ESPERE
Metoda de comunicare ESPERE® a fost creată de către psihosociologul Jacques Salomé și oferă instrumente simple, concrete și prietenoase pentru a pune bazele unei comunicări asertive cu cei din jur. La fel ca în comunicarea nonviolentă, metoda ESPERE aplică principiile comunicării asertive, o comunicare profundă, pozitivă, plină de compasiune, de la inimă la inimă, în care dezvăluim mai multe lucruri despre noi și partea noastră de relație.
„A comunica” înseamnă „a pune în comun”.
Concret, iată câteva elemente de bază în comunicarea ESPERE:
- Vorbesc la persoana întâi, despre mine, folosind EU; evit să vorbesc în locul celuilalt, la capătul lui de relație, folosind propoziții care încep cu TU.
- Evit injoncţiunile (TREBUIE, ESTE TIMPUL, AR TREBUI); personalizez comunicarea şi îmi asum capătul de relație folosind EU cred că/ EU vreau/ EU simt/ EU am nevoie.
- NU folosesc amenințări: dacă vei face asta, nu vei ieși afară.
- NU folosesc șantajul: dacă vei face asta, vei primi o bomboană de ciocolată.
- NU folosesc comparațiile şi devalorizările: fratele tău știe deja mult mai multe decât tine; eşti prea încet.
La Monterra comunicăm ESPERE atât în relaţia educatoare-copii, profesor-elevi, cât şi în relația cu părinții, pentru a putea construi relații sănătoase cu cei din jur. Toate cadrele didactice sunt instruite în această metodă, astfel încât la clasă avem o comunicare autentică, la persoana întâi, pornind de la propriile nevoi și cerințe cu fiecare copil în parte.
Cum arată ESPERE în clasă?
- • Educatoarea sau profesoara vorbeşte la persoana întâi, folosind EU, permiţând copilului să-şi asume şi să-şi definească propriul capăt de relaţie.
- • Instrumente concrete ajută copilul să vizualizeze, să recunoască, să identifice sentimentele și să le gestioneze: bastonul cuvântului, eșarfa, cutia cu dorințe, coşul de gunoi relaţional.
- • Consecințele ce decurg firesc din activitatea avută, iau locul pedepselor. Consecinţa este stabilită înainte şi cunoscută de copil, este legată de faptă şi la modul ideal este constructivă şi reparatorie, dându-i copilului şansa să îşi repare greşeala. De exemplu, regula stabilită pe durata de lucru individual este că fiecare copil returnează la raft materialul la finalul activităţii, exact în locul de unde l-a luat, iar consecinţa nereturnării materialului este că nu îşi poate alege un nou material de lucru.
- • Pedepsele nu fac parte din mediu. De ce? Pedeapsa se comunică de regulă după ce a avut loc incidentul, este aplicată într-o stare de tensiune şi de multe ori disproporţionată faţă de faptă, astfel încât copilul o trăieşte drept nedreaptă şi nemeritată. Citeste mai mult
Ce instrumente vizuale folosim?
- • Bastonul cuvântului oferă copilului care îl ţine în mână dreptul să îşi spună punctul de vedere, în timp ce colegii îl ascultă; învăţăm să ne ascultăm unii pe ceilalţi.
- • Eşarfa este simbolul relaţiei în comunicarea ESPERE. Un principiu ESPERE important este acela că fiecare este responsabil doar de capătul său de relaţie. La clasă fiecare copil are capătul său de relaţie. În relaţia copil-educator, educatoarea ține în mână un mănunchi de relaţii.
- • Cutia cu dorinţe ajută copiii să înțeleagă că au multe dorinţe. Este important să le ascultăm pe toate, însă nu toate dorinţele vor fi îndeplinite; nici părinţii, nici educatorii nu sunt responsabili de îndeplinirea dorinţelor copiiilor, ci de împlinirea nevoilor lor fizice, emoţionale, de siguranță: nevoia de a fi recunoscut aşa cum este, de a avea o influenţă asupra mediului.
- • Cutia cu supărări. Copilul îşi poate simboliza supărarea printr-un desen şi o poate pune într-o cutie. Este important să ne ascultăm supărarea. La finalul zilei copilul poate conştientiza în ce măsură a umplut cutia cu supărări şi cutia cu dorinţe, apoi să ia propria decizie despre cum va proceda cu supărările și dorinţele rămase în cutie.
- • Coşul de gunoi relaţional este un instrument foarte util. Copilul primeşte pe parcursul zilei mesaje-cadou şi mesaje toxice, care îi pot afecta starea de spirit. La final de zi el poate simboliza mesajele toxice primite şi le poate arunca în coşul de gunoi relaţional, pentru a nu le păstra pe termen lung. Citește mai mult