- Stabilirea propriilor obiective
Ajutându-i pe copii să își stabilească propriile obiective și să planifice atingerea lor este o modalitate foarte bună de a îi implica în procesul de învățare. Dorința lor de explorare poate fi susținută, transmițîndu-le astfel mesajul că lumea este un loc fascinant de descoperit și că efortul depus este unul care le va aduce numeroase beneficii. Prin formulările folosite (”observ că încerci cu perseverență să te ridici”) sau ajutându-i să își planifice, realizeze și evalueze atingerea unor obiective, le putem oferi baza necesară pentru a face singur aceste acțiuni mai târziu.
- Implicarea emoțională, socială și intelectuală
Atunci când copiii sunt cu adevărat angajați în procesul de învățare și ating nivelul dorit de concentrare, sunt implicați pe toate cele trei planuri (cognitiv, emoțional, social). Experiențele directe, cu implicare personală, sunt cele care vor crea o impresie mai puternică în creierul copilului.
- Oferirea de informații suplimentare
Conversațiile în familie completează cunoștințele copilului.Conexiunea emoțională și socială este prezentă datorită relației construite cu adultul, a faptului că informațiile i se oferă într-un context relevant pentru el, astfel încât învățarea este facilitată chiar și în cazul evenimentelor la care nu a participat personal (de exemplu momente istorice la care nu avea cum să fie prezent).
- Aprecierea efortului
Îi putem ajuta pe copii să își asume riscuri, să încerce experiențe noi și să privească eșecul mult mai relaxați aprecindu-i pentru efort, nu pentru inteligența de care au dat dovadă. Ne putem concentra pe lucrurile care îi motivează, subliniind aspectele pozitive și susținând astfel învățarea.
- Motivația naște motivație
Cel mai bun lucru pe care îl poate face un adult este oferirea exemplului personal. Să fie la rândul său motivat și pasionat de ceea ce face. Adulții care continuă să învețe sunt cei mai buni profesori. Putem învăța chiar de la copii, valorificându-le la rândul nostru cunoștințele și încurajându-le pasiunile.
Alina F.