Spre deosebire de mediile tradiționale, care se bazează pe folosirea intensă a culorilor, formelor și sunetelor, clasele Montessori sunt proiectate simplu, în culori neutre, cu câteva lucrări de artă expuse la nivelul copiilor și plante sau elemente din natură – fără prea mulți stimuli exeriori care ar putea distrage și întrerupe concentrarea copiilor. Mobilierul este proiectat pe dimensiunile copiilor, cu rafturi joase, deschise și spațiu suficient pentru a permite mișcarea liberă și numeroase covorașe deoarece copiii preferă adesea să lucreze stând pe sol. Se caracterizează prin ordine, simplitate, curățenie și frumusețe.
Deoarece mediul pregătit este necesar să răspundă nevoilor copiilor în diferitele etape ale dezvoltării lor, Maria Montessori a gândit soluții diferite pentru fiecare plan de dezvoltare:
1.Primul plan de dezvoltare (0-6 ani)
Pentru acest plan există mai multe medii pregătite, în funcție de cele două mari sub-planuri de dezvoltare și de nevoile în rapidă schimbare ale copilului (este o perioadă de intensă dezvoltare fizică și psihică).
Nido
Este ”cuibul” departe de casă (cuvântul nido înseamnă cuib în italiană), mediul amenajat pentru copiii de până la aproximativ 1 an (sau până la dobândirea mersului) în cadrul centrelor Montessori. Mediul este cel mai apropiat de amenajarea de acasă, recomandările Mariei Montessori fiind similare în această etapă a dezvoltării.
Comunitatea copiilor mici
Aceasta este comunitatea dedicată copiilor până la 3 ani și primul pas către comunitate al copiilor. Mediul se concentrează pe mişcare, limbaj şi dobândirea independenţei fizice funcționale (capacitatea de duce singuri la bun sfârșit acțiuni cotidiene, în conformitate cu abilitățile vârstei).
Casa copiilor
Cel mai cunoscut mediu pregătit din metoda Montessori, faimoasa Casa dei Bambini. Este o comunitate la o scară mai mică, un spațiu care preia la o scară mai mică situațiile concrete din viața de zi cu zi, astfel încât copiii experimentează aceste situații și învață să le gestioneze într-un mediu sigur, având aproape adulți pregătiți pentru a sprijini și îndruma la nevoie.
2. Al doilea plan de dezvoltare (6-12 ani)
Şcoala primară Montessori
Mediul pregătit pentru nivelul primar în Montessori este continuarea firească a elementelor de bază implementate la nivel de grădiniță, făcându-se acum primii pași către funcționarea independentă în societate și descoperirea comunității lărgite.
3. Al treilea plan de dezvoltare (12-18 ani)
Şcoala secundară Montessori / liceul Montessori
Mediul pregătit Montessori se concentrează pe consolidarea încrederii în sine și a independenței față de familie, ajutând adolescentul în trecerea sa din societatea ”copiilor” către cea a ”adulților”, pentru a deveni un membru cu un rol bine definit în societate. Programul pentru adolescenţi se centrează în special pe participarea economică reală la societate.
Alina F.