Materialele propuse astfel implică un alt gen de activități, mai liniștite, ce duc la dezvoltarea atenției, a concentrării, iar amplasarea lor în acest mod contribuie la crearea unui ambient primitor, calm, ordonat ce facilitează concentrarea intensă și dezvoltarea copilului. În plus, acest spațiu delimitat izolează o anumită activitate – pe tavă sunt așezate toate materialele necesare, iar copilul poate vizualiza cu ușurință toate elementele de care este nevoie pentru a o duce la bun sfârșit.
În mediul pregătit Montessori tava funcționează și ca ”spațiu personal”, obiectele de pe ea neputând fi luate de alți copii fără permisiunea celui care o folosește. Când este utilizată, ea devine și ”spațiu de lucru”, oferindu-i copilului un loc în care să se desfășoare, permițându-i în același timp să se miște liber în jurul acestuia.
De asemenea, tava ajută la imprimarea simțului ordinii – cel mic observă astfel că fiecare obiect are locul lui și că după terminarea activității este nevoie să pună tava în același loc (în mediul Montessori copilul este cel care strânge, curăță și transportă totul la loc la final) – iar în cazul unor activități ce implică și ceva mai multă mizerie, spațiul delimitat al tăvii face curățarea mult mai ușoară pentru copil.
Numeroși părinți au preluat modelul tăvilor Montessori și în mediul pregătit de acasă, organizând numeroase variante de ”learning / activity trays” pentru cei mici, păstrând ideea educației centrată pe copil și interesele acestuia. Sunt abordate astfel o gamă variată de teme iar tăvile sunt schimbate des, oferind numeroase oportuniăți de învățare pentru cei mici (majoritatea materialelor de pe tăvile propuse nu sunt jucării). Câteva idei de astfel de tăvi: un magnet și agrafe de birou, materiale de pictură, obiecte pentru activități de transfer, un puzzle ”desfăcut”, obiecte pentru sortare…
Alina F.
––––––––
Mai multe idei de tăvi de activități puteți găsi și pe pagina de Pinterest a Monterra.