Disciplina Montessori pe scurt sau 5 principii de bază
- Îndrumare respectuoasă versus pedeapsă – Disciplina Montessori se concentrează mai degrabă pe îndrumarea respectuoasă decât pe măsuri punitive. Profesorii observă și înțeleg motivele din spatele comportamentului unui copil. Ei abordează nevoile de bază ale copilului, nu doar penalizează comportamentul de suprafață.
- Libertate cu limite – Mediul Montessori permite copiilor libertatea cu limite foarte bine definite. Profesorii stabilesc o serie limite care încurajează un comportament responsabil, promovând un sentiment de autodisciplină. Astfel, copilul se bucură de libertate într-un mediu care rămâne sigur.
- Accent pe motivația intrinsecă – profesorii Montessori cred în cultivarea motivației intrinseci în cazul fiecărui copil. În loc de sistemul de motivare bazat pe recompense sau pedepse, accentul se pune pe încurajarea dragostei de a învăța și a simțului responsabilității personale.
- Rezolvarea conflictelor – În sălile de clasă Montessori rezolvarea conflictelor este privită ca o oportunitate de învățare. Profesorii ghidează copiii prin procesul de înțelegere a emoțiilor, de exprimare a acestora și de găsire a unor soluțiilor pașnice de colaborare. În timp, copiii integrează acest proces pe care îl parcurg ulterior fără sprijinul unui adult.
- Cultivarea independenței – Disciplina într-un cadru Montessori este împletită cu scopul cultivării independenței. Oferind oportunități de învățare autonomă și de luare a deciziilor, copiii își dezvoltă capacitatea de a face alegeri responsabile.
Disciplina fără pedepse
Maria Montessori a observat, în studiile pe care le-a efectuat în urmă cu peste 100 de ani, că cei mici nu au nevoie de motivație extrinsecă pentru a învăța. Ei sunt atrași în mod natural de noutate și au curiozitatea să înțeleagă cum funcționează viața, lucrurile din mediul în care trăiesc. Acest lucru se întâmplă pentru că asta își doresc, nu pentru că așteaptă o recompensă. Copiii învață pentru că știu, instinctiv, că toate cunoștințele acumulate le vor îmbunătăți viața.
În educația Montessori, conceptul de pedeapsă sau alte variante punitive nu sunt folosite ca instrument disciplinar. Profesorii și educatorii urmăresc să înțeleagă cauzele fundamentale ale comportamentului și să-i îndrume pe copil către alegeri mai potrivite. Accentul se pune pe promovarea unui mediu hrănitor și de susținere, care îi ajută pe copii să învețe din propriile lor experiențele.
În educația Montessori nu se dau note
Educația Montessori urmează o abordare holistică, cu focus pe dezvoltarea completă a copilului, cuprinzând aspectele cognitive, emoționale, sociale și fizice. În loc să atribuie note, educatorii Montessori oferă evaluări detaliate, care evidențiază progresul făcut, punctele forte și zonele de îmbunătățire ale activității copilului. Scopul este de a încuraja dragostea pentru învățare și de a modela o mentalitate de creștere.
Elevii din sistemul de învățământ Montessori de obicei nu primesc note în accepțiunea tradițională. Se consideră că notele și alte recompense externe au un efect de scurtă durată asupra eforturilor sau realizărilor copilului. Abordarea Montessori hrănește motivația care vine din interior, aprinzând dorința naturală a copilului de a învăța. Un copil automotivat învață să fie autosuficient, fără a avea nevoie să fie împins din exterior.
La clasă, desigur, profesorii sunt întotdeauna disponibili pentru a oferi copiilor îndrumări și sprijin. Deși majoritatea profesorilor Montessori nu atribuie note, ei observă îndeaproape, continuu, înregistrează și evaluează progresul fiecărui elev și disponibilitatea lor de a primi noi prezentări și lecții. În plus, grădinițele și școlile Montessori implică în educație și părinții, prin discuții individuale de câteva ori pe an. Astfel, familia poate vedea mostre din munca copilului, cunoaște evaluarea profesorului și chiar autoevaluarea copilului.
Despre conceptul de „libertate cu limite”
Libertatea cu limite este un concept de bază al educației Montessori. Acest concept poate părea contradictoriu la început. La urma urmei, accepțiunea generală evidențiază limitele și regulile ca opus al libertății. Din acest motiv, unii părinți pot fi îngrijorați de faptul că absența regulilor va duce la un comportament greșit.
Libertatea cu limite este un concept care, aplicat cu consecvență, dă putere. Acesta îmbrățișează ideea de copii ca exploratori curioși, capabil să învețe și să facă pentru ei înșiși. Montessori încurajează libertatea cu limite prin felul în care este gândit mediul pregătit: rafturile deschise la nivelul copiilor, materialele și activitățile ordonate logic, spațiile de lucru prietenoase, multifuncționale. Aceste lucruri încurajează copilul să se miște liber prin sala de clasă și să își aleagă propriile activități în limitele unui comportament adecvat. Aceste limite sunt setul de reguli de bază ale clasei Montessori, sunt cunoscute, însușite și respectate de fiecare membru al comunității în parte.
Există trei reguli de bază în fiecare comunitate Montessori, iar toate celelalte reguli provin din acestea trei: respectul față de sine, respectul față de ceilalți și respectul față de mediu. Respectul față de sine se referă la siguranță și productivitate. Copiii sunt liberi să-și aleagă activitățile, cu o condiție: să știe deja să lucreze cu ele corect și în siguranță.
Respectul față de ceilalți presupune abilități sociale, grație, curtoazie și un comportament adecvat. Copiii pot alege să lucreze independent sau în grupuri mici, cu condiția să fie în acord cu coechipierii și să nu interfereze cu munca altui coleg. Toți copiii trebuie să arate respect față de ceilalți în cadrul comunității lor de clasă.
În cele din urmă, respectul față de mediul înconjurător se referă la îngrijirea corespunzătoare a tot ce se află în sala de clasă Montessori. Aceasta include utilizarea corectă a materialelor Montessori, punerea lor la loc și îngrijirea tuturor lucrurilor vii și nevii din mediu. De asemenea, copiii sun implicați în activități de îngrijire a spațiului extins: curtea de joacă și gradina.
Echipa Monterra