De mare ajutor in a gasi raspunsuri ne sunt instrumentele propuse de metoda: jurnalul copilului, intalnirile individuale, avand mereu in vedere si asteptarile academice de masa. În studiul temei de ”Libertate, responsabilitate si instrumente de autoconstructie in scoala”, in prima parte a acestui articol, am detaliat primul instrument propus de metoda Montessori – jurnalul. Iata-le detaliate si pe celelalte doua:
Intalnirile individuale cu copiii
Profesorul Montessori isi planifica intalniri individuale cu fiecare dintre elevi. Acesta este momentul în care jurnalul și munca copilului sunt privite de către profesor și, împreună, îi ajută pe copil să se autoevalueze.
Intalnirile pot fi formale, dar si ocazionale. O întâlnire ocazională include o conversație cu copilul despre progresul său în munca și, eventual, în ceea ce privește așteptările pe care le avem de la el.
Uneori copiii cer intalniri pentru a planifica următoarea lectie. O abordare eficientă ar putea fi sa intrebam copilul care a fost ultima lecție pe care a avut-o în acest domeniu. Poate că va trebui să-și consulte jurnalul pentru a gasi răspunsul. Poate va observa ca mai are nevoie sa exerseze pana a fi pregatit sa primeasca urmatorul concept.
In ceea ce privește întâlnirile formale, copiii se intalnesc cu profesorul în mod regulat, cum ar fi la fiecare două săptămâni. Copiii mai în vârstă și extrem de responsabili pot avea acest tip de intalniri mai rar. Aceștia sunt copiii cu care rareori trebuie să vă întâlniți, dar e posibil sa aiba „cereri speciale” pentru o întâlnire cu profesorul. Ei doar verifică si vor sa anunțe cât de responsabili sunt și sunt încântați să vă împărtășeasca bucuria lor.
Este util să oferim o lecție întregii comunități cu privire la momentul în care vor avea loc întâlnirile și ce se așteaptă de la copil la întâlnire. Copiii vor fi anuntati din timp că asteptarea noastra este să aducă jurnalele si dosarele de lucru curate și organizate. Putem avea o lista a zilei cu copiii invitati intr-o astfel de intalnire. Acest lucru le oferă posibilitatea de a se pregătiți, iar întâlnirile mai eficiente.
Agenda unor astfel de întâlniri poate include:
- Cum își folosește timpul.
- Munca finalizata și în curs de desfășurare.
- Copilul este responsabil pentru libertatea care îi este dată?
- Este munca la calitatea așteptată?
- Copilul a explorat toate ariile curriculare sau doar zona in care se simte confortabil?
- Ce lecții a primit copilului de la profesor sau de la colegii săi?
- Copilul a făcut alegeri responsabile?
În cadrul întâlnirilor, munca este revizuită, ascultând întotdeauna autoevaluarea copilului. Profesorul este pregatit să ofere îndrumări pentru a permite copilului să se gândească la soluții, îmbunătățiri și sugestii alternative responsabile pentru progresul sau. Este ca si cum ai planta seminte, fara a dicta rezultatul final. E nevoie ca elevul sa stie ca poate face mai bine, ascultați cu empatie, dar subliniind că este capabil să lucreze mult. Orice lucru discutat în timpul acestor întâlniri trebuie urmărit în viitor. În cazul în care profesorul neglijează urmărirea, copilul nu are o responsabilitate clară asupra libertăților sale.
Așteptările/ achizitiile academice
Este responsabilitatea profesorului de a ști ce se așteaptă de la copii in ceea ce priveste insurirea conceptelor academice propuse la nivel national pentru diferitele segmente de varsta. Exista termeni/ notiuni specifice ale scolii traditionale care sunt acoperite partial de curricula Montessori. Pentru fiecare dintre ele profesorul gandeste o strategie de predare si eventual, un material la raft care sa inlesneasca insusirea acelui concept. Aceste materiale sunt oferite copilului ca prezentari întregii clase sau in grupuri mici, pe parcursul anului.
La evaluarile de final de semestru/ an scolar, parintii primesc un raport care include un segment despre felul in care copiii si-au insusit atat obiectivele montessori, cat si cele prevazute de programa scolara traditionala. Copiii sunt pregatiti si pentru examene nationale in maniera Montessori. La urma urmei, profesorul trebuie să pregătească copilul pentru viitoarele sale experiențe școlare și ca membru al societăți. Aceste așteptări prezentate într-o formă accesibilă copilului.
Recent am auzit o conversație inspirationala între un copil mai în vârstă și doi copii mai mici din comunitatea noastră, pe marginea unui citat afisat in clasa. Vorbeau despre cum te poti construi singur. Copilul mai în vârstă i-a asigurat pe cei doi că era destul de simplu:
„Este ca și cum am pune blocurile Lego împreună. Avem nevoie de anumite lecții care să ne ajute să înțelegem cum funcționează lumea. Fiecare lecție pe care o primim este ca unul din blocurile Lego. Unele lectii ne fac să ne gândim la următoarele lecții pe care le putem explora. Uneori, lecțiile se referă la același lucru, dar sunt spuse doar puțin diferit sau le intelegem diferit. Avem nevoie de o mulțime de lecții sau de blocuri Lego pentru a ne asigura că suntem puternic construiți.”
Conversatia a fost cel mai bun argument pentru a urma o școală Montessori. Copiii pot alege ce si cum să construiasca, atâta timp cât sentimentul de responsabilitate s-a asternut deplin in fiinta lor. Observ de multe ori multumire pe pe chipurile elevilor mei si-mi spun in gand, cu multa bucurie:”Tocmai ai primit un nou bloc Lego pentru auto-construirea ta! Esti mai puternic decat ai fost ieri!”
Magda Crihan, Profesor Montessori 3-6 ani și 6-12 ani, diplomă AMI