Libertate
Maria Montessori considera că este nevoie să oferim copiilor libertatea de a alege conform dorințelor interioare pentru a își putea dezvolta întregul potențial. Mediul pregătit înseamnă libertate de mișcare, libertatea de a explora, libertatea de a interacționa social și libertatea de a alege.
Ordine și logică (organizare)
Par două concepte stricte, mai ales puse alături de ideea de libertate însă în mediul pregătit acestea sunt oglindirea logicii și ordinii care guvernează tot ce ne înconjoară. Clasa Montessori este o ilustrare la scară mică a lumii în care trăim, ajutând astfel copilul să interiorizeze ordinea, să trăiască în armonie cu modul în care este structurată lumea în care trăim și să descopere rolul său în ea.
Estetică
Clasa Montessori este amenajată îngrijit și ordonat, cu accent pe simplitate și materiale naturale, contribuind la cultivarea simțului estetic al copilului (prin forme, materiale și execuție) și încurajând copilul să absoarbă aceste calități. Atmosfera este plăcută și prietenoasă, este un spațiu frumos și liniștit care invită la învățare.
Natură și lucruri reale
În spațiul Montessori sunt utilizate materiale naturale (lemn, metal, bumbac etc.), evitându-se culorile țipătoare, combinațiile prea puternice și plasticul. Lucrările de artă sunt puține și de obicei cu subiecte reale, la fel ca și cărțile prezente în sală – copiii fiind fascinați de experiențele reale. Este încurajată prezența plantelor și îngrijirea acestora. Maria Montessori considera că natura este o sursă de inspirație și că prin interacțiunea cu elementele ei copilul va căpăta o atitudine de respect și apreciere în fața minunilor lumii în care trăim.
Mediul social
Libertatea de a interacționa și prezența grupelor mixte înseamnă o gamă variată de interacțiuni sociale care duc la dezvoltarea empatiei, a cooperării și respectului față de ceilalți. În mediul pregătit Montessori sunt favorizate experiențele sociale și se dorește formarea unei mici comunități.
Dezvoltarea intelectuală
Educatorul Montessori ghidează copilul prin cele cinci arii curriculare Montessori, fiecare material contribuind la dezvoltarea acestuia, de concret către abstract, de la abilități fizice care îl susțin în procesul de învățare până la acumularea de cunoștințe – informații între care copilul va face interconexiuni, fiind încurajat să aibă o gândire flexibilă.
Alina F.