În mediul Montessori, copiilor li se oferă timp să lucreze cu diferite materiale, la diferite sarcini, proiecte și responsabilități în ritmul lor. Perioada de lucru neîntreruptă de trei ore are o importanță vitală, deoarece atunci se pot construi coordonarea, concentrarea, independența și ordinea, precum și asimilarea informațiilor.
Ciclul de lucru neîntrerupt
Ciclul de lucru neîntrerupt de trei ore se referă la o perioadă de timp continuu, de trei ore, în timpul zilei, când copiii au libertatea de a alege și de a se angaja în diverse activități fără întrerupere.
În mediul 0-6 ani există un ciclu de lucru neîntrerupt, în prima parte a zilei. Programul copiilor școlari cuprinde două cicluri de lucru, unul în prima partea a zilei și unul în a doua partea a zilei.
Acest timp prelungit permite o concentrare profundă și adâncire în lucrul cu materiale sau sarcini și proiecte. Ciclul de lucru de trei ore este o componentă-cheie a metodei educaționale Montessori pentru că promovează independența, concentrarea și o atitudine pozitivă față de învățare într-un mediu pregătit cu grijă. Această perioadă extinsă de muncă concentrată sprijină dezvoltarea holistică a copilului, cuprinzând aspecte cognitive, sociale, emoționale și fizice.
Și pentru noi, la Monterra, concentrarea copiilor este despre capacitatea de a își lua timp, de a găsi acel ritm interior hrănitor, care susține starea de bine fizică și mentală. Este despre a face lucrurile pe îndelete, fără grabă, dar cu profunzime și responsabilitate.
În lucrarea „Mintea absorbantă” (The Absorbent Mind) Maria Montessori scria:
„Educația nu este ceva ce face un profesor, ci este un proces natural, care se dezvoltă spontan în ființa umană. Ea nu se dobândește prin ascultarea cuvintelor, ci în virtutea experiențelor în care copilul acționează asupra mediului său.”
Învățare autodirijată
Pe parcursul ciclului de lucru de trei ore, copiii sunt încurajați să-și aleagă activitățile de învățare din mediul pregătit. Sălile de clasă Montessori sunt dotate cu diverse materiale și activități menite să răspundă nevoilor și intereselor de dezvoltare ale copiilor.
Libertate cu limite
Copiii au libertatea de a-și selecta materialele, activitățile, proiectele de lucru, de a-și dedica cele trei ore de lucru neîntrerupt sarcinilor care îi interesează. Există însă un set de reguli, limite și îndrumări foarte atent definite și comunicate copiilor, pentru a asigura un mediu de învățare cu scop și bazat pe respect.
În fiecare comunitate Montessori există trei reguli de bază de la care pornesc toate celelalte: respectul față de sine, respectul față de ceilalți și respectul față de mediu. Respectul de sine – copiii sunt liberi să-și aleagă activitățile și materialele, cu condiția să știe deja să lucreze cu ele corect și în siguranță. Respectul pentru ceilalți impune un set de abilități sociale, de grație, curtoazie și, de asemenea, un comportament adecvat, modelat de adult. Copiii pot alege să lucreze independent sau în grupuri mici, cu condiția să fie de acord cu colegii lor și să nu interfereze cu munca altui coleg. Respectul pentru mediul înconjurător se referă la îngrijirea corespunzătoare a tot ceea ce se află în mediul clasei sau reprezintă bun comun: utilizarea corectă a materialelor Montessori, punerea lor la loc, îngrijirea tuturor lucrurilor vii, îngrijirea mediului, îngrijirea spațiului de joacă, a grădinii în aer liber.
Dezvoltarea concentrării
Ciclul de lucru neîntrerupt de 3 ore favorizează dezvoltarea concentrării nemijlocite pe activitățile alese. Maria Montessori a observat copiii și cum aceștia tind să ajungă la o stare profundă de concentrare și implicare după o anumită perioadă de muncă neîntreruptă. Ciclul neîntrerupt de concentrarea prelungită este văzut, în metodologia Montessori și nu numai, ca fiind esențială pentru învățarea optimă și dezvoltarea cognitivă.
Finalizarea proiectelor
Ciclul de lucru de trei ore oferă copiilor suficient timp pentru a finaliza activitățile alese. Acest lucru încurajează un sentiment de satisfacție și realizare în timp ce își văd munca dusă la bun sfârșit, prin efort propriu, promovându-se astfel o atitudine pozitivă față de învățare.
Dinamica socială
Ciclul de lucru continuu de trei ore nu înseamnă că copii care stau exclusiv la masa de lucru. Dimpotrivă, ei sunt încurajați să aibă diverse interacțiuni sociale în sala de clasă. Copiii au oportunități de a colabora, de a observa munca celuilalt și de a desfășura muncă de cercetare, informare. Gruparea pe vârste mixte în sălile de clasă Montessori încurajează învățarea socială și dă ocazia copiilor de vârstă mai mare să devină mentori pentru cei mai mici.
Ritual individualizat
Ciclul de lucru de trei ore respectă ritmurile diferite de învățare a copiilor. Unii pot trece rapid prin activități, în timp ce alții pot petrece mai mult timp pe anumite sarcini. Flexibilitatea ciclului de lucru se adaptează la aceste stiluri și preferințe individuale de învățare.
Motivația intrinsecă
Ciclul de lucru Montessori de trei ore este conceput pentru a cultiva motivația intrinsecă. Permițându-le copiilor să-și urmeze interesele și să se angajeze în învățarea autodirijată, accentul se pune pe bucuria descoperirii și pe dragostea de a învăța, mai degrabă decât pe recompense externe.
Un ciclu de lucru, pur și simplu, constă în selectarea unei activități, realizarea acesteia, obținerea unei anumite satisfacții interne pentru muncă și apoi selectarea sarcinii următoare. Este vorba despre o secvență puternică „alegere-execuție-autoevaluare-satisfacție-alegere nouă”. Când un copil are un ciclu de lucru productiv, când este „pe val”, trece de la sarcină la sarcină, alegând sarcini din ce în ce mai grele pe măsură ce știe că timpul îi permite.
Ca adulți știm ce înseamnă întreruperi, timp insuficient pentru a finaliza o sarcină înainte de a începe un alt angajament. Studiile arată că avem, ca ființe umane, o pornire naturală față de munca în cicluri de lucru prelungite – vezi cartea Flux, de Mihaly Csikszentmihalyi . Când știm că avem cel puțin trei ore neîntrerupte, ne vom ocupa de o multitudine de activități importante și ne vom bucura să o facem.
Când li se oferă în mod obișnuit o perioadă de lucru neîntrerupt de trei ore, copiii (și adulții) învață să acceseze un ciclu de succes repetabil. După îndeplinirea unei serii de sarcini scurte și familiare într-un interval de timp, un copil va alege apoi o sarcină care este mai provocatoare, care reprezintă de obicei învățarea „adevărată”, cea succesivă.
Echipa Monterra