Un copil susținut în gestionarea surselor de stres va învăța că poate controla acest sentiment de disconfort, descoperind cum să îl recunoască și să reacționeze în fața lui. La Monterra oferim servicii psihologice, colaborând cu persoane cu calificare de psiholog/psihoterapeut/consilier şcolar, pentru a susține la rândul nostru copiii și bunăstarea lor. Fără a îi forța, îi putem ajuta, cu pași mici, să capete încredere în ei și să își înfrunte singuri fricile. Iată câteva metode prin care îi putem ajuta pe copii să își gestioneze stresul în viața de zi cu zi:
Capacitatea de a învăța din greșeli, exemplul personal
Îi putem ajuta să înțeleagă că de multe ori vor greși, că este o situație perfect normală și că atunci când se întâmplă acest lucru sunt susținuți. Greșelile și repararea lor se pot trata nu prin disciplinare și lecții către copii ci lucrând cu aceștia pentru a rezolva problema, implicându-i activ în repararea situației. Astfel descoperă că greșelile sunt o parte firească a vieții, nu o situație de temut. Ne dorim ca ei să știe că lucrurile nu vor merge întotdeauna în direcția dorită și să își poată gestiona sentimentul de frustrare pentru a depăși momentul. Să conștientizeze faptul că au puterea de a depăși provocările și dificultățile vieții.
Copiii îi privesc pe adulți ca model de comportament dezirabil, așadar ceea ce facem contează. Un prim pas este recunoașterea propriilor greșeli în fața copilului, cerându-ne scuze de fiecare dată. Putem încerca lucruri noi (poate chiar împreună), valorificând momentele firești de eșec, acceptându-le și discutându-le împreună cu copilul, eventual pentru a găsi soluții în doi. Repovestindu-le firesc, amuzați sau înciudați, încercând și poate eșuând din nou…. copiii văd astfel că pot învăța din propriile greșeli și chiar râde de ele.
Un mediu în care să se simtă în siguranță, comunicare
Copiii au nevoie de un mediu securizant și constant pentru a se putea dezvolta armonios. Un mediu caracterizat prin respect reciproc, obiectivitate, empatie și ascultare activă le va oferi spațiul în care să se poată exterioriza. Vorbind cu ei, însă mai ales ascultându-i și acceptându-i, construim puntea dintre noi. Capacitatea noastră de a fi prezenți în mod autentic este poate cel mai important factor în construcția unei relații de comunicare în dublu sens.
În plus, un mediu securizant și atribuirea unor responsabilități adecvate vârstei le oferă cadrul sigur în care să își poată expune și testa idelile personale, propriile filosofii de viață.
Exprimarea sentimentelor, acceptarea
Adesea copiii se eliberează de sentimentele negative atunci când sunt încurajați să și le exprime deschis. Ascultarea activă îi ajută pe copii să descopere exact ce simt și le arată că sunt acceptați și atunci când sunt binedispuși dar și când sunt triști, nervoși sau speriați. O astfel de atitudine facilitează rezolvarea problemelor de către copii. Îi învață să se teamă mai puțin de sentimentele negative. Ei descoperă că emoțiile nu sunt permanente: descurajarea se poate transforma în speranță iar nesiguranța în încredere.
Această acceptare se referă și la comunicarea nonverbală (gesturi, mimică, ton al vocii, postură) și la faptul că emoțiile se pot transmite și prin alte mijloace (plâns, o îmbățișare…). Conștientizând emoțiile și comportamentelor copiiilor, oferindu-le cadrul securizant în care să se exprime, ei nu se vor simți presați să își ascundă sentimentele pentru a le face pe plac celor din jur, vor fi autentici.
Autonomie, încredere în propriile forțe
Atunci când sunt iubiți, acceptați și valorizați, copiii înfloresc și învață să se încreadă în propriile decizii. Autonomia le dă încrederea de care au nevoie pentru a încerca lucruri noi și pe măsură ce dezvoltă noi abilități este nevoie să fie lăsați să le pună în aplicare. Îi putem ajuta permițându-le să ia decizii din ce în ce mai complexe privitor la propria persoană. Copilul devine astfel mai sigur pe el, va învăța să aibă încredere în propriile decizii, să își exprime opiniile și să relaționeze. Încrederea și siguranța pe care dorim să le cultivăm în copii sunt cele care nu se bazează pe recunoaștere exterioară (laude și recompense), ci sunt validate din interior. Ele le vor da puterea să gestioneze stresul în momentele dificile.
Permițându-le copiilor să își rezolve singuri problemele de ori câte ori este posibil (conflictele cu ceilalți copii, de exemplu), învățându-i să comunice asertiv și să abordeze pozitiv soluționarea situațiilor tensionate, le transmitem mesajul că soluția se află în puterea lor, pot face acest lucru.
Odihnă, relaxare și alimentație sanatoasă
Timpul petrecut împreună cu copiii, timpul de joacă, timpul în care ei se pot relaxa fără a face ceva anume, răgazul pentru a reflecta și a face alegeri… este cel care permite consolidarea și creșterea copiilor. Este important să îi conștientizăm importanța și să li-l oferim.
Activitățile fizice ajută în eliberarea de stres iar practicarea curentă a unui sport oferă o stare de bună dispoziție și un bun control emoțional. Un corp sănătos va face mai bine față stresului, iar la sănătatea lui contribuie și somnul și nutriția (o dietă cu prea mult zahăr dăunează). Încurajați activitățile creative (desenul, pictura, muzica…) care îi ajută să își exprime emoțiile, eventual pe cele combinate cu mișcarea fizică (dans, de exemplu) sau exercițiile de relaxare și respirație (yoga).
Informarea din timp privitor la schimbări
Limitele construite cu fermitate și blândețe și comunicate clar din timp îi ajută să se simtă în siguranță. Îi putem pregăti pentru schimbările de program (vacanțe, vizită la doctor etc.) sau modificările majore din viața lor (separarea părinților, muarea locuinței etc.): vor fi mai calmi și încrezători știind și înțelegând ce va urma.
Echipa Monterra