MITUL #4 Educația Montessori este doar o modă
Pentru realitatea educațională din România, educația Montessori este relativ nouă (aproximativ 2007). Pentru realitatea educațională internațională însă, Montessori există de ceva timp în cele mai multe țări dezvoltate, grădinițe sau școli Montessori deschise în sistem privat sau de stat. Filosofia educațională a Mariei Montessori a fost (re)introdusă în Statele Unite, de exemplu, în anii 1960. În prezent sunt aproximativ 5.000 de școli Montessori, unde învață peste un milion de elevi, din copilărie până la adolescență. În multe alte țări există alte mii de școli Montessori: Franța, Germania, Argentina, Australia, Olanda etc. Există peste 9.000 de școli pe 6 continente. China, în prezent, se confruntă cu o cerere fără precedent, după cum raportează AMS (American Montessori Society).
Montessori crește într-un ritm și într-o direcție care ar fi bucurat inima fondatorului său, dr. Maria Montessori – o femeie care a îndrăznit să regândească modul în care învățăm și care a recunoscut demnitatea și capacitatea tuturor ființelor umane. Educația Montessori sau educația pentru pace, cum a mai fost denumită, face parte din educația de masă și crește anual. Personalități cunoscute la nivel mondial au fost educate în școlile Montessori. Printre aceștia se numără fondatorii Google, Larry Page și Sergey Brin, chef/ autoare/ personalitate de televiziune, Julia Child, Peter Drucker, guru economic, Katherine Graham, autoare câștigătoare a premiului Pulitzer și fost proprietar/editor al Washington Post etc. Acestea sunt personalități care au menționat experiența lor Montessori ca fiind un factor important pentru succesul lor, sporind astfel conștientizarea publicului despre Montessori ca o abordare care ajută indivizii din toate domeniile să-și atingă potențialul maxim.
MITUL #5 Montessori nu pregătește copiii pentru lumea reală
Am auzit deseori Copiii educați în metoda Montessori au dificultăți de adaptare mai târziu, într-o școală tradițională. Părinții își fac griji pentru abilitatea copiilor lor de a se descurca în diferite școli, săli de clasă, grupuri sau medii noi. Fie că este vorba de grădiniță, facultate sau undeva la mijloc, majoritatea elevilor Montessori vor trece în cele din urmă la un alt tip de școală, de comunitate, de mediu. Și adevărul este că viața implică schimbare. Și acesta este de fapt un lucru bun, atâta timp cât ești echipat cu instrumentele și abilitățile necesare pentru a face față. Învățarea copiilor noștri să se adapteze la schimbare fără frică și anxietate nejustificate este una dintre lecțiile importante de viață. Fie că sunt copii educați Montessori sau nu.
Dar iată bonusul pentru elevii Montessori: metoda Montessori la Monterra Grădiniță și Școală privată susține dezvoltarea unor astfel de instrumente de adaptare individuale prin oferirea de contexte care construiesc încrederea, independența, reziliența și abilitățile de rezolvare a problemelor.
Majoritatea preocupărilor părinților cu privire la tranziție pot fi grupate în două categorii principale: academice și sociale.
Tranziția academică:
Unii părinți cred că, deoarece educația Montessori implică multă alegere liberă și puține sau deloc teste și teme, elevii Montessori rămân în urmă din punct de vedere academic. Din fericire, această teamă s-a dovedit neîntemeiată. De regulă, copiii Montessori se descurcă mai bine la testele de referință decât elevii din școlile tradiționale. Studiile arată scoruri îmbunătățite la teste pentru elevii din școlile Montessori. Noile cercetări sugerează chiar faptul că tinerii care frecventează școlile Montessori pot avea un avantaj față de alți copii atât în ceea ce privește dezvoltarea academică, cât și socială.
Când este implementată corect, educația Montessori promovează abilitățile sociale și academice care sunt egale sau superioare celor promovate de un grup de alte tipuri de școli. Metoda de predare Montessori dă roade cu scoruri îmbunătățite la teste: „Pe lângă reducerea problemelor de disciplină, toți elevii s-au testat în programul școlii și au obținut rezultate bune la testele PACT și de referință.” (A Pre-Admission Content Test – PACT)
Rezultate pentru elevii dintr-un program Montessori – „În esență, participarea la un program Montessori de la vârsta aproximativă de trei până la unsprezece ani prezice scoruri semnificativ mai mari la testele standardizate pentru matematică și știință în liceu.”
Tranziția socială:
Când vine vorba de tranziția socială către o altă școală sau metodă, din nou elevii Montessori au un avantaj. Copiii din sălile de clasă Montessori la Monterra Grădiniță și Școală privată au învățat principii precum politețea, respectul, luarea deciziilor pozitive, rezolvarea non violentă a conflictelor și multe altele. Aceste abilități îi ajută atunci când se adaptează la noile școli și cunosc oameni noi. De asemenea, profesorii și părinții ajută copiii să se adapteze la schimbare. Montessori modelează o atitudine pozitivă cu privire la tranzițiile vieții. Și oferă șansa de a se antrena în cadrul unor examene și testări precum cele obligatorii la nivel național (examene de limba străină, evaluările naționale etc.). Copiii învață ușor să se adapteze.
Elevii Montessori își gestionează timpul bine, colaborează și au abilități de rezolvare a problemelor. Ei sunt obișnuiți să-și asume responsabilitatea pentru propria învățare și să pledeze pentru ei înșiși în situații foarte diverse. Aceasta este o abilitate esențială atunci când se face tranziția către alt mediu. Maria Montessori și-a proiectat în mod intenționat pedagogia ca o pregătire pentru lumea reală. De fapt, ea a spus odată: „Educația, chiar și a unui copil mic, nu are ca scop pregătirea lui pentru școală, ci pentru viață.”
Practica Montessori de a lucra în comunități cu vârste diferite creează un mediu de învățare divers, care seamănă mult cu comunitățile din lumea reală. Copiii învață să interacționeze cu persoane de diferite vârste, medii, culturi, etnii etc.
Din aceeași serie:
Mituri și adevăr despre educația Montessori (I)
Mituri și adevăr despre educația Montessori (II)
Mituri și adevăr despre educația Montessori (III)
Echipa Monterra