Învățarea centrată pe copil este specială în curriculumul Montessori
În centrul curriculumului Montessori se află principiul fundamental al învățării centrate pe copil. Spre deosebire de educația tradițională, care urmează adesea o abordare standardizată, educația Montessori recunoaște că fiecare copil este un individ unic, cu propriul ritm și stil de învățare. Această filosofie se traduce în câteva aspecte cheie ale curriculum-ului Montessori:
- Abordare educațională individualizată: sălile de clasă Montessori sunt concepute pentru a se adapta stilurilor și preferințelor individuale de învățare. Elevii sunt încurajați să exploreze subiectele în ritmul lor, concentrându-se pe domenii de interes sau pe domenii în care ar putea avea nevoie de sprijin suplimentar.
- Libertatea de alegere: elevii Montessori au libertatea de a-și alege activitățile în mediul pregătit. Această autonomie favorizează un sentiment de independență și responsabilitate pentru propria educație.
- Învățare practică: Curriculumul Montessori pune accent pe învățarea practică prin materiale special concepute. Aceste materiale permit elevilor să învețe din greșeli, să se autocorecteze și să dezvolte o înțelegere profundă a conceptelor.
Sălile de clasă sunt organizate pentru mai multe vârste
O altă trăsătură distinctivă a curriculum-ului Montessori este organizarea sălilor de clasă pentru mai multe vârste. Într-o clasă tipică Montessori, copiii de diferite vârste, pe intervale de trei ani (6-9 ani, 9-12 ani etc.), învață împreună. Această configurație oferă mai multe avantaje:
- Copiii învață să se respecte reciproc și să aprecieze abilitățile lor diferite de la o vârstă la alta: elevii mai mari acționează ca mentori și modele pentru cei mai mici. Această învățare încurajează cooperarea și colaborarea, precum și un sentiment de comunitate în sala de clasă.
- Continuitate: elevii rămân în același mediu timp de trei ani, permițând o progresie consistentă a învățării și a integrării abilităților de viață.
- Progresie flexibilă: sălile de clasă organizate pentru vârste multiple se potrivesc cu diferite niveluri de competență. Elevii pot progresa în ritmul lor, fără constrângerile nivelurilor de clasă bazate pe vârstă.
Curriculumul Montessori este unul complex, solid academic și în concordanță cu curriculumul național. Ariile de studiu, limbaj, matematică și științe, sunt acoperite de o gamă impresionantă de materiale concrete care permit copiilor înțelegerea și asimilarea treptată, prin manipulare fizică, a unor concepte complexe – sistemul zecimal, cunoașterea cifrelor și a posibilității de a face operații cu ele, cunoașterea literelor, trasarea acestora, sunetele asociate, harta lumii, părțile unei flori etc.
Observațiile Mariei Montessori, validate științific, atestă faptul că viața practică și senzorialul pregătesc copilul pentru înțelegerea și integrarea superioară a conceptelor matematice, a scrisului și cititului. Astfel, Curriculumul Montessori pune un accent puternic pe dezvoltarea abilităților practice de viață. Aceste abilități cuprind sarcini de zi cu zi care promovează independența și autosuficiența.
Câteva exemple includ:
- Gătit: elevii Montessori pot învăța cum să pregătească mese simple, dezvoltând abilități culinare esențiale și conștientizare nutrițională.
- Grădinărit: activitățile de grădinărit îi învață pe copii despre biologie, ecologie și importanța practicilor durabile.
- Îngrijire de sine: elevii Montessori sunt încurajați să își asume responsabilitatea pentru igiena și bunăstarea lor personală, promovând autodisciplina și conștientizarea de sine.
Copiilor li se oferă o perspectivă globală
Educația Montessori se remarcă și prin perspectiva sa internațională. Curriculumul include adesea studii culturale, geografie și expunerea la diferite limbi și tradiții.
Această perspectivă globală promovează sensibilitatea culturală și aprecierea pentru diversitate, pregătind elevii să fie cetățeni globali informați și empatici.
Copiilor li se oferă un ciclu de lucru neîntrerupt de 3 ore
Perioada de lucru neîntreruptă este fundamentală pentru abordarea Montessori, care recunoaște și respectă variațiile individuale în procesul de învățare. În mediul Montessori, copiii trebuie să aibă timp să lucreze la diferite sarcini și responsabilități în ritmul lor. Această perioadă de lucru neîntreruptă este de o importanță vitală, deoarece atunci se poate construi coordonarea, concentrarea, independența și ordinea, precum și asimilarea informațiilor.
Copiilor li se oferă libertatea de a explora și de a se mișca liber prin mediu
Ceea ce face curriculumul Montessori să fie special este angajamentul de a cultiva individualitatea fiecărui copil, sălile de clasă cu mai multe vârste care încurajează învățarea și colaborarea între copii, precum și accentul pe abilitățile practice de viață și conștientizarea globală. Oferind un mediu de învățare unic, care prețuiește libertatea de alegere, de gândire, de mișcare, corelată cu construirea unei discipline interioare și exterioare, educația Montessori stimulează curiozitatea copiilor și bucuria de a învăța. Aceste lucruri vin atât din pregătirea academică înaltă, cât și din grija pentru dezvoltarea socială și emoțională a copiilor. Dacă sunteți în căutarea unei abordări educaționale care să sărbătorească unicitatea copilului și să promoveze dezvoltarea holistică, programa Montessori poate fi alegerea potrivită.
Echipa Monterra