Libertăți și limite în mediul Montessori

Aici cresc Montessori

Invitația de a explora Universul este strâns legată de libertatea garantată copilului în mediul Montessori. Această libertate e nevoie să fie controlată de responsabilitate. Libertatea fără responsabilitate duce la haos și la nevoia de impunere a unor limite.
Cum cresc și se maturizează împreună libertatea și disciplina în mediul Montessori?

Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor emoţionale şi academice ale copiilor noştri, doresc să împărtăşesc cu voi detalii privitoare la mediul pregătit al clasei, a felului în care educatorul ghidează copiii, precum şi importanţa respectării regulilor comunităţii.

Mediul Montessori este un mediu pregătit, creat pentru a ajuta copilul în demersul lui către independenţă, concentrare şi fericire.

Aici copiii sunt liberi să exploreze prin propriile simţuri cu scopul de a înţelege pe deplin lumea din jurul lor. Aceştia sunt liberi să înveţe în propriul lor ritm. Niciodată nu punem presiune pe un copil din punct de vedere al studiului; copilul învaţă prin propriile explorări şi de la ceilalţi și din mediu. Este necesară interacţiunea cu ceilalţi colegi în cadrul unei comunităţi reale. Copiii au nevoie de timp şi spaţiu ample pentru a-şi exersa şi a-şi perfecţiona abilităţile. Materialele Montessori asigură copiilor o varietate de experienţe. Dr. Montessori a realizat că elevii au nevoie de mult mai multe decât de teorie; aceştia au nevoie să li se permită să exploreze propria lume şi societate. Clasa noastră este o comunitate. Copiii au grijă de mediul în care învaţă, şi de asemenea, de oamenii pe care îi au alături. Copiii au propriile sarcini în cadrul comunităţii.

Ne străduim ca tot ceea ce facem să se desfăşoare într-un cadru de respect. Încurajăm copiii să aibă grijă de tot ce se află în mediul lor. Respectul va însoţi copilul, încrezător şi fericit, în tot restul vieţii sale. Respectul vine în multe forme. Respectăm oamenii prin a le asculta cuvintele şi a ne uita în ochii lor când vorbim cu ei, folosind formule precum: Scuză-mă, Te rog, Mulţumesc, Cu plăcere. Respectăm mediul prin a nu arunca gunoaie pe podea, prin a păstra ordinea în zona de vestiar, prin a avea grijă de cuvintele pe care le folosim atunci când facem cereri.

În mediul clasei noastre, punem la dispoziţia copiilor un complex de libertăţi şi limite care oferă la rândul lor, experienţe şi oportunităţi de creştere.

1) Clasa Montessori cuprinde mai multe vârste
  • Copiii mai mari reprezintă diferite modele de urmat: ei deja şi-au dezvoltat vocabularul şi abilităţile.
  • Copiii mai mici ne oferă adevărul evident cum că suntem toţi diferiţi şi importanţi în mod egal. Aceasta permite dezvoltarea respectului pentru diferenţe.
  • Lecţiile de învăţare trebuie raportate la diferite vârste. Profesorii fac deosebire în interacţiuni şi de aceea transformă în modele de caracter diferite comportamente.
2) Libertăţi
  • De a alege o activitate.
  • De a decide asupra unei teme de cercetare.
  • De a cere şi a obţine ceea ce am nevoie.
  • De a acţiona.
  • De a vorbi, discuta cu altcineva.
  • De a mânca atunci când îmi este foame.
  • De a merge la toaletă când este nevoie.
3) Limite relaţionate
  • Venim la grădiniţă pentru a lucra.
  • Activităţile trebuie să fie constructive.
  • Nu îi deranjăm pe ceilalţi.
  • Regulă de bază: „Libertatea mea se sfârşeşte acolo unde libertatea altei persoane începe”.
4) Reguli de folosire a materialelor
  • Un obiect este folosit în scopul în care a fost creat.
  • Un singur exemplar din fiecare material- copiii încep să conştientizeze nevoile celorlalţi, învaţă despre obiecte şi practică comunicarea: „Putem lucra împreună?”
  • Folosirea specifică şi constructivă a materialului.
  • Copilul este responsabil de faptul că materialul trebuie să fie gata pentru a fi folosit şi complet pentru următorul copil.
5) Oportunitatea de a lua decizii
  • Să practice introspecţia: Cu ce doresc să lucrez?
  • Să înveţe să nu „urmeze” ceea ce este nepotrivit.
  • Să practice luarea deciziilor (în limita acceptării de către ceilalţi).
  • Educatorul oferă posiblitatea copilului de a alege din două variante atunci când se confruntă cu o dificultate.
  • Interacţiunea spontană care asigură terenul de practică.
  • Adulţii observă şi cunosc ceea ce se întâmplă şi colaborează în vederea luării deciziilor constructive.
6) Folosirea limbajului adecvat
  • Un limbaj adecvat pentru ca orice copil să înţeleagă.
  • Nu acuză, nu judecă, nu ţipă.
  • Dă responsabilitatea persoanei care a cauzat problema: Cum poţi rezolva aceasta?
  • Stabileşte limite: „De îndată ce tu…..atunci….”
7) Dragoste şi logică
  • Oferă copiilor şanse de a acţiona în mod responsabil.
  • Arată empatie.
  • Le permite să înveţe din consecinţe.
  • Le permite copiilor să trăiască şi să înveţe din şi cu consecinţele alegerilor făcute de ei.

Oferind terenul de practică şi ghidând procesul rezolvării unui conflict, copiii devin responsabili pentru propriile acţiuni şi practică respectul pentru ceilalţi. În felul acesta ei cresc oameni mari care gândesc logic şi sunt pregătiţi să se manifeste ferm în societatea zilelor noastre.

Magda Crihan, Profesor Montessori 3-6 ani și 6-12 ani, diplomă AMI

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn