Copilul este diferit în planul doi de dezvoltare: are o gândire critică, dorința de socializare şi un simţ al moralității care începe să prindă contur. Acum învață cum să le pună în aplicare, cum să le utilizeze. Este punctul în care intervine adultul care îl ajută să îşi structureze gândirea, îi dă instrumentele potrivite pentru a crea relații sănătoase cu colegii şi îl ghidează în a determina ce este corect sau incorect, potrivit sau nepotrivit.
Fiecare conflict este o oportunitate
La Monterra considerăm că fiecare conflict este o oportunitate. Conflictele nu sunt îngropate și nu fugim de ele, ci învățăm împreună, adulți și copii, cum să le gestionăm constructiv și cum să trecem prin ele având această abordare mentală: conflictul este o ocazie de creștere personală și dezvoltare – are nevoie de atenție pentru a-și atinge scopul și pentru a scădea posibilitatea de reapariție.
Pentru clarificarea unor termeni, facem de la bun început o scurtă introducere.
Bullying-ul presupune mai multe elemente concomitente:
- o acțiune concertată, repetată, zilnic de regulă, intenționată, de rănire a unui anumit copil, eventual prin cooptarea mai multor „agresori” și intimidarea „martorilor” pentru a nu interveni,
- lipsa de intervenție și protecție din partea adulților responsabili de siguranța copiilor,
- un mediu care descurajează copilul să ceară ajutor și să vorbească cu adulții, fie ei părinți, profesori sau alti adulți de încredere.
Conflictele punctuale presupun:
- protagoniști diferiți – copii care se află pe rând fie într-un rol de victimă, fie în unul de agresor,
- adulți care intervin și mediază/modelează gestionarea conflictului.
Transparență și responsabilitate
La Monterra ne asumăm să tratăm cu multă transparență și prioritate fiecare situație în care există un incident semnificativ între copii, prin:
- informarea în scris și/sau telefonic a părinților,
- intervenția imediată fie în medierea, fie în digerarea conflictului, prin aplicarea strategiei noastre de mediere a conflictelor :
- ascultarea versiunii fiecărei părți implicate,
- invitarea fiecărei părți să ceară ce are nevoie de la celălalt, de exemplu: Data viitoare când vrei să ne jucăm împreună, te rog să nu mă mai tragi de tricou, ci să îmi spui asta,
- daca părțile sunt pregătite, își asumă un angajament de comportament potrivit pe viitor: Sunt de acord ca data viitoare să îți spun că vreau să mă joc cu tine în loc să te trag de tricou.
- copiii sunt încurajați constant să folosească cuvinte atunci când îi supără ceva și să meargă spre adult când simt că nu pot gestiona situația.
În fiecare comunitate derulăm un program de activități și modelare ori de câte ori este o ocazie potrivită prin care urmărim câteva coordonate:
- cunoașterea și împrietenirea cu emoțiile,
- noțiuni despre bullying,
- limbajul asertiv,
- povești inspiraționale.
Cărțile, discuțiile, jocul de rol, modelarea comportamentală, atât a adulților cât și a copiilor din comunitate, susțin practic și concret cum arată la clasă disciplina pozitivă și oferă fiecărui copil oportunitatea de a ajunge la propria disciplină interioară.
Ce este un mediu sigur?
La Monterra creăm în fiecare zi un mediu sigur în care, în cazul unui conflict, copiii merg spre un adult de încredere – fie părinte, fie profesor, fie asistent la clasă, fie toate 3 pentru a povesti ce li se întâmplă și pentru a cere ajutorul, atunci când e cazul. Majoritatea incidentelor reprezentă ciocniri de energie specifice intervalului de vârstă și fac parte din procesul firesc de învățare socială
Capacitatea noastră, a adulților de a tolera și naviga situațiile dificile cu maturitate emoțională este ceea de modelează o capacitate similara în interiorul copiilor. Capacitatea noastră, a adulților, de a nu renunța, de a avea încredere și de a vedea binele și potențialul din copiii noștri este ceea ce motivează copilul să găsească soluții și să ceară ajutor în situații dificile, spre găsirea drumului de împlinire a propriului potențial.
Ramona Oros, Consilier școlar, Psiholog și Psihoterapeut, Profesor Montessori 6-12 ani – diplomă AMS