Într-o sală de clasă Montessori, concentrarea este absolut un lucru sacru, un semn de angajament al copilului pentru indeplinirea completa a unei activitati. Datoria unui pedagog Montessori este sa protejeze aceste momente si sa faca cunoscut si parintilor aceasta responsabilitate.
Indata ce mi-am incheiat studiile in pedagogia Montessori, am inceput sa observ cat de putin suntem obisnuiti sa respectam acest angajament in viata de zi cu zi. M-am surprins intrerupandu-mi sotul, copilul, ba chiar si pe colegii mei, in ciuda faptului ca acestia dadeau semne clare ca se concentrau pentru a realiza ceva– privirea fixa, interesul scazut fata de ceea ce se intampla in jurul lor, dedicarea intru totul pentru realizarea sarcinii propuse. De asemenea, am inceput sa observ felul in care m-am simtit eu in momentele in care am fost intreruta- iritata, frustrata, distrasa.
Cu toate acestea, ca adult, am fost in masura sa gestionez aceasta distragere si sa-mi pot relua lucrul. Acest lucru este insa deosebit de dificil pentru un copil aflat doar in stadiul de invatare pentru a focusarii atentiei. Chiar si intreruperile pentru a ne arata incantarea fata de ceea ce fac pot fi in detrimentul acestei abilitati in curs de dezvoltare. Ce va simti un copil atunci cand i se va intampla sa fie interupt in mod constant? Va invata poate ca angajarea intr-o activitate poate avea ca rezultat frustrarea…
Ma straduiesc in fiecare zi pentru a recunoaste si a proteja momentele de concentrare care izbucnesc in copiii din viata mea. Cea mai mare provocare o reprezinta Tudor, baiatul meu, pentru care pot spune ca reusesc macar de cateva ori pe zi, din infinitatea momentelor care apare. Este atat de firesc ca adultii sa considere prioritara propria lor activitate…si atunci nu avem timp sa-i asteptam pe copii sa termine de privit buburuza asezata pe firul de romanita care se afla exact in drumul nostru spre hypermarket. Cu toate acestea, concentrarea indica faptul ca ceea ce face copilul este exact ceea ce are nevoie mintea sa in curs de dezvoltare.
Protejarea concentrarii, pe langa ajutorul oferit pentru dezvoltare, inseamna respect- repectul pentru munca si interesele copilului. Cu alte cuvinte, recunosc ca nevoile sale sunt egale cu ale mele. Astfel, ori de cate ori vad acei ochi mici urmarind cu maxim interes ceva ce poate mie nici nu-mi trece prin minte ca s-ar putea intampla, ma opresc, contemplu si admir.
Magda Crihan, Profesor Montessori 3-6 ani și 6-12 ani, diplomă AMI