Maria Montessori considera că este esențial să ținem cont de mintea absorbantă a copiilor și este nevoie de un mediu care să răspundă nevoilor lor și să îi susțină în dobândirea independenței. În mod ideal, o casă adaptată necesităților copiilor ar însemna acces nelimitat la tot ceea ce au nevoie (mâncare, apă, haine, spațiu de dormit etc.), însă de obicei este vorba de un apartament de bloc, mult prea mic pentru toate planurile inițiale :D, astfel încât totul devine o provocare.
Oricât de mic este spațiul în care locuim, câteva modificări pot crea din casa noastră un mediu în care copiii să poată trăi cu demnitate, dezvoltându-se armonios, învățând să se gestioneze singuri și dobândindu-și independența. Pentru a înțelege exact ce văd și ce simt cei mici, o excursie ”în patru labe” prin propria casă este soluția pe cât de amuzantă pe atât de utilă. Cel mai probabil se va dovedi astfel că în unele camere pardoseala este rece și neprietenoasă, mâncarea și băutura sunt invizibile, tablourile și celelelate obiecte de artă sunt imposibil de admirat, clanțele și întrerupătoarele sunt inaccesibile, în calea noastră stau prea multe picioare de mobilier (partea ”vizibilă” din scaune și mese), canapeaua este prea înaltă, chiuveta de la baie mult prea sus ș.a.m.d. De aceea, păstrând lucrurile cât mai simple și adaptate spațiilor pe care le avem, iată câteva elemente utile celor mici ce ar putea fi amenajate în fiecare încăpere:
Intrare
- cuierul lor, la care să poată ajunge singuri pentru a lua sau pune hainele
- un loc unde să se așeze când se încalță
- un raft (sau alt tip de spațiu) accesibil pentru a își depozita pantofii
- un coș aflat la nivelul lor, pentru mănuși, căciuli etc.
Bucătărie
(mai multe informații despre elementele esențiale în bucătărie și importanța lor găsiți aici)
- un raft sau sertar special pentru ei, la care să poată ajunge cu ușurință, cu farfuriile și tacâmurile pe care le folosesc și instrumentele de care au nevoie pentru a ajuta la prepararea mesei (un cuțit bont, un tocător mai mic, o lingură de lemn etc.)
- o măsuță cu scaun (mobilier pe dimensiunea lor)
- un scaun înălțător și un mic șorț de bucătărie, pentru a găti împreună
- o tăviță aflată la nivelul lor cu o carafă cu apă și pahare
- un raft cu gustări (mixuri de nuci, diverse alimente uscate)
- acolo unde este posibil, acces și la frigider – un spațiu destinat lor de unde să se poată servi cu gustări pregătite pentru ei (bastonașe de legume, iaurturi etc.). Acest lucru le va permite și să își poată pregăti singuri un sandviș, de exemplu
- un set format din măturică și făraș pe care să îl poată lua singuri atunci când este nevoie
Baie
- un înălțător stabil pentru a ajunge la chiuvetă (astfel încât să acționeze singuri robinetul) și toaletă
- să poată manevra singuri flaconul de săpun, periuța și pasta de dinți
- un prosop mai mic aflat la îndemâna lor, într-un loc anume stabilit
Dormitor
- un pat sau o saltea care să le permită să se culce singuri atunci când doresc (mai multe detalii aici)
- un colț de lectură
- rafturi joase, deschise, pentru diverse jucării/ activități
- sertare, rafturi, bare de agățat și coșuri accesibile pentru a își putea gestiona singuri hainele
- o veioza foarte sigură, ușor de manevrat
- opere de artă aranjate la nivelul lor – în cromatica neutră și calmă, cu subiecte potrivite intereselor lor
- o oglindă sigură
- în funcție de vârsta copilului, se poate monta o bară pe care cel mic să se sprijine atunci când învață să se ridice în picioare, pot exista diverse tipuri de jucării atârnate (”carusel”) etc.
Camera de zi/ de joacă
- jucăriile aranjate în coșuri sau pe rafturi deschise, la nivelul lor (mai multe informații despre alegerea și gestionarea jucăriilor găsiți aici)
- dacă este posibil, o plantă (sau un animal mic, de exemplu un pește) de care copiii să învețe să aibă grijă
- o idee preluată din metoda Montessori: un covor de mic dimensiuni care să definească spațiul de joacă/ lucru și care la finalul activității să poată fi rulat și depozitat într-un loc anume stabilit
- o masă cu scaune pe dimensiunile copiiilor, la care să poată lucra
Zona ”artistică”
(de obicei amplasată în apropierea mesei de lucru)
- un raft deschis, la nivelul celor mici, cu pensulele, culorile, hartie… și celelalte materiale care îi încurajează creativitatea
- materialele păstrate ordonat, în cutii sau coșuri deschise, pe care copiii să le poată transporta cu ușurință la masa de lucru
- un spațiu de expunere, unde se și pot pune la uscat picturile (frigider, ușa metalică de la intrare, o sfoară și câteva cârlige de rufe etc.)
- pahare sau borcănele pentru depozitarea și manevrarea mai ușoară a culorilor
- posibilitatea de a curăța rapid și ușor zona la finalul activității (pensulele se spală, copilul poate purta un halat special pentru pictură, masa ar putea fi acoperită cu un ziar, de exemplu)
Desigur, lucrurile nu pot fi fixe într-o casă cu copii – în funcție de nevoile fiecăruia și de fiecare situație nouă care apare, intervin schimbări. În plus vor exista probleme la care nu soluțiile nu sunt la îndemână: de exemplu întrerupătoarele poziționate în partea de jos a peretelui sunt o soluție grozavă însă dacă nu au fost făcute de la început presupun o renovare majoră :D. Principala idee care să ghideze în amenajarea unei case în spiritul Montessori ar fi însă faptul că un copil care se poate gestiona singur (într-un mediu potrivit nevoilor sale) va căpăta încredere în forțele proprii, crescând împlinit și fericit. Iar metoda Montessori este o metodă minunată, testată deja de mult timp, astfel încât există numeroase idei pentru implementarea acestor principii acasă (unele dintre ele prezentate și pe pagina de Pinterest a Monterra), de care merită să profitați.
Alina F.