Comunicarea ESPERE, folosită în relația cu adulții și copiii în Monterra, are câteva principii de bază foarte simple și cumva la îndemana bunului simț.
Vorbesc despre mine la persoana intai, folosind EU si referindu-ma la ceea ce eu vad, observ, gandesc, simt, cred… Aceasta inseamna ca evit sa vorbesc asupra celuilalt, la capatul sau de relatie, cum se intampla in relatia claxon – TU faci, TU crezi, TU esti de vina… De asemenea, evit injonctiunile impersonale – TREBUIE, E VREMEA, E CAZUL – in spatele carora nu e clar cine se ascunde si cine isi asuma responsabilitatea.
- NU folosesc amenintari: daca vei face asta, o sa te lovesti foarte tare.
- NU folosesc șantajul: daca vei face asta, vei primi o bomboana de ciocolata.
- NU folosesc comparațiile si devalorizările: fratele tau știe deja mult mai multe decat tine; tu esti prea incet…;
Ce punem în loc? O să povestim pe larg intr-un alt articol…
Între timp, câteva recomandări pe situații practice testate la Monterra:
Recomandam: |
Evitam: |
Roberta, mi se pare ca te simti frustrata pentru ca nu poti sa-ti pui pantofii. | Roberta, inceteaza sa mai tipi! |
Imi pare rau, Elena, dar nu poti intrerupe acum prezentarea noastra. Poti lucra si tu cu aceste materiale, dar avem nevoie sa astepti pana ce eu si David vom termina lucrul. | Elena, tu stii ca nu ai voie sa ne intrerupi! |
Cred ca te simti mandra de felul in care ai asezat masa. Aceste flori galbene o fac cu adevarat speciala. | Foarte bine! Ce minunata esti! Asteapta sa arat si celorlalti ce ai facut tu! |
Amira, vad ca intampini ceva probleme in a folosi o voce de interior. Vino cu mine sa gasim o cale de a vorbi calm cu Anca. | Ma doare capul, inceteaza sa mai tipi! |
Rita, mai ai timp sa alergi de doua ori in jurul gradinii, dupa care am nevoie sa te opresti pentru ca e timpul sa mergi acasa. | Ce faci, Rita? Doar stii ca e timpul sa mergi acasa acum! |
Nu, Rita, a fost ultima tura. E timpul sa mergi acasa acum. | Oh, bine. Vad ca te distezi alergand, poti sa mai faci o tura in jurul gradinii. Poate doua. Apoi, crede-ma, chiar e timpul sa mergem acasa. |
Vad ca Alina, Ioana si Mario asteapta sa intre. Am o idee. Astazi, copiii de la finalul randului vor intra primii. Alina, Ioana, Mario, va invit sa intrati. Valeria, tu si Radu veti astepta pana ce ceilalti vor intra. Multumesc! | Cine poate alerga cel mai repede? Acela va intra primul! |
Virgil, am observat ca esti foarte interesat de acest puzzle. Cred ca-l poti termina pana la sfarsitul perioadei de lucru individual, ce zici? | Niciodata nu-ti termini lucrul. Te rog sa termini acum, altfel nu vei putea lua gustarea impreuna cu noi. |
Andrei, perioada de lucru individual a inceput. Cu ce doresti sa lucrezi astazi? | Aici sunt materialele cu care toti vom lucra astazi, copii! |
Tara, ma simt trista pentru ca acest material este stricat si nu-l mai putem folosi astazi. | Uitati-va la cutia aceasta! Cineva a stricat-o. Tara, tu ai facut asta? |
Tara, sunt suparata ca tu continui sa lovesti cutia aceea cand eu ti-am spus sa te opresti. | Cand vei incepe sa faci ceea ce ti-am spus? |
Ana, ma intreb daca poti muta scaunul acela fara sa faci zgomot. Hai sa ascultam! | Of, din nou zgomot. Muta scaunul acela mai incet! |
Nadia, am observat ca ai facut masa sa straluceasca ieri, cand ai spalat-o. Cred ca poti face asta din nou, astazi! | Ce mizerie! De cate ori sa va spun sa strangeti materialele si sa le curatati dupa ce lucrati? |
Ioana, cand tu trantesti usa, cei care lucreaza pot fi deranjati. Te-am auzit intr-o zi inchizand usa fara niciun zgomot, la fel ca un soricel. Te rog sa te intorci si sa-mi arati cat de incet poti tu sa inchizi usa. | Ioana, daca continui sa trantesti usa, va sari din balamale! |
Tina, vad ca ai ceva probleme cand incerci sa nu-i deranjezi pe ceilalti. Vino si stai langa mine in timp ce ii prezint acest material Lorenei. Poti sa te uiti. Apoi vom vorbi despre ce te poate ajuta sa-ti gasesti ceva de facut. | Tina, inceteaza sa-i deranjezi pe ceilalti! |
Gabi, doresc sa-ti dau timp pentru a te gandi la variante in care sa te poti opri din a-i lovi pe ceilalti. Aici este o masuta la care poti sta pentru o vreme. Te voi anunta cand timpul pentru gandire s-a terminat si-ti voi aduce ceva sa lucrezi. Mai tarziu putem vorbi despre variantele la care te-ai gandit pentru a nu-i mai lovi pe colegii tai. | Gabi, daca-i mai lovesti pe ceilalti, vei sta pe un scaun pana te opresti! |
Bogdan, cand ii vei vedea pe cei mici aruncand nisip inafara cutiei, ai vrea, te rog, sa le reamintesti ca pot construi lucruri din nisip doar in cutie, fara sa mai arunce? Poate le poti sugera cateva lucruri pe care sa le construiasca impreuna. | Bogdan, ai alergat din nou in zona de nisip. Joaca afara pentru tine s-a terminat! |
Cristina, imi amintesc cat de mult ti-a placut sa lucrezi exercitiile cu numere. Ana are nevoie de ceva ajutor pentru a rezolva aceste exercitii. Ai dori sa o ajuti? Poate reusesti s-o faci sa-i placa sa lucreze cu ele la fel de mult cum iti place si tie, ce zici? | Cristina, nu te mai invarti prin clasa fara rost. Gaseste ceva de lucru! |
Doina, vad ca te simti furioasa, dar stii ca nu te pot lasa sa-l lovesti pe Andu. Vino sa vorbim despre alte moduri in care poti sa-ti rezolvi problema cu Andu. | Doina, nu poti sa lovesti pe cineva asa! Nu vreau sa te mai vad facand asta din nou! |
Sorin, a fost dragut din partea ta sa o ajuti pe Alina sa mute masa! | Sorin, mereu intervii in munca celorlalti! |