De când a început școala copilul meu aduce acasă diverse împletituri cu forme neregulate, brățări și alte creații artistice neobișnuite pentru mine, comparat cu clasicele desene și colaje cu care mă învățasem la nivel de grădiniță. Am descoperit astfel că în metoda Montessori la nivel școlar sunt introduse noi tipuri de creații artistice și noi tehnici de lucru manual. Cum mintea mea era focusată mai degrabă pe scris, citit, matematică (cerințele ”clasice”), intrigată, am cercetat suplimentar – de ce sunt prezente activități ca împletitul în curriculumul Montessori la nivel primar?
Una dintre abilitățile esențiale la această vârstă este motricitatea fină a mâinilor, capacitatea de a își controla cu ușurință mișcările, dexteritatea. Mâinile sunt un instrument, unul extrem de rafinat, o sumedenie de terminații nervoase transformându-le în cea mai bogată sursă de informații pe care o avem. Însă deși beneficiem zilnic de rezultatele muncii lor (mâncare, îmbrăcăminte, locuințe etc.), nu pot realiza nimic singure, sunt controlate de minte și de impulsul dat de aceasta. De aici și legătura puternică minte-corp și accentul pus de această metodă pe rafinarea ei, pe concentrare și control.
Mare parte din materialele Montessori de grădiniță exersează motricitatea fină și grosieră, astfel încât copilul din cel de-al doilea plan de dezvoltare să fie liber să își construiască învățarea urmându-și propriul interes, fără a fi oprit de limitările fizice. La acest orizont de vârstă nesiguranța asupra propriului corp duce la refuzul de a participa la anumite activități, evitarea lor și a tehnicilor pe care le presupun și la apariția unor stări ca tristețe, furie sau comportament agresiv. Exersarea este continuată și la nivel primar, prin activități mult mai complexe, care să îi permită copilului (și adultului de mâine) să scrie, să creeze, să prepare mâncare, să realizeze experimente, să construiască, să îngrijească mediul înconjurător sau să îi ajute pe ceilalți.
Împletiturile sunt una dintre numeroasele activități de lucru manual mai complexe care îi sunt propuse copilului de nivel școlar. Variantele de activități diferă de la școală la școală însă pot include olărit, broderie, mozaic, pirogravură, origami, quilling, tâmplărie, realizarea de semne de carte, sculptură, papier maché și câte și mai câte… activități cu o componentă creativă puternică, care au la bază implicarea deplină. Astfel elevul își exersează în continuare motricitatea fină, pentru a putea ajunge la acel nivel în care mâna este instrumentul perfect coordonat de minte.
Și cum nimic din metoda Montessori nu este complet izolat – educația holistică înseamnă că totul este conectat – activitățile alese au o legătură profundă cu istoria omenirii, cultură și tradiții iar copilul ajunge să învețe despre toate acestea într-un alt mod. Se urmărește rafinarea motricității fine a copilului, în special controlul degetelor și al mâinii, dar și crearea de situații concrete prin intermediul cărora școlarul va învăța că întotdeauna e nevoie de exercițiu (eșecuri, reușite, repetiții) pentru a performa într-un domeniu și că există nenumărate abilități pe care le poate dobândi dacă își dorește și perseverează. Toate se leagă: viață practică, istorie, matematică, scris, creativitate… prin intermediul acestor materiale se introduc noțiuni de spațialitate, numere, calcule, pregătire pentru scris, se stimulează imaginația și bucuria explorării, se dezvoltă atenția și concentrarea sistemului nervos central.
În plus, în neurologia contemporană se afirmă că activitățile cu scop și o structură clară, care țin creierul activ și implicat, sunt o excelentă gimnastică pentru creier, similar meditației. Mâinile sunt ocupate, mintea este liberă de gânduri inutile și astfel copilul se relaxează în cadrul unui excelent exercițiu mental. La fel cum corpul beneficiază în urma sportului, și mintea are nevoie de exerciții prin intermediul cărora se reglează emoțiile, crește concentrarea, este stimulat sistemul nervos, se dezvolta răbdarea şi perseverenţa, scade drastic gradul de anxietate iar memoria se îmbunătățește considerabil.
Cât despre împletit, se pare că limpezimea minții celor care împletesc este impresionantă :D…
Alina Fekete