Servirea mesei la Grădinița Monterra

Aici cresc Montessori

Mi-am propus ca în acest articol să împărtășesc informatii despre servirea mesei. Meniul zilnic este conceput de aşa natură încât să le asigure  un regim alimentar echilibrat şi variat.

Încă de când fac primii paşi în sală copiii sunt invitaţi să îşi spele mâinile şi să servească micul-dejun. Acesta este bazat pe cereale integrale, lactate, fructe şi legume şi este o activitate în sine a zonei de viaţă practică. Alimentele sunt aşezate pe o masă special amenajată. Copiilor li s-a prezentat locul din care îşi pot lua un castron, lingură, şerveţel şi pot alege ceea ce vor să mănânce. De asemenea, e important să ştiţi că micul dejun nu este servit pentru toţi copiii la aceeaşi ora: ei pot alege în compania cui doresc să servească masa.

Este minunat felul în care micul dejun este o oportunitate de împărtăşire a gândurilor, emoţiilor, oferindu-le astfel prilejuri de experinţe sociale. După ce se ridică de la masă, copiii sunt invitaţi să cureţe firimiturile de pe masă de pe jos, să arunce şerveţelul la coşul de gunoi şi să aşeze tacâmurile pe o tavă destinată obiectelor care urmează a fi spălate. Unii dintre ei doresc să spele tacâmurile, iar noi îi încurajăm să facă acest lucru. Nu e cazul să va faceţi griji, toate obiectele sunt luate apoi de către adulţi şi igienizate cu temeinicie pentru a doua zi.

De asemenea, materialele din zona de viaţă practică ne încurajează spre o alimentaţie sănătoasă. Materialul de făcut suc de portocale, de curăţat legume, şi cel de spart nuci sunt printre cele mai folosite materiale. Grădiniţa pune la dispoziţia copiilor o parte din aceste materiale, iar rugămintea adresată lor şi implicit părinților este de a suplimenta resursele. Mulţumim!

Pentru masa de prânz și pauza în curte fiecare grupă poate avea propria organizare, astfel încât voi da doar un exemplu (structura orarului poate suferi mici variațiuni în funcție de ritmul propriu al fiecărei grupe și de viziunea cadrului didactic Montessori). Masa de prânz o servim la ora 12.30, după activităţile desfăşurate în aer liber. După ce copiii se dezbracă şi îşi schimbă încălţămintea, sunt invitaţi în sala de mese. Aici, la o chiuvetă aşezată la nivelul lor, ei îşi spală mânuţele pe rând, sub supravegherea unui adult, până devine o rutină şi adultul observă că fiecare copil a înţeles procedeul, cu toate acţiunile care implică această activitate (aşteaptă până îi vine rândul, îşi ridică mânecile hăinuţei, deschide robinetul şi potriveşte presiunea apei, îşi pune săpun din recipientul  special, îşi freacă pălmuţele, insistând în zonele dintre degetele dar şi încheietura pumnului).

După ce fiecare dintre ei şi-a spălat mâinile, se aşază la masă. Acolo îi aşteaptă farfuria, castronul, furculiţa, lingură, şerveţelul şi paharul pentru apă. Atunci când e necesar, copiii mai mari îşi pot lua din dulăpiorul  special, cuţit. Recipientul cu ciorbă şi carafa cu apă se află pe masă, iar copiii sunt încurajaţi să-şi pună cu polonicul ciorbă și să se servească din felul doi atât cât pot să mănânce şi apă în pahar, de regulă, la finalul mesei. Mesele sunt grupate în trei zone ale sălii, iar la fiecare dintre ele mănâncă şi un adult care, oferă un exemplu personal de servire şi se asigura că fiecare dintre copiii a mâncat. În cazul în care unul dintre copii, din anumite motive, nu a dorit să servească unul dintre feluri, noi transmitem informaţia părinţilor, pentru a ne asigura că părinţii vor suplimenta.

Şi cu prilejul mesei de prânz, copiii pot alege lângă cine să stea la masă: unii îşi doresc să aibă aceleaşi locuri ca şi în zilele precedente, alţii încearcă variante multiple, până găsesc formula potrivită şi ajung să-şi împletească nevoile personale cu ale celor din jur. Înainte de a mânca, copiii primesc informaţii cu privire la ingredientele folosite pentru prepararea mâncării şi felul în care acestea aduc beneficii pentru sănătatea noastră. Este un exerciţiu fantastic de control şi, printre cuvintele despre vitamine şi minerale, cei mici detectează o bucăţică de morcov, ţelină, brocoli etc şi o mestecă cu încântare. Felul doi le este servit de către adulți, iar cei care mai doresc, se pot ridica pentru a-şi mai pune în farfurie direct din recipientele lăsate pe măsuţă de servire, la nivelul lor. După ce mănâncă, îşi duc farfuria, castronul, tacâmurile, şerveţelul la locul special amenajat pentru acestea. Unii dintre ei reuşesc să lase locul în care au mâncat foarte curat. La începutul anului nu avem aşteptări mari însă, pe măsură ce timpul trece, după masa de prânz sala de mese arată din ce în ce mai ordonat.

Gustarea de după-amiază urmează, în general, aceleaşi principii că şi micul dejun.

După cum v-am povestit, servirea mesei în grădiniţă are obiective strategice în ceea ce priveşte hrana şi educaţia pentru sănătate, independenţa copiilor și relaţiile sociale.

Magda Crihan, Profesor Montessori 3-6 ani și 6-12 ani, diplomă AMI

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn