Adesea părinții întreabă dacă este nevoie să cumpere unele dintre materialele specifice Montessori pentru acasă. Fără a dori să impunem o regulă, recomandarea noastră este de obicei nu, în special deoarece propunem părinților ca acasă copiii să aibă activități diferite față de cele oferite în mediul pregătit Montessori, pentru a nu își pierde interesul față de lucrul cu materialele și a beneficia de experiențe cât mai variate.
Un alt motiv este dat de prezentarea materialelor și rolul acestora în abordarea Montessori. Scopul metodei este de a susține copilul, ceea ce se predă în cadrul acestei pedagogii este ca răspuns direct la reacția naturală a copilului, la dorința lui de a învăța un anumit lucru, la modul în care interacționează cu mediul pe care îl explorează. În prezentările Montessori se ”sădesc semnițe” de informații, copilul nu primește concluziile, nu este un simplu transfer de date între educator și copil. Este importantă explorarea ulterioară de către copil a fiecărui material, modul în care îl utilizează – uneori educatorul poate decide că este nevoie de reluarea prezentării.
Toate acestea deoarece în mediul Montessori semnificația materialelor este diferită – ele nu reprezintă instrumente didactice care susțin educatorul în prezentarea unor anumite concepte, nu sunt elemente pasive de care adultul se folosește pentru a își putea ilustra mai bine explicația ci sunt ”metoda” de învățare, permițându-i copilului să ajungă la concluzii și să extragă concepte prin manipularea lor individuală. De aceea este esențial modul în care sunt prezentate și cum sunt utilizate mai apoi de către copil (elemente pe care pedagogul Montessori le învață pe parcursul a aproape doi ani de curs). În plus, așa cum am mai arătat în articolele noastre, materialele sunt interconectate și întreg sistemul este secvențial – achiziționarea câtorva dintre ele este posibil să nu fie suficientă, la fel ca și simpla lor prezență, fără un adult pregătit în metoda Montessori alături.
Rolul pedagogului Montessori este acela de ghid – el observă atent copilul pentru a stabili ce material să-i prezinte și care este momentul potrivit pentru acest lucru, fiind special pregătit pentru a identifica aceste momente cheie și având cunoștinte aprofundate despre fiecare material prezent în sală, principiile pe care le include și metoda potrivită de a îl introduce.
Modul de prezentare este complet diferit de metoda tradițională, este ”o lecție” în sine. Adesea este și un exemplu de grație și curtoazie (simpla acțiune de a lua un material de pe raft pentru a îl aduce la locul de lucru este un prilej pentru a demonstra grija față de obiectele care ne înconjoară – gesturile sunt măsurate, temperate, nimic nu este trântit, bruscat sau tratat cu nepăsare). Adultul este calm, folosește o voce de interior, rostind cuvintele clar și rar, dând astfel copilului timp să asimileze informațiile primite. De asemenea, își dozează foarte bine momentele în care vorbește, uneori preferând liniștea pentru a îi da copilului posibilitatea să se concentreze pe secvența de mișcări prin care ilustrează manipularea materialului. Starea de spirit a adultului este esențială iar un pedagog Montessori se asigură că este ”prezent” (calm și concentrat) deoarece copiii preiau multe informații la nivel emoțional iar focusul poate fi ușor mutat de la material la mesajul indirect transmis de adult prin intermediul emoțiilor sale. La toate acestea se adaugă, după cum spuneam, cunoașterea materialelor și a secvențialității lor dar și observarea atentă a nivelului de dezvoltare al copilului.
La nivel de grădiniță, de exemplu, el va invita copilul la prezentare (exemplu de grație și curtoazie), menținând în permanență contactul vizual cu acesta (sugerându-i astfel că beneficiază de toată atenția sa), punând accent pe ”a arăta” și mai puțin pe ”a explica” (atenția copilului este focusată astfel pe material și utilizarea acestuia), folosind mișcări clare, lente (ușor de urmărit și interiorizat de către copil), zâmbind și fiind relaxat (este o experiență plăcută :D). Există numeroase elemente de care un cadru didactic pregătit Montessori ține cont, de exemplu mișcările de prezentare se fac de la stânga la dreapta și de sus în jos, pregătind indirect copilul pentru mișcarea firească a scrierii și se ține cont mâna dominantă a copilului, deoarece acesta urmează să copieze exact mișcările (aceasta înseamnă inclusiv realizarea de prezentări folosind mâna stângă).
Prezentările de grădiniță diferă de cele de școală deoarece copiii abordează lucrurile diferit – la grădiniță este preferat lucrul individual, în timp ce școlarii lucrează mai bine în echipă, de aceea copiilor mici li se fac predominant prezentări individuale iar celor mai mari prezentări de grup, de exemplu. În plus, unele materiale sunt prezentate de mai multe ori în decursul a ~6 ani – aceastea deoarece, în funcție de etapa la care se află, copilul poate percepe altfel nivelul de abstractizare al materialului și extrage informații diferite. Educatorul va ști cu ce alte materiale a lucrat copilul în prealabil și va putea decide care este pasul următor, pe baza secvențialității și a interconectării acestora, susținând astfel atent dezvoltarea copilului.
Echipa Monterra