Montessori este o educație centrată pe copil, construită pe baza observării științifice a acestuia, de la naștere până la maturitate. Abordarea este holistică și urmărește dezvoltarea pe toate planurile: este o metodă pedagogică profund umană care se preocupă în mod esențial (pe lângă transmiterea unor informații academice) de bunăstarea emoțională a copilului și integrarea acestuia în societate. Copilul este respectat, iubit, acceptat, ghidat și încurajat să își găsească propriul rol în comunitate, prin mijloacele specifice acestei pedagogii.
Maria Montessori, fondatoarea metodei, este un pionier în domeniul educației timpurii, strategiile ei de predare și descoperirile legate de psihologia copiilor revoluționând educația copiilor din întreaga lume. A propus un sistem de educație complex și complet (o teorie a educaţiei, un sistem pedagogic si o bază materială originală), bazat pe o teorie proprie asupra psihologiei copilului și a dezvoltării sale. Munca sa este cu adevărat inovatoare, având în vedere că domeniul educaţiei era slab dezvoltat la 1900 – metoda propusă este complet nouă faţă de ce exista la acea dată, iar studiile științifice actuale validează constant principiile care stau la baza ei. Sistemul creat de ea a fost testat și îmbunătățit ulterior pe toate continentele (timp de peste 100 de ani), în prezent fiind aplicat atât în școli publice și private, sau preluat acasă de numeroși părinți care îi utilizează principiile în educația zilnică.