Școala privată Monterra. Cum creezi un mediu fără bullying?

Aici cresc Montessori

Un mediu de școală sănătos, presupune o atmosferă liniștită, fără distrageri și tensiuni. În care copilul să se simtă în siguranță. Starea de calm și liniște reduce anxietatea, factor care poate bloca concentrarea copilului și, mai departe, învățarea. La Școala privată Monterra, liniștea și siguranța permit copiilor să fie mai deschiși, curioși, atenți și motivați să învețe.

Un astfel de mediu este posibil – presupune un efort continuu și împletirea mai multor elemente. Un mediu fără bullying nu doar protejează copii de abuzuri verbale și fizice. Le oferă copiilor oportunitatea de a învăța în siguranță, dezvoltându-se în mod echilibrat, atât academic, cât și social, moral și emoțional. Într-un astfel de mediu, copiii învață și valori sociale fundamentale: respectul reciproc, toleranța, empatia.
Care sunt elementele care contribuie la un mediu sănătos de creștere pentru copii?

Profesorii – modele de comportament asertiv la Școala privată Monterra

Profesorii joacă un rol fundamental în prevenirea bullying-ului. Ei sunt cei care setează întregul cadru de disciplină pozitivă, cei care dau tonul: fermitate cu blândețe și o navigare echilibrată între permisiuni și limite. Ei pun pe primul plan construirea unei relații de încredere cu copiii. Ceea ce permite o înțelegere armonioasă și o reciprocitate între ce dă și ce primește fiecare. Astfel, cererile de a veni cu un răspuns sau un punct de vedere, de a continua lucrul sau de a finaliza un proiect sunt parte firească din ceea ce avem noi de făcut aici la școală. La fel și îmbrățișările, zâmbetele și activitățile libere din pauze.

Capacitatea adulților de a tolera și naviga situațiile dificile cu maturitate emoțională este ceea de modelează o capacitate similara în interiorul copiilor. Capacitatea noastră, a adulților, de a nu renunța, de a avea încredere și de a vedea binele și potențialul din copiii noștri este ceea ce motivează copilul să găsească soluții și să ceară ajutor în situații dificile, spre găsirea drumului de împlinire a propriului potențial.

Comunitatea de copii – Colaborare și Susținere

Experiența unei comunități în care fiecare contribuie și primește, în care fiecare e văzut și auzit și poate la rândul lui oferi suport și empatie este ceva concret și viu ce construim zi de zi, oră de oră în clasele Monterra. Responsabilitatea socială și educația morală sunt exersate constant. Copiii contribuie permanent la stabilirea, menținerea și interogarea regulilor de funcționare ale comunității. În același timp, participă și la rezolvarea situațiilor complexe ce pot apărea între membrii unui mediu social atât de dinamic, plin de oportunități de învățare.

Activitățile de grup, proiectele comune, timpul petrecut împreună în timpul mesei și în pauze, responsabilitățile comune sunt excelente oportunități pentru elevi de a interacționa și de a învăța să lucreze împreună, respectând diferențele dintre ei.

Limbajul asertiv – ESPERE la Școala privată Monterra

Limbajul asertiv este un alt element esențial în construirea unui mediu fără bullying. Orele de comunicare ESPERE sunt parte integrantă din programul de școală. Prin discuții, exerciții de rol, vizualizarea unor situații reale, copiii învață cum să își exprime opiniile și sentimentele într-un mod respectuos, blând, dar ferm.  În loc să adopte atitudini pasive sau agresive, copiii din Școala privată Monterra sunt sprijiniți să adopte un limbaj clar și direct.

În mediul clasei, copiii au la dispozitie instrumente concrete pentru a pune în practică comunicarea ESPERE:

-bastonul cuvântului

-cutia cu dorințe

-coșul de gunoi relațional

-adulții de la clasă sunt mereu un sprijin și modele pentru copii.

Gestionarea non-agresivă a conflictelor la Școala privată Monterra

Conflictul face parte în mod natural din orice comunitate. Modul în care este gestionat poate face diferența între un mediu sănătos și unul toxic. La Monterra considerăm că fiecare conflict este o oportunitate. Conflictele nu sunt îngropate și nu fugim de ele, ci învățăm împreună, adulți și copii, cum să le gestionăm constructiv. Și cum să trecem prin ele având această abordare mentală: este o ocazie de creștere personală și dezvoltare care presupune atenție pentru a-și atinge scopul. Conflictele sunt abordate cu deschidere într-un cadru sigur, în care fiecare parte este auzită și respectată.

Echipa Monterra

 

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn