăriei.

Întâmplător aveam această carte poștală reprezentând o copie dupa Auguste Renoir – „Fetele la pian.” I-am spus băiețelului meu, care părea interesat de cartea poștală, numele reproducerii și numele pictorului. Am mai gasit și alte carti postale care zugrăveau tablouri ale unor pictori faimoși, pe care le-am prezentat cu ajutorul lectiei in trei perioade.

Dupa o vreme, răsfoind o revistă împreună cu o bună prietenă Tudor a exclamat cu bucurie – „Uite, Fetele la pian, de Auguste Renoir!”

Prima perioadă: „Aceasta este _______”.

Inca de la inceputul vietii impreuna ati numit oameni, lucruri si locuri pentru a-i face cunoscut mediul. Ati izolat obiectele si le-ati descris cu ajutorul unui singur cuvant.

Inca din primele zile de viata, copilul aude sunetele și începe să înțeleagă limba. Ei nu vor distinge diferențele la aceaste foarte mici – de exemplu, toți oamenii pot fi „mama” sau toate animalele ar putea fi numite „câini”. O mulțime de nume sunt învățate înainte ca un copil să învețe să vorbească, iar înțelegerea vine adesea înainte ca un copil să poată să verbalizeze.

Învățarea are loc prin toate simțurile, nu doar prin auz. Bebelușii ating, gusta, pipaie, miros, împing și manipulează obiectele. Pe măsură ce identificați concepte precum „fierbinte” sau „rece”, copiii nu numai că învață vocabularul, ci și experimentează aceste calitati. Ei internalizează în mod miraculos lumea prin toate simțurile lor. Montessori se referă la această abilitate înnăscută ca fiind „mintea absorbantă”.

A doua perioadă: „Arată-mi ______”.

Această etapă de învățare este cea mai lungă. Copilul a auzit deja de multe ori numele/ conceptul pe care ne dorim sa-l identifice si sa-l memoreze. S-ar putea să fi observat că arată în direcția unui obiect pe care îl numiți. El leagă acum cuvântul de obiectul in sine. Maria Montessori a identificat cât de importantă este mișcarea pentru învățare, deci  folositi cat mai multe actiuni/ jocuri care includ mișcarea.

De exemplu:

„Asaza ______ pe umarul drept!”

„ Atinge cu nasul _______!”

„ Ascunde _______ sub scaun!”

Bucurați-vă cand copilul dvs. absoarbe informații despre lume și recunoaște obiectele. Nu există nici un motiv să vă grăbiți până în a treia perioadă cand ii vom cere sa redea ceea ce a invatat. Acest proces poate dura zile, săptămâni sau luni.

A treia perioadă: „Ce este asta?”

Aceasta perioada este una de test. Verificam daca si-a insusit notiunea prezentata. Pentru succesul metodei, asigurati-va ca intrebarea va avea raspunsul asteptat. Daca la intrebarea „Ce este aceasta?” copilul nu indica obiectul corect inseamna ca e necesar sa experimentati mai mult in a doua perioada. Nu marcati greseala, starea de insactisfatie cu care se poate confrunta nu este motivanta.

Scopul lecției in trei perioade este de a ajuta copilul să înțeleagă mai bine … și să vă permită să vedeți cât de bine copilul înțelege și absoarbe ceea ce îi arătați.

Magda Crihan, Profesor Montessori 3-6 ani și 6-12 ani, diplomă AMI

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn